En liten fråga gällande LM3914 – kan man använda matningsspänningen även som mätsignal?
Dvs jag vill bygga en krets som visar matningsspänningen, eller rättare sagt dess avvikelse från 5.0V. Tanken är att mittendioden skall lysa (dot mode) vid 5.0V, och att punkten skall falla respektive stiga om spänningen ökar eller minskar från 5.0V med steg i 0.1 eller 0.2V.
LED 1 : RÖD : 5.8V
LED 2 : RÖD : 5.6V
LED 3 : GUL : 5.4V
LED 4 : GRÖN : 5.2V
LED 5 : GRÖN : 5.0V
LED 6 : GRÖN : 4.8V
LED 7 : GUL : 4.6V
LED 8 : RÖD : 4.4V
LED 9 : RÖD : 4.2V
Voltmeter med LM3914
Re: Voltmeter med LM3914
Varför frågar du om detta här? Det finns ju ett datablad som beskriver komponentens funktionalitet och arbetsområde.
- The internal 10-step divider is floating and can be referenced to a wide range of voltages
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Du behöver sannorlikt spänningsdela insignalen så att den passar bättre.
Jag hade delat den med hälften med 2 st 1M motstånd. Sedan kopplat denna signal
till en operationsförstärkare kopplad som spänningsföljare.
Din signal skulle röra sig runt 2.5V istället för runt 5V
Och naturligtvis kan du fråga detta här, annars är det ju ingen vits med forumet.
Precis varenda fråga som ställs här kan man få svaret på från annat håll, men
det är mycket trevligare med svar här
Swech
Jag hade delat den med hälften med 2 st 1M motstånd. Sedan kopplat denna signal
till en operationsförstärkare kopplad som spänningsföljare.
Din signal skulle röra sig runt 2.5V istället för runt 5V
Och naturligtvis kan du fråga detta här, annars är det ju ingen vits med forumet.
Precis varenda fråga som ställs här kan man få svaret på från annat håll, men
det är mycket trevligare med svar här
Swech
Är man inte van vid databladsläsning kan det ibland bli problem.
Även de vana kan ställas inför nya utmaningar.
Även de vana kan ställas inför nya utmaningar.
Visst kan jag läsa datablad och själv räkna ut hur jag delar spänningen osv. Således visste jag att jag skulle använda 14, inte 15 eller 16 för detta ändamålet. Har byggt VU-meter tidigare med systerkretsarna.
Frågan handlade mer om det kan bli något konstigt med att matningsspänningen är den samma som spänningen jag vill mäta?
Har något svagt i bakhuvudet om att aktiva voltmetrar inte kan det, och att det blir något fel. Och ja, jag har tillgång till Google men tänkte att den samlade expertisen här skulle vara ett trevligare och mer konstruktivt alternativ. Kanske till och med någon som redan gjort just detta och sitter inne med erfarenheter och tips.
Frågan handlade mer om det kan bli något konstigt med att matningsspänningen är den samma som spänningen jag vill mäta?
Har något svagt i bakhuvudet om att aktiva voltmetrar inte kan det, och att det blir något fel. Och ja, jag har tillgång till Google men tänkte att den samlade expertisen här skulle vara ett trevligare och mer konstruktivt alternativ. Kanske till och med någon som redan gjort just detta och sitter inne med erfarenheter och tips.
Det går att mäta samma spänning som matningsspänningen, men som sagt så behövs det nog en spänningsdelare på ingången.