Solcells frågor..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ragge83

Solcells frågor..

Inlägg av Ragge83 »

Hej alla!

Jag kanske ska köpa lite solceller och har lite funderingar kring det..

Måste man använda laddningsregulator ?

Jag funderar att köpa 2st eller 4st solceller som beskrivs nedanför. (vill använda 2-4st av dessa då jag inte har plats för en större solpanel även om det är mera kostnadseffektivt).
Hur lång tid skulle det ta att ladda det batteriet som också beskrivs nedanför med 2st respektive 4st solceller?

Solceller:
Effekt 160 W
Tomgångsspänning 11.5 V
Ström 23 mA
Nominell spänning 7 VAC/DC
Hög känslighet vid även vid låg instrålning
14 celler per skiva
Arbetsspänning ca 7 V

Batteri:
12volt 14 Ah

Många tack på förhand, beskriv gärna hur du räknar ut det så jag kan lära mig (:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Solcells frågor..

Inlägg av grym »

något stämmer inte på specen för solcellen , länka gärna till det med
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

För att ladda överhuvudtaget måste du koppla 2 paneler i serie.

170W @ 7V ger 24A - och det är maximum, en vanlig Svensk sommardag av bästa kvalitet ger runt 50% av denna maximala effekt har jag läst lita här och var, alltså är det 12A. Med en kemisk effektivitet på ~70% motsvarar det en effektiv laddström på 8,4A vilket borde ladda upp ackumulatorn på runt 1:25:00.

Men den sorts laddström tål ackumulatorn mycket sannolikt inte, det är sällan att dessa bly-gelé ackumulatorer tål att laddas hårdare än C/4 men det ska stå i databladet. Lösningen är att skaffa en större ackumulator som tål strömmen eller att reglera ner strömmen till ett acceptabelt nivå. Med en stor nog ackumulator räcker det egentligen med en diod mellan panelen för att hindra backström men om ackumulatorn inte gillar att den laddar full kraft kontinuerligt behövs en reglering av något slag.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

En bra regulator gör att du kan få ut mycket mera energi från solcellerna till batteriet. Den tid du har max solinstrålning och du får mycket laddning är ju bara en del av tiden som du vill att batterierna ska laddas. En bra regulator gör att du tillgodogör dig laddning på ett bättre sätt även när spänningen är låg från solcellen.
Ragge83

Inlägg av Ragge83 »

Här är länken till solpanelen https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19185 Mycket bra information om batteriet.
Är det därför batterier till solpanel paket osv kostar runt 1500 till 2500 kr ? Mycket att tänka på ang solceller hm..

"För att ladda överhuvudtaget måste du koppla 2 paneler i serie". Vad och hur menar du med detta ?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ok, den specen är icke bra på elfa

du behöver ha två sådanna i serie för att komma upp till 12 v

men dom är dyra, kolla efter billigare om du kan, effekten är 0.16 w
köpte 5w för ungefär samma peng

ladda batteriet

2 panler 0.023A , batteri 14 Ah 14/0.023= 610 timmar full belysning, laddfaktor 1.2, 730 timmar, halva verkliga effekten 1400 timmar, dra bort självurladdning, , ger på det hela tt du kan ha det som underhållsladdning, men du får knappt i något i batteriet
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

ELFA har helt klart skrivit fel i sin beskrivning. Solljuset lyser med en intensitet på ca 1000 W/m², solpanelen du länkar till är på 0.0041 kvadratmeter, så den kan helt omöjligt lämna 160 W!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Oj då, det panel kan som tidigare skrivit knappas ens kompensera för självurladdningen. Det blir 160mW som gäller varför allt jag skrev ovan bara är att glömma!
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Den där solcellen är som sagts här ganska värdelös för att ladda ett batteri.
Visst kan du sätta 2 st i serie, via laddregulator (ja, med "lösa" celler behöver du laddregulator).
Laddtiden för ett 14Ah batteri med 23mA blir minst: 14 / 0.023 = 609 timmar, alltså bortåt 4 månader om den kan ladda 6 tim/dag. Som Icecap säger så kan den i praktiken knappt kompensera för självurladdningen)
Ett lite bättre alternativ kan vara kjell.com 44008 resp 44006, 1.5W (299 kr) resp 5W (499 kr) och inbyggd laddare.
De behöver också väldigt lång tid att ladda batteriet, men kan ju se rätt tufft ut med solceller på taket (antar att det är till din bandvagn).

Edit: Sorry, ser nu att Grym redan skrivit om detta.
Ragge83

Inlägg av Ragge83 »

JohnGalt jo det är till mitt bandvagnsprojekt.. Men det finns inte någon solpanel som har hyfsat ok pris som skulle kunna förlänga körtiden ? Planen är också att fordonet ska kunna vara ute på långa turer.. Dock så blir det kanske inte så långa samman hängda körningar tidsmässigt.

Om det ens skulle vara lönt vilket det inte verkar som ? Skulle solpanelen eller panelerna bli alltför stora för att det ska funka praktiskt ?Jag vet att nära nasa skickar sina gryma små fordon ut i rymden så laddas dem ju och körs ett par timmar och upprepas så i månader. Om man bara skulle kunna göra en liten del av det möjligt hade varit kul..
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Solpaneler är en dyr lösning, så enkelt är det!
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Och för en motoriserad lösning skulle den behöva stå still länge. Troligen tynger panelerna ungefär lika mycket som de bidrar med i laddning.

Jag (lika smart som du ungefär) tänkte mig en bil täckt med solceller som täcker behovet för dagskörningen, måste vara en enormt stor flat bil om det ska funka är nog det rätta svaret :D

Kolla tex på de bilar som deltar i solrace (enbart drivna med sol) och hur mycket de väger gentemot antalet solceller det är så får man en liten uppfattning.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Mars-rovers laddar batterier hela dagen så kör dom 15m - 50m på den laddningen.

Å andra sidan har dom ganska bra solceller och laddregulator tror jag.

Å andra sidan igen ... så är det väldigt långt till närmaste elurtag.

Bild
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

Det finns en orsak till att nästa "Marsbil" kommer att ha nukleär kraftkälla. ;)
Skriv svar