Bottenplatta-ersättare

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
boris

Bottenplatta-ersättare

Inlägg av boris »

Man kan se en bottenplatta på första bilden som var gjord till min CNC-fräs version 3B. Den hade en nackdel och det var att den inte alltid var helt plan.

Jag har nu ritat en ersättare till den gamla bottenplattan. Och jag ser några fördelar med den nya designen:

- De blåa och gula bitarna kan planfräsas och slipas till önskad planhet
- Man kan flytta eller ta bort de blåa bitarna och få önskad upplåsning
- Fräsen får cirka 20 mm mer användbar rörelse i Z axeln (förut var det 70 mm och nu 90 mm)
- Man kan flytta fräsen och ställa den på en tungt objekt som exempel ett stenblock och därmed gravera eller dylikt
- Få en bra maskin som kan mätas med alla andra fräsar i prisklassen mellan 20 000 till 30 000 kr

Jag har gjort det här inlägget för att bjuda på några bilder på en söndag.

Ha en trevlig fortsatt fars dag!
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mr. Pink

Re: Bottenplatta-ersättare

Inlägg av Mr. Pink »

Jag har också klurat lite på alternativ på bottenplatta och kom och tänkta på ett avsnitt ur äntligen hemma för några år sen där de gjöt en köksbänk i betong.
Kanske man kan göra samma manöver med en bottenplatta och samtidigt gjuta in spårskenor och fästen?

http://www.hemmakanalen.se/1.1714658/20 ... a_i_betong

Off topic:
Tack för senast Boris!
Fick liv i fräsen och börjat experimentera för fullt nu... :tumupp:

/Johannes
boris

Inlägg av boris »

Tack själv Johannes! Hoppas att du får många timmar med fräsning med fina detaljer som resultat! Lycka till!

Man kan göra en bottenplatta på många sätt, ingen tvekan om saken. Jag pratade med en kille som jobbar med olika slags stenar.
Han sågar och slipar stenar till rätt dimension för att sedan skicka stenarna till en som kan gravera, om det
krävs för jobbet
.
Han själv skulle vilja ha en CNC-fräs som man kan lyfta och placera på en sten för att kunna fräsa/gravera på den. Och det fick mig att tänka på detta.

Jag vill bjuda er också med en bild som var i mina tankar senaste månaderna. Det är en svarv och en fjärde axeln som tillägg till
en CNC-fräs. Tanken är att man ska kunna använda spindel-motorn från sin fräs till svarven och sedan kunna byta
plats med en steg motor och få den fjärde axeln att fungera. Det här är också bara en ide som inte är färdigutvecklad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ds77

Inlägg av ds77 »

Bygg något sådant för att ställa på en sten... Kan nog ha sina nackdelar men ser ju klart tufft ut :)

Jag tror nog din ide med öppen bottenplatta är mer praktisk.
boris

Inlägg av boris »

Det där var riktigt coolt. Fast ändå hatar jag sådana videoklipp för att jag inser hur "liten" jag är. ;)
Man blir ju lite avundsjuk på det hela!
Skriv svar