Homegivare PNP eller NPN???

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
arla

Homegivare PNP eller NPN???

Inlägg av arla »

Återigen förvirrad :humm:

Jag skall köpa induktiva homegivare till mitt fräsbygge och hamnar då i bryderier om det skall vara PNP NC eller NPN NC som jag skall köpa. Kanske nån vänlig skäl kan upplysa mig om skillnaden på de två :?: och den praktiska skillnaden i tillämpning.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Homegivare PNP eller NPN???

Inlägg av tecno »

Tar för givet att du ska koppla dessa mot ett BOB kort av nåt slag, vad säger bruxen till det kortet?
arla

Inlägg av arla »

Jag skall koppla till en Gecko 540
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

PNP är väl det "normala", det ger en hög (drivande) utsignal medan en NPN har en sänkande funktion (du matar och givaren drar ner till noll.). Har jag för mig.
Josty Kid

Inlägg av Josty Kid »

Det beror på vad ingångskortet kräver, som tecno sa "läs manualen". Det är ovanligt att ingångar kan hantera både och.

Gimbal; det är helt riktigt.
PNP givare har en PNP transistor på utgången och skapar en +24V ut då den aktiveras. Det är det som används i stort sett alla nya maskiner idag som byggs i Europa.

NPN "kortsluter" ner mot jord, kan dyka upp i maskiner från Japan eller länder i närheten eller riktigt gamla maskiner. Jag tror att det var enklare och billigare att tillverka i när man började tillverka plc och transistorsteg.
arla

Inlägg av arla »

Så här står det i manualen till Geckon

"INPUTS: The G540 has four general purpose inputs called INPUT 1, INPUT 2, INPUT 3 and INPUT 4 on the MAIN TERMINAL BLOCK. They are at POSITION 1, POSITION 2, POSITION 3 and POSITION 4 respectively on the terminal block. These inputs may be used as limit switches or for any other purpose. SPST switches can be used with these inputs. One end of the switch goes to the input, the other end of the switch goes to ground (POSITION 12)"

Jag har alltså läst manualen men det hjälper inte mig ett smack...därav frågan här...för en novis i ämnet räcker inte denna information för att jag skall kunna avgöra vilken jag skall ha...
H.O

Inlägg av H.O »

Det betyder att ingångarna internt är dragna till någon form av matning (+5V, +12V, +24V, jag vet inte) genom en resistor och att ingången "aktiveras" genom den dras till jord. Det i sin tur betyder att den är NPN givare du ska ha men titta i givarens datablad så att inte den har ett pullup-motstånd till SIN matningspänning. GND för den matning som försörjer givarna måste vara ihopkopplad med GND på G540 alltså terminal 12.
arla

Inlägg av arla »

Solklart och informativt...nu förstår jag :)

Tack H.O!
Skriv svar