Är det någon som vet vad en EmcoTurn 120 väger ,både total samt svarv och styrdelen separat?
Funderar nämligen på hur/om man kan lyckas få ner en sådan för trappen utifrån och ner i källaren.
Reading the Sales Brochure (1980s era Emcoturn 120 sales brochure) from this
group it says the machine (330 LBS) and the control unit (209 LBS) have a
combined weight of about 540 LBS.
Så om det stämmer så väger svarvdelen ca150kg och kontrolldelen ca 95kg.
Maskinen väger 225kg och styrdelen väger 115kg. Detta utan underrede som säkert väger 150kg till.
Tänk på att vara försiktig med styrdelen om du skall flytta den, särskilt om du skall ner för en trapp så att du inte utsätter den för stötar. Det sitter ett kort i den (phase angle control) som levererades omonterat när maskinen var ny därför att det är alldeles för tunga grejer monterat på det i förhållande till laminattjockleken, dvs det kan lätt gå sönder...och nya kort är herrejössesdyra...
Perfekt, tack för dom upplysningarna, det låter som att det kanske ändå kan gå att få ner dom i källaren.
Som det är nu så är jag osäker på styrsystemets status då jag tror båda maskinern är defekta, men det var ett bra tips att vara extra försiktig med det kortet.
Har du jobbat med Emco maskiner eller är du bara allmänt intresserad?
Jag har själv en Turn 120P som jag har kört ganska mycket med som precis har gått sönder så jag håller på med lite grundforskning kring styrsystemet i hopp om att få liv i den igen. Många bygger om dessa maskiner till Mach3 eller EMC2 styrning men jag ser det i nuläget som en sista utväg. Dels för att TM02 systemet är ganska bra dels för att det är ganska dyrt med en konvertering...fast att köpa reservkort till den blir oxå fort väldigt dyrt.
Tänkte du fixa båda maskinerna eller ha en som reservdelsmaskin?, jag kan vara intresserad av lite reservdelar
Den andra maskinen kommer troligtvis en kompis få att ta hand om.
Till att börja med tänkte jag nog undersöka möjligheterna att få liv i dom med original styrsystem, men om det misslyckas så blir det nog konvertering.
Då är det inte omöjligt att det kan bli lite delar som hamnar i köp&sälj.