Missar jag något uppenbart eller har jag helt enkelt köpt en dimmer avsedd för södra halvklotet?
Monterade dimmer, den vrids åt fel håll
- farbrorvattenmelon
Monterade dimmer, den vrids åt fel håll
Monterade en dimmer från Julas Anslut-serie, kopplat enligt monteringsanvisningen. Upptäckte då att den fungerar omvänt mot en volymratt t.ex - man vrider åt vänster för att få mer ljus. Tänkte då att jag monterat den uppochner men det var ju en feltanke det, spelar ju ingen roll hur man vrider den.
Missar jag något uppenbart eller har jag helt enkelt köpt en dimmer avsedd för södra halvklotet?
Re: Monterade dimmer, den vrids åt fel håll
En konstruktör som drömt våta (pun intended) drömmar om hur vattenkranar fungerar?
(Det är rätt märkligt att vattenkranar och volymkontroller normalt går åt olika håll, undrar hur det blev så)
(Det är rätt märkligt att vattenkranar och volymkontroller normalt går åt olika håll, undrar hur det blev så)
- 13th.Marine
- EF Sponsor
-
pyamastomaten
Vad händer om du byter plats på fas och tändtråd?
Hur säger man?
Att skadeglädje är den enda äkta glädjen?
Nej, men allvarligt talat...Ta en extra titt på beskrivningen.
Att skadeglädje är den enda äkta glädjen?
Nej, men allvarligt talat...Ta en extra titt på beskrivningen.
VVS-ingenjörerna har aldrig hört talas om vänstergängaMiaM skrev:
fast VVS-kranar torde funnits före potentiometrar...
Varför vrids ratten medurs när man svänger höger med en bil?
Jag tror jag ska ändra om den funktionen på min bil.
Bra idé Säter, då blir det enklare att backa med släpkärra.Varför vrids ratten medurs när man svänger höger med en bil?
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Jag har testat att köra en sådan bil, nära nog omöjligtsäter skrev:Varför vrids ratten medurs när man svänger höger med en bil?
Från julas Anslut serie, ja då byter du snart ut den inom kort av andra orsaker, mig skulle jag aldrig köpa något annat än ELKO eller ELJO och knappt de håller för evigt!
Brukar ju cyklar med sån styrning som "plojgrej".
Minns att vi hyrde trampbåt nånstans där man styrde med typ en rorkult. Men den fungerade tvärtemot som på en segelbåt så jag styrde ju fel hela tiden...
När det gäller strömbrytare och sånt så vill jag minnas att det finns standarder för åt vilket håll det skall gå, den där dimmern bryter antagligen mot de standarderna. Fast jag tror ju inte att elsäkerhetsverket ser det som en allvarlig anmärkning.
Minns att vi hyrde trampbåt nånstans där man styrde med typ en rorkult. Men den fungerade tvärtemot som på en segelbåt så jag styrde ju fel hela tiden...
När det gäller strömbrytare och sånt så vill jag minnas att det finns standarder för åt vilket håll det skall gå, den där dimmern bryter antagligen mot de standarderna. Fast jag tror ju inte att elsäkerhetsverket ser det som en allvarlig anmärkning.
Finns det någon regel eller lag ang. detta? Jag har aldrig sett någon.labmaster skrev:Bra idé Säter, då blir det enklare att backa med släpkärra.
Det skulle nog bli en del tjaffs på bilprovningen antar jag.
Det måste vara en vanesak helt enkelt.13th.Marine skrev:Jag har testat att köra en sådan bil, nära nog omöjligt