iPad - WiFi - D-link DIR 655 går inte ihop

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

iPad - WiFi - D-link DIR 655 går inte ihop

Inlägg av prototypen »

Jaha, nya problem.

Har inhandlat en iPad men det går inte att få kontakt mellan routern och Padden.
Ett 8-siffrigt lösenord hittar jag i routern men det händer inget (Kunde inte ansluta) när jag skriver in det i Padden.
Omvänt så hittar jag inget lösenord i Padden.

PBC (Press Button Connect) kunde fungera om jag hittade en knapp på Padden.

I ett forum så fanns det problem med just iPad och D-link, men det var mera fartproblem men jag får inte kontakt alls.

Via 3G så kom jag iaf in på elektronikforumet. (detta dock skrivet från den stationära)

Protte
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: iPad - WiFi - D-link DIR 655 går inte ihop

Inlägg av Electricguy »

Du måste säkert ladda ner en app till det! :wink:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Du behöver wpa-nyckeln.

Om du har ett lösenord med 8 siffror så är det koden för "PBC" eller WPS som dom kallar det ibland,

WPA-nyckeln är densamma som du ansluter en pc med (utan att trycka på några knappar på routern).
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Det kan vara så att du måste gå in i D-Link'en och välja WPA säkerhet, så att du kan ange (eller får) en nyckel som i sin tur du kan skriva in i Ipaden.
WPS har inte riktigt nått ut till alla enheter än.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

WPA är enkelt att klippa och klistra på en stationär, men det går inte på en iPad som inte har fast ethernet. Att hålla på med en 64 teckens kod manuellt funkar nästan inte.

Nu fungerar det lite hjälpligt när jag hittade att aktivera "gäst" i routern men då är ju nätverket mera öppet.

Paddar ÄR lite begränsade.

Saknar piltangenter för att kunna gå tillbaka och rätta och redigera. Och sedan är det någon funktion som är inne och ändrar ord och ändelser, kanske lite Word-skadat.

Protte

Kollade, det är WPS i routern.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

En wpa-nyckel med 8 tecken tar 1 år att knäcka om 1000 PCs samarbetar (eller om du hyr beräkningkapacitet av Amazon för $50 per timme i samma tid).
Ökar du till 9 tecken tar det 16 år
Med tio tecken tar det 579 år.

Jag kör runt 12 tecken på alla mina lösenord, allt över det är overkill.

Har aldrig rört en iPad, men på Androidvarianten behövs inga piltangenter, bara klicka på den plats i texten du vill redigera så flyttas markören dit.
kvaark

Inlägg av kvaark »

Du ska kunna stänga av rättstavningen på ipaden.. Men jag saknar oxå piltangenter för att flyta markören i texter, är så svårt att flytta markören med det lilla förstoringsglaset som kommer upp!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om du kommer åt webben via 3G så maila nyckeln till dig själv via t.ex. gmail, läs den på paddan och klipp-klistra in?
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Vad är "Press Button Connect" ???

Sätt ett WPA2/PSK-lösenord på routern, och knappa in det på iPaden, svårare än så är det inte.
iPad försöker inte rättstava lösenorden.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Nu löste det sig så att jag öppnade "gäst" i routern och kunde då kopiera WPA nyckeln. Hade ju provat att skriva den men det är enkelt att göra fel på ett enda tecken. 64 tecken utan sammanhang är inte enkelt.

Man kan väl enkelt säga att säkerheten i mitt nätverk är bara 4 tecken (PIN koden för inloggningen).

Piltangenterna saknar jag, det är inte lätt att sätta in markören.
Att skriva ut är visst också ett problem, det förutsätter en HP airportskrivare. Jag som har en 12 år gammal trådad HP med D-link skrivarserver.
Det ska finnas programvara att komma runt detta men den hemsidan svarar inte.

Annars är det en kul leksak, perfekt att ha med på jobb.

Protte
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Upptäckte ett nytt "problem" försökte surfa in på Mekonomens hemsida, webbkatalogen kräver flashplayer, den finns inte med och eftersom Apple och Adobe är i luven på varandra så tillåter inte Apple nedladdning.

På iMaccen så är det ofta som Adobeprogram som kraschar, så det kanske finns anledning.

Jaja man kan ju RINGA till Mekonomen.

Protte
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

64 tecken är ju lite overkill tycker jag. Själv kör jag med cirka 20 tecken.

Nu kan jag inte uttala mig om iPad och skrivare (ingen aning om det kan gå) men OSX har inga problem att skriva ut till LRP, RAW, IPP och SMB.

Anledningen att man skippat Flash är att undvika försämra helhetsupplevelsen. Flash kan fungera mycket luckrativt beroende på applikation. Apple har troligen inte heller insyn i källkoden utan Flash levereras som en blob bara, och de inget Apple vill ta ansvar för. Annars finns de risk för "fan vad min iPad laggar".
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Feltänk av mekonomen..
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

maDa skrev:64 tecken är ju lite overkill tycker jag. Själv kör jag med cirka 20 tecken.

Nu kan jag inte uttala mig om iPad och skrivare (ingen aning om det kan gå) men OSX har inga problem att skriva ut till LRP, RAW, IPP och SMB.

Anledningen att man skippat Flash är att undvika försämra helhetsupplevelsen. Flash kan fungera mycket luckrativt beroende på applikation. Apple har troligen inte heller insyn i källkoden utan Flash levereras som en blob bara, och de inget Apple vill ta ansvar för. Annars finns de risk för "fan vad min iPad laggar".

OSX har inga problem med skrivare, jag har 2 iMac och det går som tåget men nu ska det vara så nytt och hippt med trådlöst och enligt vad som är skrivet i MacWorld så är det tydligen bara en ny skrivare som gäller. Det skulle finnas gratisprogram men den sidan svarade inte.

Applestore <<Many AirPrint-enabled printers are available from HP, Epson, and Canon. Just visit the Apple Online Store or view a list of AirPrint-enabled printers and find one that’s right for you.>>

Men jag skulle vilja ha det skrivet på min kabelanslutna skrivare anslutet i samma nätverk som iPadden. Att iPadden är trådlös via WiFi ska väl inte göra det omöjligt.

Forskning fortskrider.

Om antalet tecken.....
I D-linken är det 64 tecken, om det är något som "jag" valt så har det väl ingen betydelse om det går att klippa och klistra. Minskar prestanda med bättre kryptering?

Protte
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

>Men jag skulle vilja ha det skrivet på min kabelanslutna skrivare anslutet i samma nätverk som iPadden. Att iPadden är trådlös via WiFi ska väl inte göra det omöjligt.

Jag aktiverade min HP Color LaserJet 2605 som sitter på en Time Capsule med hjälp av "AirPrint Hacktivator". Sidan verkar dock ligga nere nu.
Skriv svar