tips på CNC-fräs för hobbybruk
tips på CNC-fräs för hobbybruk
Hej
Är helt ny på detta med CNC-styrda maskiner men det har länge intresserat mig.
Jag har svarvat och fräst en del tidigare och data och elektronik är inget som skrämmer mig så efter lite läsande så börjar jag bli sugen på en cnc-styrd fräs.
Storleksklass så att den går in i ett vanlig hobbygarage med så bra X Y Z som möjligt.
Kan man plana ett 4-cyl topplock i den vore det kanon men jag tror jag får prioritera bort det för att få en smidigare maskin.
Har kikat lite på Storebro Combimill men hittar ingen på annons nu.
Har ni några andra tips på liknande maskiner i motsvarande storlek som man inte ska missa?
//Mattias
Är helt ny på detta med CNC-styrda maskiner men det har länge intresserat mig.
Jag har svarvat och fräst en del tidigare och data och elektronik är inget som skrämmer mig så efter lite läsande så börjar jag bli sugen på en cnc-styrd fräs.
Storleksklass så att den går in i ett vanlig hobbygarage med så bra X Y Z som möjligt.
Kan man plana ett 4-cyl topplock i den vore det kanon men jag tror jag får prioritera bort det för att få en smidigare maskin.
Har kikat lite på Storebro Combimill men hittar ingen på annons nu.
Har ni några andra tips på liknande maskiner i motsvarande storlek som man inte ska missa?
//Mattias
Re: tips på CNC-fräs för hobbybruk
Köp en begagnad manuell maskin och konvertera den, speciellt om du har plats. 10-20k får du nog lägga på bara maskinen om du ska ha något som är bra nog för motorblock. Har du dessutom en riktig fräs så är det väldigt enkelt att fräsa egna motorfästen m.m.
#Köp en begagnad manuell maskin och konvertera den#
Jag skulle vilja säga tvärtom. Om du ska bygga själv. köp en defekt CNC-maskin att utgå ifrån.
Du får så mycket på köpet jämfört med en manuell maskin.
Du kan ju kolla om Saström har sin SAJO-DM300 kvar.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 60&start=0
Jag skulle vilja säga tvärtom. Om du ska bygga själv. köp en defekt CNC-maskin att utgå ifrån.
Du får så mycket på köpet jämfört med en manuell maskin.
Du kan ju kolla om Saström har sin SAJO-DM300 kvar.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 60&start=0
Håller med Säter, på en maskin avsedd för CNC finns redan allt, kulskruvar, lagringar, motorfästen, gränslägen, centralsmörjning etc och den är konstruerad (normalt sett i alla fall) för att vara just en CNC-maskin. Inte sällan är en defekt CNC-maskin dessutom billigare än en manuell.
Nackdelen är väl att urvalet i den mindre storleksklassen är begränsat. Det är väl typ Combimill....
Nackdelen är väl att urvalet i den mindre storleksklassen är begränsat. Det är väl typ Combimill....
Kul med lite snabba svar och tips
Har själv funderat på de olika alternativen och det känns som att det bästa vore att hitta en maskin avsedd för CNC som ni skriver.
Min fundering då är i fall man kommer sakna möjligheten att kunna köra maskinen manuellt.
i fall man ska göra något enkelt jobb som att bara plana en liten yta?
nu kanske det finns bra möjligheter i mjukvaran (beronde på vilken man väljer) att köra även en CNC "manuellt"?
Längre fram i tiden finns ju en styrd svarv med i funderingarna men där lutar det mer åt en konverterad just för att få kvar möjligheten till "manuell" körning.
Jag har skickat mail till både MatsN och Sastrom, såg att båda hade gamla ouppdaterade annonser här

Har själv funderat på de olika alternativen och det känns som att det bästa vore att hitta en maskin avsedd för CNC som ni skriver.
Min fundering då är i fall man kommer sakna möjligheten att kunna köra maskinen manuellt.
i fall man ska göra något enkelt jobb som att bara plana en liten yta?
nu kanske det finns bra möjligheter i mjukvaran (beronde på vilken man väljer) att köra även en CNC "manuellt"?
Längre fram i tiden finns ju en styrd svarv med i funderingarna men där lutar det mer åt en konverterad just för att få kvar möjligheten till "manuell" körning.
Jag har skickat mail till både MatsN och Sastrom, såg att båda hade gamla ouppdaterade annonser här
Det beror på hur du menar... Genom att manuellt trycka in en "X" knapp för att köra maskinen i X led fungerar bra med de flesta styrprogram, eller menar du genom att "ratta" med veven?Min fundering då är i fall man kommer sakna möjligheten att kunna köra maskinen manuellt.
Manuell körning (med veven) med kulskruvar innebär också att du måste låsa de axlar du inte avser att röra pga. de inte är självhämande. Detta kräver då att du har dubbelaxliga motorer eller någon sorts transmission, med tex remmar till ledarskruven, för att få det fungera.
Ett tredje alternativ är att ha en sk. MPG där du kan ratta med hjälp av elektronik och därigenom "simulera" vanligt handvevande.
Tanken var om man bara vill plana en yta lite snabbt utan att skriva ett program utan bara spänna upp den och köra av lite snabbt.
Samtidigt så kanske man inser fördelarna och skriver ett enkelt program istället?
köra med tangenterna funkarsäkert kanon.
Då får en jämn matning också misstänker jag, handvevning har jag aldrig varit bra på
Samtidigt så kanske man inser fördelarna och skriver ett enkelt program istället?
köra med tangenterna funkarsäkert kanon.
Då får en jämn matning också misstänker jag, handvevning har jag aldrig varit bra på

Handvevning är nog ingen bra på eftersom det är svårt att veva lika jämt som motorerna gör.
Jag har inte provat så många CNC-styrningar utöver Heidenhain TNC 121, emc2 och Mach3 men jag tror de flesta system går att köra manuellt utan att skriva program. Fördelen som jag ser med en CNC styrd maskin är att det är lätt att positionera. Vill man skära av 1 mm yta från ett arbetsstycke är det bara att tangera planfräsen mot ytan och be maskinen att sänka ned fräsverktyget 1 mm och sedan starta X eller Y med lämplig skärhastighet.
Jag har inte provat så många CNC-styrningar utöver Heidenhain TNC 121, emc2 och Mach3 men jag tror de flesta system går att köra manuellt utan att skriva program. Fördelen som jag ser med en CNC styrd maskin är att det är lätt att positionera. Vill man skära av 1 mm yta från ett arbetsstycke är det bara att tangera planfräsen mot ytan och be maskinen att sänka ned fräsverktyget 1 mm och sedan starta X eller Y med lämplig skärhastighet.
Självklart kan man ju jogga med tangenter eller MPG. Om man kör Mach3 så finns det t.ex en power feed wizard, lär funkar rätt likt matningen på vanlig manuell maskin, dvs du sätter "gränslägen" och matningshastighet, slår på matningen och sen går den till "gränsläget" och stannar. Utan att skriva någon G-kod.
Jag har en Bridgeport med styrning TNC 145, på jobbet. Jag gör ofta lite enklare jobb i den (planfräsning och liknande). Den är så enkel att handha så att jag kör aldrig något helt manuellt. Att programmera en sådan operation tar bara ett par minuter, så man sparar mycket tid jämfört med att köra manuellt.
Dessutom kan man knacka in en förflyttning direkt och får då både position och matningshastighet styrt.
Visserligen klarar den inte 3D, men för andra jobb är den suverän.
Dessutom kan man knacka in en förflyttning direkt och får då både position och matningshastighet styrt.
Visserligen klarar den inte 3D, men för andra jobb är den suverän.
Jag var och kikade på sastroms sajo och med lite jobb så blir det nog en riktigt bra maskin men den är lite för stor för mig.
(läs mitt garage
)
Planer finns på ett större garage i framtiden så den får finnas i tankarna om jag inte hittar en Combimill med Y i bommen till ett vettigt pris.
Har sett några Combimill ute på annons men alla dessa verkar ha Y-150mm.
(läs mitt garage

Planer finns på ett större garage i framtiden så den får finnas i tankarna om jag inte hittar en Combimill med Y i bommen till ett vettigt pris.
Har sett några Combimill ute på annons men alla dessa verkar ha Y-150mm.
Om vi skulle säga att man har det delikata problemet att välja mellan 2st vilken hade ni valt?
båda med Siemens sinumerik 3 i bra mekaniskt skick, nr1 ser något mindre använd ut.
Nr1. 32MB minne men kan tappa steg vid snabb-matning, går bra om man inte kör den snabbare än 3m/min
Nr2. har mindre minne osäker på hur mycket, samt att den tappar minnet ibland, troligen kasst backupbatteri.
1an verkar vara lite äldre då den har svart märkskylt och 2an har silverfärgad (eller om det var tvärt om med färgerna)
Har man användning av det större minnet, går det att ha större program eller bara fler?
Nästan omöjligt att säga kanske men vilken av "felen" är lättast att ågärda, antar att det är nr2?
Tanken i framtiden blir väl en mach-konvertering om systemet känns för begränsat men det är ju alltid trevligt med saker som fungerar när man köper de så att man själv får äran att ändra på det
Tänker jag fel om Nr1 känns bäst?
Tyvärr är felet inte lokaliserat om det är i encodern eller i servokortet, här borde man relativt enkelt kunna köra uteslutningsmetoden och skifta det ena med en annan axel och se om felet följer med, men fördelen är väl att den fungerar direkt om man inte har för brottom
båda med Siemens sinumerik 3 i bra mekaniskt skick, nr1 ser något mindre använd ut.
Nr1. 32MB minne men kan tappa steg vid snabb-matning, går bra om man inte kör den snabbare än 3m/min
Nr2. har mindre minne osäker på hur mycket, samt att den tappar minnet ibland, troligen kasst backupbatteri.
1an verkar vara lite äldre då den har svart märkskylt och 2an har silverfärgad (eller om det var tvärt om med färgerna)
Har man användning av det större minnet, går det att ha större program eller bara fler?
Nästan omöjligt att säga kanske men vilken av "felen" är lättast att ågärda, antar att det är nr2?
Tanken i framtiden blir väl en mach-konvertering om systemet känns för begränsat men det är ju alltid trevligt med saker som fungerar när man köper de så att man själv får äran att ändra på det

Tänker jag fel om Nr1 känns bäst?
Tyvärr är felet inte lokaliserat om det är i encodern eller i servokortet, här borde man relativt enkelt kunna köra uteslutningsmetoden och skifta det ena med en annan axel och se om felet följer med, men fördelen är väl att den fungerar direkt om man inte har för brottom

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Sinumerik reservdelar kan du få köpa av mig från min slaktade CombiMill
Är det verkligen 32Mb minne? Det är nämligen gigantiskt när det gäller sånna här gamla maskiner.
Det är inte 32Kb istället?
Det är inte 32Kb istället?

Hehe jag när du säger det så måste det ju vara 32Kb!
32MB i början på 80-talet, hur tänkte jag där??
har man stor nytt av det större minnet?
hittar ingen tillförlitlig info om Sinumerik 3 klarar dripfeed, vad jag kan hitta så verkar det inte gå och i så fall är det ju verkligen behövligt, någon som kan bekräfta?
32MB i början på 80-talet, hur tänkte jag där??

har man stor nytt av det större minnet?
hittar ingen tillförlitlig info om Sinumerik 3 klarar dripfeed, vad jag kan hitta så verkar det inte gå och i så fall är det ju verkligen behövligt, någon som kan bekräfta?