Hur funkar en knacksensor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 661
Blev medlem: 26 maj 2003, 23:39:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Hur funkar en knacksensor?

Inlägg av Henrik »

Har ju hört att det har med mic'ar och göra, men sedan då?

Hur löses problemet med att veta vad som är 'knack' och vad som är vanligt motorljud?
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2493
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Det är vanligtvis en mikrofon. Man får veta hur motorn "skall" låta och hur den inte skall låta.
Sedan får man göra väldigt bra filter som filtrerar bort normalt motorljud och framhöver just dom frekvenser som knackningarna skapar.

Detta varierar alltså från block till block. (olika modeller alltså)

Men det bör vell vara ganska lika. Vet ju flera volo-bilar som åker med Saab´s APC-system. Men helt optimalt ur avkänningssynpunkt lär det inte vara.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26645
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag läste just om knack-sensorer i senaste "Elektronik i Norden" och de beskrev det så att det ju är en mikrofon som klarar av de "trevliga" arbetsförhållanden.

Man samplar sedan och kör en frekvensanalys (antagligen med FFT) och sedan vet man att vissa frekvenser är förknippade med knackning, dessa håller man sedan koll på nivån från FFT'n och gör vad som ska göras om nivån överstiger ett visst nivå.
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 661
Blev medlem: 26 maj 2003, 23:39:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Men t ex saab har väl haft knacksensorer i sina turbomoterer i samma veva som hedenhösarna jagade mammutar?

Hängde man bara på en komparator efter ett bandpassfilter eller vadå? Tvivlar ju på att man hade digitala förutsättningarna...
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2493
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Saab körde med knacksensor fram tills T5 tog över. (-94)

Det första systemet som använde knacksensor var APC-systemet. Det finns scheman ute på nätet över detta systemet. Skall se om jag inte har dom liggandes.

Trionic 5 och frammåt använder joniseringsmätning för att göra förbränningsanalys.

Del1
Del2
Användarvisningsbild
behr
Inlägg: 173
Blev medlem: 8 juni 2005, 19:14:59
Ort: Hässleholm

Inlägg av behr »

el primitivo knacksensor-"förstärkare" till megasquirt'n'spark (hemmabyggd ecu)
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/knock.html

sensorn är piezoelektrisk och avger en spänning vid vibrationer. mätte 4 volt genom att bara knacka sensorn lite mot bordet
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Äldre knacksensorer var bara en piezomic som satt hårt emot blocket, knackningen har så snabbt förlopp att den ger en väldigt hög derivata och det är denna som de äldre använde iaf, idag kan man antagligen använda filter eller dsp om man så önskar, men eftersom det är så stor skillnad på knackning och normala motorvibrationer så är det inte så svår att ens med enkel elektronik få fram den skilnaden.
rawsezx
EF Sponsor
Inlägg: 165
Blev medlem: 29 juni 2005, 00:36:25
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av rawsezx »

Styrenheten har även hjälp av andra parameterar för att lokalisera en knackning. tex varvtal, vevaxelposition, last mm. Bränsleblandningen skall nå sin högsta expandition/temperatur ca 17-20 grader efter ÖD.

Nått som styrenheten också måste ta i beaktande är att olika bränsleblandningar har olika brinnhastigheter, en mager blandning brinner långsammare än en fet etc. beroende på tryck, bränsleblanding etc så tar
det ca 1-2 ms från att gnistan på tändstiftet antänder bränsleblandningen
och att den når sin högsta expandition/temperatur.

Ihop med detta så är det faktist relativt enkelt att känna av en knackning med ganska moderat elektronik. Dock så skulle jag vilja säga att om en motor väl har knackat en gång så har mapparen/motorbyggaren misslyckats med sin uppgift! ;-)

//K
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

K;

Håller helt med dig men knackningar är inte nödvändigtvis skadliga, det beror på var någonstans de inträffar i förbrännings fasen och hur kraftiga dom är. Knackning på fel ställe kan ge upphov till stora mekaniska skador och totalt haveri om man har otur. Knackningar är egentligen detonationer (explosioner) när det bara borde brinna lugnt o fint!
Skriv svar