Elbehörighet för byte av trefashandske?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Elbehörighet för byte av trefashandske?

Inlägg av MadModder »

Farsan undrade för några dagar sen en sak som jag inte kunde svara på. Jag frågade i min tur några elektrikerkompisar, men de kunde inte heller svara.

Saken är den att farsan är servicetekniker för bl.a spårriktningsmaskiner. De stora gula monstren som rätar ut tågrälsen.
I en låda på utsidan sitter en stor trefashandske för inkoppling av extern el för laddning, värme mm. när arbetsfordonet står parkerat.
Det händer att de här går sönder av olika anledningar. Han har då passat på att byta ut denna handske vid ett serviceuppdrag. Inga problem.
Nu är frågan om han egentligen får göra det?
Hemma får man ju byta ut trasiga lampknappar och eluttag om man har tillräcklig kännedom.
Men gäller det även trefasuttag? Och framförallt, gäller det på arbetsfordon under arbetstid?
blueint
Kontakt:

Re: Elbehörighet

Inlägg av blueint »

Typ av 3-fashandske?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Elbehörighet för byte av trefashandske?

Inlägg av MadModder »

En sån stor rund röd med 5 stift/hylsor i.
Vet dock inte om det är en sån gigantisk för 63A.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Byta ut uttag är nog helt okej om det är privat. Men yrkesmässigt kan det vara en helt annan sak.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo det är just det jag funderar på.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Elbehörigheten gäller inte fordon.
Maskinen är en apparat och inte en fast installation, apparater får man laga utan behörighet.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Om du vill ha ett korrekt svar på denna fråga föreslår jag att du vänder dig till Elsäkerhetverket eller till Arbetarskyddstyrelsen. Andra som svarar kan ha missat någon detalj eller gör någon feltolkning av regelverket. Men AndLi låter trovärdig, med referens till källan kan du dubbelkolla.

Din fråga är mycket intressant så du får gärna berätta vad du får för svar om du vänder dig till någon av myndigheterna.
grottan

Inlägg av grottan »

I en installation får man som lekman byta uttag och kopplingsutrustning upp till 16A och 400V (=OK att byta ett CEE uttag).
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

I elsäkerhetsverkets författningskommentarer till elsäkerhetsverkets ändringsföreskrifter elsäk-FS 2010:4

kan man på sida 6 läsa ett urdrag ur föreskrifterna, där står:
1 § Dessa föreskrifter innehåller bestämmelser om krav på utbildning och praktik för be-
hörighet att utföra elinstallationsarbete på elektriska starkströmsanläggningar samt om
erkännande av yrkeskvalifikationer för sådan behörighet.
Föreskrifterna gäller inte elinstallationsarbete på
– luftfartyg,
– fordon för elektrisk järnvägs-, spårvägs-, tunnelbane- och trådbussdrift,
– övriga fordon, inklusive släpfordon,
– fartyg, inklusive fritidsbåtar.
Läser man vidare blir man dock lite förvirrad..

http://www.elsakerhetsverket.se/Global/ ... r30aug.pdf
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

I och med att det är ett företag är det väl ESA som gäller. Någon borde vara elsäkerhetsansvarig och ska då se till att den som utför arbete utan spänning eller i närhet av spänning är instruerad för sina uppgifter!
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

http://www.elsakerhetsverket.se/Global/ ... pocket.pdf verkar vara en ganska bra genomgång på vad man får göra (enligt elsäkerhetsverket) Dock näms inte 3 fas eller 400V en enda gång, däremot byte till dimmer...
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

AndLi skrev:Elbehörigheten gäller inte fordon.
Maskinen är en apparat och inte en fast installation, apparater får man laga utan behörighet.
När det är ett uttag avsett att anslutas till elnätet så gäller föreskrifterna. Det framgår i tillämplingen.

Jag skulle säga att han som privatperson för byta uttaget men inte som anställd. I detta fallet tycker jag det är glasklart att någon elektriker skall byta hansken.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Jag skulle nog bestämt vilja säga att det krävs behörighet, eller att man arbetar under nån med behörighet på firman.
Om jag inte minns helt fel står det nått om att man inte får stödja sig på "nödvändig kännedom" när det handlar om yrkesmässigt elarbete på en arbetsplats, som Mindmapper säger.
Sen vet ja inte exakt hur dessa fordon funkar, men har man inte ström via en kontaktledning, eller går dessa helt på diesel? Tänkte på risken för backmatning från den primära spänningskällan, den finns ju där oavsett behörig lr inte.
ds77

Inlägg av ds77 »

Hade vi inte en tråd för ett tag sen om ett byte av kontakt på en fritös på ett mcd? Nu kommer jag inte exakt ihåg vad som kom fram där, men har för mig att slutsaten var att på arbetsplatsen kan man inte gå på "nödvändig kännedom" och att som chef måste man förbjuda anställda att göra sådana saker, om de får för sig det. Annars kan man råka illa ut.

Edit: Där var den: http://elektronikforumet.com/forum/view ... ds#p678214
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Och den tråden slutade ju ut i tomma intet...

Det är ju inte ens tydligt om han lagade uttaget på väggen, eller om han lagade stickkontakten på en apparat.
Dommen verkar ju inte handla om behörighet eller inte, utan bara att chefen inte sagt nej.
Skriv svar