Hur funkar en knacksensor?
Hur funkar en knacksensor?
Har ju hört att det har med mic'ar och göra, men sedan då?
Hur löses problemet med att veta vad som är 'knack' och vad som är vanligt motorljud?
Hur löses problemet med att veta vad som är 'knack' och vad som är vanligt motorljud?
Det är vanligtvis en mikrofon. Man får veta hur motorn "skall" låta och hur den inte skall låta.
Sedan får man göra väldigt bra filter som filtrerar bort normalt motorljud och framhöver just dom frekvenser som knackningarna skapar.
Detta varierar alltså från block till block. (olika modeller alltså)
Men det bör vell vara ganska lika. Vet ju flera volo-bilar som åker med Saab´s APC-system. Men helt optimalt ur avkänningssynpunkt lär det inte vara.
Sedan får man göra väldigt bra filter som filtrerar bort normalt motorljud och framhöver just dom frekvenser som knackningarna skapar.
Detta varierar alltså från block till block. (olika modeller alltså)
Men det bör vell vara ganska lika. Vet ju flera volo-bilar som åker med Saab´s APC-system. Men helt optimalt ur avkänningssynpunkt lär det inte vara.
Jag läste just om knack-sensorer i senaste "Elektronik i Norden" och de beskrev det så att det ju är en mikrofon som klarar av de "trevliga" arbetsförhållanden.
Man samplar sedan och kör en frekvensanalys (antagligen med FFT) och sedan vet man att vissa frekvenser är förknippade med knackning, dessa håller man sedan koll på nivån från FFT'n och gör vad som ska göras om nivån överstiger ett visst nivå.
Man samplar sedan och kör en frekvensanalys (antagligen med FFT) och sedan vet man att vissa frekvenser är förknippade med knackning, dessa håller man sedan koll på nivån från FFT'n och gör vad som ska göras om nivån överstiger ett visst nivå.
Saab körde med knacksensor fram tills T5 tog över. (-94)
Det första systemet som använde knacksensor var APC-systemet. Det finns scheman ute på nätet över detta systemet. Skall se om jag inte har dom liggandes.
Trionic 5 och frammåt använder joniseringsmätning för att göra förbränningsanalys.
Del1
Del2
Det första systemet som använde knacksensor var APC-systemet. Det finns scheman ute på nätet över detta systemet. Skall se om jag inte har dom liggandes.
Trionic 5 och frammåt använder joniseringsmätning för att göra förbränningsanalys.
Del1
Del2
el primitivo knacksensor-"förstärkare" till megasquirt'n'spark (hemmabyggd ecu)
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/knock.html
sensorn är piezoelektrisk och avger en spänning vid vibrationer. mätte 4 volt genom att bara knacka sensorn lite mot bordet
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/knock.html
sensorn är piezoelektrisk och avger en spänning vid vibrationer. mätte 4 volt genom att bara knacka sensorn lite mot bordet
- bengt-re
- EF Sponsor
- Inlägg: 4829
- Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
- Skype: bengt-re
- Ort: Söder om söder
- Kontakt:
Äldre knacksensorer var bara en piezomic som satt hårt emot blocket, knackningen har så snabbt förlopp att den ger en väldigt hög derivata och det är denna som de äldre använde iaf, idag kan man antagligen använda filter eller dsp om man så önskar, men eftersom det är så stor skillnad på knackning och normala motorvibrationer så är det inte så svår att ens med enkel elektronik få fram den skilnaden.
Styrenheten har även hjälp av andra parameterar för att lokalisera en knackning. tex varvtal, vevaxelposition, last mm. Bränsleblandningen skall nå sin högsta expandition/temperatur ca 17-20 grader efter ÖD.
Nått som styrenheten också måste ta i beaktande är att olika bränsleblandningar har olika brinnhastigheter, en mager blandning brinner långsammare än en fet etc. beroende på tryck, bränsleblanding etc så tar
det ca 1-2 ms från att gnistan på tändstiftet antänder bränsleblandningen
och att den når sin högsta expandition/temperatur.
Ihop med detta så är det faktist relativt enkelt att känna av en knackning med ganska moderat elektronik. Dock så skulle jag vilja säga att om en motor väl har knackat en gång så har mapparen/motorbyggaren misslyckats med sin uppgift!
//K
Nått som styrenheten också måste ta i beaktande är att olika bränsleblandningar har olika brinnhastigheter, en mager blandning brinner långsammare än en fet etc. beroende på tryck, bränsleblanding etc så tar
det ca 1-2 ms från att gnistan på tändstiftet antänder bränsleblandningen
och att den når sin högsta expandition/temperatur.
Ihop med detta så är det faktist relativt enkelt att känna av en knackning med ganska moderat elektronik. Dock så skulle jag vilja säga att om en motor väl har knackat en gång så har mapparen/motorbyggaren misslyckats med sin uppgift!

//K
K;
Håller helt med dig men knackningar är inte nödvändigtvis skadliga, det beror på var någonstans de inträffar i förbrännings fasen och hur kraftiga dom är. Knackning på fel ställe kan ge upphov till stora mekaniska skador och totalt haveri om man har otur. Knackningar är egentligen detonationer (explosioner) när det bara borde brinna lugnt o fint!
Håller helt med dig men knackningar är inte nödvändigtvis skadliga, det beror på var någonstans de inträffar i förbrännings fasen och hur kraftiga dom är. Knackning på fel ställe kan ge upphov till stora mekaniska skador och totalt haveri om man har otur. Knackningar är egentligen detonationer (explosioner) när det bara borde brinna lugnt o fint!