Driva kylbox med solcell?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Glattnos

Driva kylbox med solcell?

Inlägg av Glattnos »

Kan man driva en 48W kylbox med en 50W solcellspanel?

Det kommer väll bara att kyla med full effekt mitt på dagen om den är soligt men det är ju då det behövs mest om det är i en husbil eller båt man har kylboxen.
Går det att koppla på något sätt så man slipper batteri(det blir ju garanterat tomt efter ett tag)?
De flesta solceller ger väll 20 V eller nått och kopplas till en regulator som även sköter om laddningen på ett batteri?

Tanken är alltså att låta systemet vara på hela tiden, så får det bli så kallt det vill i kylboxen.
Användarvisningsbild
Andy

Re: Driva kylbox med solcell?

Inlägg av Andy »

Nej, inget vidare bra.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Någon som vill utveckla? Hur stor solcell behöver man ha? Går det ens att använda en solcell utan batteri?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ja det går att annvända en solcell utan batteri
och nja, det kommer funka sådär, svårt att få ut 50w från en 50w panel, men visst kyler det lite ändå, har du sakerna kan du prova

med 100w panel och en enkel shuntregular kan det funka bättre
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Tack för svaret!

Blir det såhär eller:
Så strömmen går alltså rakt igenom shuntregulatorn så länge solcellen inte orkar ge 12 V(med kylboxen som last) och när solen stiger och panelen orkar ge mer än 12 V så dumpar regulatorn överskottet till värme.

Är det så att en 50 W solcell ger 50 W som bäst och då räknar man på max-Volt(20 istället för 12)?
D.v.s 50W/20V=2.5A
Kan man då få en fingervisning genom att ta 2.5A*12V=30W, så då kan man direktdriva något som drar ca 30W med en 50W-panel? Det går bara att få ut 50W om man kan lagra överskott någonstans eller driver något som kan drivas med upp till 20V eller hur?

Jag kanske är helt inne i dimman? :shock:

Edit: Tyvärr har jag inte prylarna så jag kan testa. Har väll inte egentligen behov av det heller men det borde ju vara smart om det fungerar att ha ett system som kan vara igång jämt. När solen går upp och det blir varmt så kyls det mer och på kvällen när solen går ner och temperaturen sjunker så kyler det mindre. Perfekt i husvagnar och båtar mm
xxargs

Inlägg av xxargs »

För det första så är peltie-kylboxar väldigt ineffektiva i flera avseende dvs. dålig/närmast obefintlig isolering i själva boxen och låg kylfaktor på själva kylaren.

effekten som anges på solpanel gäller vid 100000 lux och inträffar i prinsip bara på midsommardagen kl 13:00 och klarblå himmel.

med andra ord räkna med som bäst hälften av angiven effekt som soligaste timmarna mitt på dagen - sedan finns det solregulatorer som hela tiden optimera för maximal effektuttag men ger inga revolutionerande effektökningar utan kanske i området 10% - 15% eller så mot en solpanel som är kopplad direkt till en batteri

en sådan där peltier-kylskåp brukat dra runt 4 ampere kontinuerligt och kanske kan sänka 10-15 grader under omgivningens temperatur - det här med isande kalla dryckesbehållare när det är 27 grader C utanför är bara att glömma.

ljuset i mörkret heter kompressorkylbox från tex. Waeco eller Dometic, 80 Ah batteri och solpanel som laddar batteriet - regulator behövs knappast här. En sådan kan bli riktigt kall (faktum är att de kan gå ända ned till -18 grader C men då går kompressorn kontinuerligt, med ca 3.5 ampere strömförbrukning) och kan även kyla ganska stora mängder dryck på rimlig tid - faktum var att innan jag hittade tillräcklig varm nivå på termostatens så frös dryckerna i boxen...

Nackdelen då - en kompressorkylbox kosta en rejäl slant typ >~10 ggr så mycket som en 450:- Pelitier-kylskåp köpt på konsum/ica/biltema/jula mm. Men har man väl tagit kostnaden och insett hur mycket mer och bättre kyla man får för pengarna och strömmen ur batteriet (kanske matad parallellt med större solceller) så kommer man aldrig mer titta åt peltierkylboxar utan betraktar dessa som rena leksaker.

Utan solpaneler så kan man köra mellan 4-5 dagar på en 80 Ah-batteri och då pratar vi om 2-3 grader C i boxen i mer än 25 gradig C miljö.

håller man 8 grader (stort sett varmaste ändlägen på termostaten) inne i boxen och 20 grader omgivning så kan man hålla kylan troligen uppåt 7 dagar på en 80 Ah-batteri gissar jag.

Den jag har är http://www.vitvarumaklarna.se/produkt/9 ... CO%20CDF18 och den har varit igång dygnet runt snart i 2 år i sträck med öppning av locket flera gånger om dagen (agerar som dryckeskyl på armlängds avstånd för närvarande och man få in ca 25 st 33 cl läskburkar i den...) - så långtidkvaliten är det verkligen ingen fel på och kompressortiden är ungefär 1.5 - 2 minuter per 10-12 minuterperiod ungefär med 0-gradig kyla i boxen och 25 grader utanför.

Man behöver en strömkälla som kan ge lite över 4.5 ampere vid starten utan att spänningen går under 11 eller 22 volt (klarar 12 eller 24 V system helt utan omkoppling) vilket innebär att man måste köra boxen parallellt med en bilbatteri på minst 60 Ah vid 12 Volt om man skall köra på solpaneler då den har en batterivakt som är ganska känsligt ställd vilket gör att batterispänningen får inte sjunka för mycket när kompressorn drar 4.5 ampere i början vilket gör att det fungerar inte så bra på småbatterier som 10 Ah MC/batteri.

Eller om man säger så här på en 60 Ah äldre bilbatteri (som jag provat med) så får man vara glad om den klarar mer än 15 timmar på ett sådant batteri medan är det fräschare batteri på 80 Ah så håller den +4dygn (utan solceller som hjälp)

Den är också ruggad med skaktålig DB35F-kompressor Danfoss vilket gör att man köra den i bilen medans man kör fast det är skakig väg eller hård sjögång på båt.
Josty Kid

Inlägg av Josty Kid »

Det är lite lurigt med solceller, du har rätt med spänningen också tyvärr. 50w vid 20volt . Men med en MPPT regulator så kan du få ner spänningen till "12v" och den bränner inte bort effekten utan den "görs om" till "12V".

Du får räkan med 50w/timme som solen lyser, minus kanske 10% för förluster i regulatorn om den är optimalt inriktad mot solen hela tiden. Det blir inte jättemånga w/h på ett dygn. Men å andra sidan så drar inte din kyl 48w/h heller. Jag vet inte men om den går 20% av tiden så kan det ju fungera om du har ett batteri. Eller väldigt många kylklampar som batteri.

Oj jag var lite sen att trycka på enter så se det bara som en sammanfattning på föregående svar.
xxargs

Inlägg av xxargs »

en peltier/termoelektrisk-kylbox för 500:- drar 4 ampere hela tiden för ca 10-15 graders sänkning i bästa fall - det handlar inte om 20% gångtid utan 100% gångtid... - och gör man över 200 timmar så brukar lagren i fläkten låta väldigt likt en processorfläkt i en gammal dator som håller på att skära efter 5 års kontinuerlig drift... jag har 2-3 stycken sådana bakom mig och dom 1500-2000:- som de kostat tillsammans är att betrakta som väldigt bortkastade pengar och därav investering på ett 'riktig kompressordriven' kylbox när det var en erbjudande ute från någon båtbutik för ett par år sedan och jag har inte ångrat en sekund även om inköpet sved i plånboken
Skriv svar