Kondensatorns strömledande förmåga?
Kondensatorns strömledande förmåga?
Hej
Som jag förstått leder en kondensator ström genom att när den lagrar energi på ena plattan så skjuter den bort en elektron ur den andra plattan (samlar negativa joner & positiva joner på varsin platta), utan någon elektron-överföring mellan plattorna. Kondensatorns ledande förmåga blir då lägre destu mer uppladdad den blir..
Så; om man kopplar in en lampa bakom en kondensator vid likström, lyser den tills kondensatorn blivit tillräckligt uppladdad?
Som jag förstått leder en kondensator ström genom att när den lagrar energi på ena plattan så skjuter den bort en elektron ur den andra plattan (samlar negativa joner & positiva joner på varsin platta), utan någon elektron-överföring mellan plattorna. Kondensatorns ledande förmåga blir då lägre destu mer uppladdad den blir..
Så; om man kopplar in en lampa bakom en kondensator vid likström, lyser den tills kondensatorn blivit tillräckligt uppladdad?
Re: Kondensatorns strömledande förmåga?
En kondensator "leder" inte ström alls.
Du bör nog hitta någon introduktion till kondensatorer, det måste
finnas massor skrivet och lite onödigt att upprepa alla grunder
i en ny tråd på forumet.
> Så; om man kopplar in en lampa bakom en kondensator vid likström, lyser den tills kondensatorn blivit tillräckligt uppladdad?
Ja, *teoretiskt*.
I praktiken kommer man nog aldrig att uppleva att lampan "lyser" alls...
Du bör nog hitta någon introduktion till kondensatorer, det måste
finnas massor skrivet och lite onödigt att upprepa alla grunder
i en ny tråd på forumet.
> Så; om man kopplar in en lampa bakom en kondensator vid likström, lyser den tills kondensatorn blivit tillräckligt uppladdad?
Ja, *teoretiskt*.
I praktiken kommer man nog aldrig att uppleva att lampan "lyser" alls...
jodå, den kan säkert blinka till.
Och visst kan man säga att en kondensator leder ström, i alla fall en kort stund (om det gäller likström). Strömmen går trots allt in i kondensatorn på ena sidan och ut på den andra....
Wilkes:
tiden som lampan lyser beror på kondensatorns kapacitans och på motståndet i lampan. De båda komponenterna bildar en RC-krets.
Här en länk om vad som händer. RUlla ner till rubriken "Charging up a capacitor".
Och visst kan man säga att en kondensator leder ström, i alla fall en kort stund (om det gäller likström). Strömmen går trots allt in i kondensatorn på ena sidan och ut på den andra....

Wilkes:
tiden som lampan lyser beror på kondensatorns kapacitans och på motståndet i lampan. De båda komponenterna bildar en RC-krets.
Här en länk om vad som händer. RUlla ner till rubriken "Charging up a capacitor".
Senast redigerad av jesse 12 november 2011, 14:36:08, redigerad totalt 1 gång.
Grejen är att när man läser introdukt. på kondensatorer så står det alltid att den stoppar strömmen totalt vid likström, vilket uppenbart inte stämmer.. (För visst tekniskt sett kan man ladda upp en kondensator på ms men inte om man har stark resistor t = R*C)
Visst jag skrev "leder" men i samma mening förklarade jag vad jag menade med det (helt enkelt att den inte bryter kretsen, utan att den genererar en ström i motsittande platta genom ett elektriskt fält?)
Tack för svaren!
Edit: När jag pratar om strömmen menar jag strömmen för hela kretsen, inte delströmmen innan kondensatorn
Visst jag skrev "leder" men i samma mening förklarade jag vad jag menade med det (helt enkelt att den inte bryter kretsen, utan att den genererar en ström i motsittande platta genom ett elektriskt fält?)
Tack för svaren!
Edit: När jag pratar om strömmen menar jag strömmen för hela kretsen, inte delströmmen innan kondensatorn
sodjan skrev:Nej, den går in i kondensatorn och stannar där...

(Jag gjorde lite tillägg och en länk i förra inlägget...)
Men det stämmer ju, den stoppar likström. När du ansluter lampan i serie med kondensatorn till en likspänningskälla går en kort strömpuls ("växelspänning") genom kondensatorn, men efter detta sjunker strömmen till likströmmen 0A.
Den kan bara leda växelström. När du kopplar in kondensatorn till en likströmskälla går kortvarigt växelström.
Den kan bara leda växelström. När du kopplar in kondensatorn till en likströmskälla går kortvarigt växelström.
Senast redigerad av bearing 12 november 2011, 14:48:41, redigerad totalt 1 gång.
Fast det är väl inte helt korrekt? Bara för att det är initiellt en potentialskillnad mellan spänningskällan och kondensatorn kan man väl inte kalla det växelspänning? Isåfall är det väl en växelspänning som ligger över polerna på ett batteri tills dess att det är förbrukat och spänningspotentialen är 0v?
Kan gått över mitt huvud!
Edit: Eller är väl inte så du menar, bara att det blir en kort strömökning initiellt i kretsen från 0 till dess riktiga ampere.. men den borde väl komma upp i det mycket snabbare än det går att ladda upp en kondensator? Kanske ändå inte förstår dock!
Kan gått över mitt huvud!

Edit: Eller är väl inte så du menar, bara att det blir en kort strömökning initiellt i kretsen från 0 till dess riktiga ampere.. men den borde väl komma upp i det mycket snabbare än det går att ladda upp en kondensator? Kanske ändå inte förstår dock!

Senast redigerad av Wilkes 12 november 2011, 14:55:09, redigerad totalt 1 gång.
Det är ju aldrig en ren likspänning, det är alltid överlagrad växelspänning. Batteriet har en växelspänning med mycket låg frekvens, och den kommer göra att en mycket låg ström går genom kondensatorn.
Fast växel kallas det när en ström ändrar riktning, det händer väl aldrig i en likspänningskrets? Viss ampere-variation uppstår säkert men att den ändrar pol händer väl inte? (Utöver kanske precis i början?)bearing skrev:Det är ju aldrig en ren likspänning, det är alltid överlagrad växelspänning. Batteriet har en växelspänning med mycket låg frekvens, och den kommer göra att en mycket låg ström går genom kondensatorn.
Sedan försöker en kondensator matcha spänningskällans spänning, för att uppnå det måste kondensatorn laddas med en viss mängd elektriskt negativ laddning, vilket tar längre tid destu större resistans RC-kretsen har. Under denna tid minskar kretsens ström, medan laddningen ökar i kondensatorn. (Så visst strömmen är inte konstant och statisk, men sådan variation är ändå likström)
Vad man skulle kunna säga är att "kondensatorn skapar en förskjutningström genom kretsen så länge den inte är fullt uppladdad" -- istället för att säga att "den leder vid växelspänning och stoppar vid likspänning". (Bättre pedagogik? Visserligen såg jag nu att på wikipedia formulerar de det korrekt, men jag har tyvärr sett andra sidor där det står helt fel.)
Jag vet att jag kanske verkar lite seg och kär i kondensatorer, men istället är det att jag bara är seg och vill förstååå! Vet också att det här är väldigt grundläggande elektrisk kunskap (kondensatorn), men det är just därför jag vill att det ska sitta hårt och korrekt, för jag vet att elläran är full av enkla missuppfattningar som gärna sätter sig djupt.
Hm, ja, du har ju rätt om vad orden betyder. Byt ut varje varje förekomst av "lik" till "konstant", och "växel" till "varians" (eller kanske "signal"?) i mina inlägg.
Men man brukar tala om likspänning med överlagrad växelspänning när man menar varierande likspänning.
Men man brukar tala om likspänning med överlagrad växelspänning när man menar varierande likspänning.
likväl släpper den igenom ström en kort stund när den ansluts till en likspänning. Det må kallas övlerlagrad växelspänning, men strömmen går där och den är verklig.
Når en kondensators laddning ändras går det en ström! När laddningen inte ändras går det ingen ström! Om man laddar upp den vid att lägga en spänning över den kommer det att gå en ström till den är laddad klart, så enkelt är det faktisk.
Sedan avviker nästa alla kondensatorer från idealet då det finns läckström, inre motstånd, induktans beroende på den fysiska konstruktion men det är en annan diskussion.
Sedan avviker nästa alla kondensatorer från idealet då det finns läckström, inre motstånd, induktans beroende på den fysiska konstruktion men det är en annan diskussion.
Om du skulle öronmärka elektronerna som du stoppar in på ena polen så skulle du se att det inte är dessa som kommer ut på andra sidan.