Enklaste möjliga, diskreta, komparator

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
monstrum

Enklaste möjliga, diskreta, komparator

Inlägg av monstrum »

Har tänkt att använda en småsignals-FET för att se till att få en indikation på när en spänning är över en viss nivå.
Någon som vet någon typ som inte har så stort toleransområde för tröskelspänningen? De vanliga 2N7002 hamnar på ungefär 0,7V - 2,7V om man även tar hänsyn till temperaturområdet det ska funka för (-40 till +85 C).

Problemet är ju att om transistorn är "på" så vet man ju endast att inspänningen är över 2,7V och är den "av" så vet man att spänningen är under 0,7V. Helst skulle jag ju vilja använda en komparator men det är tyvärr inte möjligt i det här fallet. Vet någon om det finns en transistor i samma prisklass som en vanlig 2N7002 som har bättre definierad tröskelspänning? Andra egenskaper är i princip oväsentliga. Den ska klara temperaturområdet, och tåla minst 12V.

Kan tänka mig att använda annat än FET också, men insignalen är passivt spänningsdelad och filtrerad så jag kan inte plocka ut någon ström (~20 µA).
Pucco

Re: Enklaste möjliga, diskreta, komparator

Inlägg av Pucco »

Varför inte en CMOS-komparator tex LMC7211 har Input Current 0.04 pA och Supply Current 7 μA
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Eller missbruka en TL431 för 2.5V tröskelspänning, se figur 18:

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/tl431.pdf
monstrum

Inlägg av monstrum »

Tackar för svaren.
LMC7211 var intressant, tyvärr lite dyr. TL431 verkar kunna göra det som jag vill, och billigare dessutom.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Tänk bara på att den inte bottnar så hårt (2V spänningsfall) och att den börjar belasta ingången och kommer att förhindra att den går över 2.5V. Är den ensam på sin spänningsdelare så är ju dock det inget problem om motståndsvärdena är stora nog att hålla strömmen in i REF-benet på en säker nivå.

Är det ett problem är det nog lämpligast att använda en komparator. LM393 är ju en rätt billig en om det framför allt är det du är ute efter.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Har själv velat ha något liknande i ett bygge
så jag testade med att lyfta upp spänningskällan
i den här schmittrigger kopplingen. Ju mer man lyfter upp
källan ju närmare kommer den omslagspunkten och slår
alltså om på en lägre spänning. Går modifiera så du kan ha en
trimmer att justera nivån med så det passar aktuell MOSFET, JFET.

Utsignalen plockas ut på Q1:s kollektor. En skarp, snabbt stigande flank upp till 12V.

Bild
Skriv svar