Ansluta jordfelsbrytare

Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Ansluta jordfelsbrytare

Inlägg av DW »

Har en jordfelsbrytare för 63amp och 0.03amp på skyddsnivån. Den är 4 polig med nolla.
Tanken var att sätta denna innan en flerop cnc men denna har bara 3 faser + jord.
Tyvärr ingen bild men länk till produkten http://www.elbutik.se/product.html/jord ... ry_id=1814

Hur ansluter man den då.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Ansluta jordfelsbrytare

Inlägg av mrfrenzy »

Man kopplar enbart in dom tre faserna till jordfelsbrytaren. Jorden går obruten förbi.

Sen byglar du anslutningen för nolla på antingen in eller utsidan med valfri fas så testknappen fungerar (se manualen eller prova om det är in eller utsidan).
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag har aldrig fattat hur en 3-fas jordfelsbrytare kan fungera.
Det ska bli intressant att läsa svaren.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

mrfrenzy :
Tackar för svaret. Så enkelt allt är när man får experthjälp :tumupp:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Rimligtvis bör den fungera utan nollan, det är väl bara att testa.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Lika bra att fortsätta med frågor. Det står på utrikeska, vilket gör mej osäker.
Jag skall allså lägga ett 2.7k ohm motstånd när jag kör 3-faser utan nolla då?
DSC08807.JPG
DSC08808.JPG
]
DSC08811.JPG
[attachment=1]DSC08810.JPG[/attachment
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

>Jag skall allså lägga ett 2.7k ohm motstånd när jag kör 3-faser utan nolla då?

Helt riktigt, dom har ju tom ett schema för den inkoppling du ska göra - tre faser utan nolla.

Ofta ser man instruktionen att bara koppla ihop nollan med en fas, men då blir det ju precis som dom säger i manualen lite för hög testström - det gör att man kan luras att tro att jordfelsbrytaren fortfarande löser vid 30mA även fast den blivit utmattad och kräver högre ström, och om det interna testmotståndet är underdimensionerat kan man elda upp det genom att hålla inne testknappen för länge.

Har du IP5X till styrskåpet på maskinen? Annars får du sätta JFBn i en liten kapsling inne i skåpet.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

IPX5, du får inte dra till med så avancerade frågor. Är det DIN skena? eller en skyddskåpa tro..
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Lova att du testar funktionen innan reguljär drift.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Ja, det vill jag lova. Jag har ju en trafo innan på 16kVA som matar fleropen. Det kanske lät som om den skulle sitta i maskinen
men jag tänkte när nya kabeln är dragen så får jfb sitta i denna central, det bör väl vara allra bäst.
Kommentera gärna för det känns alltid bra att veta mer än nödvändigt vad gäller el.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Centralen som du sätter din JFB, säkringar etc har en kapslingsklass mot vatten, damm och petskydd.

IPXX

Första siffran anger skydd mot damm och inträngande föremål.
Andra siffran anger skydd mot vatten.

Tex IP50 är dammskyddat men tål inte vatten
IP05 är inte dammskyddat men är spolsäkert (osannolik kombination men bara som exempel :) )

IP20, IP44 och IP55 är vanliga klasser för elcentraler. Du behöver något som börjar på IP5 eller IP6

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kapslingsklassning
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Saxat från Wikipedia.
Jordfelsbrytaren fungerar så att den jämför strömmarna i fasen och neutralledaren. Om det finns en skillnad mellan dessa strömmar som är större än det förinställda värdet (IΔn) löser skyddskretsen ut och bryter strömmen.
Nu finns det ingen neutralledare. Hur fungerar jordfelsbrytaren då?
Kan ju knappast jämföra strömmen mellan faserna?
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

tekniskt sett måste väl en 3-fas maskin som i detta fallet ha olika belastningar i faserna eftersom det
finns en massa grejor som drar ström allt eftersom.
I min värld borde jfb ligga mellan jord o fas i detta fall men jag litar på er kunnskap.

http://www.elsakerhetsverket.se/Global/ ... rytare.pdf
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

All ström som går ut i en fas måste ju gå tillbaka i nollan eller en annan fas.

Jordfelsbrytaren kollar bara att summan av alla fasströmmar plus eventuell ström i nollan blir 0.
Saknas nollan så är det i en av de andra faserna strömmen går tillbaka.

Vid ett jordfel så kommer delar av strömmen att ledas tillbaka i skyddsjorden eller i annan jord, alltså utanför summaströmmätningen i jordfelsbrytaren och då löser brytaren ut.

Alltså, jordfelsbrytaren funkar lika bra utan nolla, och framför allt (vad folk brukar missuppfatta), jordfelsbrytaren funkar lika bra utan skyddsjord.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Precis, enkelt sett kan man säga att all ström som går in genom jordfelsbrytaren också måste gå tillbaka. Och det gör det ju om alla strömförande ledningar går genom jordfelsbrytaren. (Vart skulle strömmen annars ta vägen?)

I princip så går alla ledarna genom en järnkärna. Magnetfältena i ledarna tar ut varandra så det blir inget magnetfält. Det är därför man inte kan använda en vanlig strömtång runt en flerledare, den mäter det summerade magnetfältet och det blir noll. (Det lär finnas strömtänger som kan mäta på en flerledare, jag har ingen aning om hur de kan funka...)

Om strömmen går "fel väg" (t.ex. avledning till jord) så kommer magnetfälten inte längre att ta ut varandra och man får ett resulterande magnetfält som inducerar en liten spänning som gör att den löser ut.

Det är alltså ingen direkt "mätning" av strömmarna som görs, det skulle vara alldeles för komplext, utan det är en enkel summering av magnetfälten med hjälp av en järnkärna.

Rekommenderar en googling på Gottfried Biegelmeier!
Skriv svar