MCV DAHLIH

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

MCV DAHLIH

Inlägg av DW »

Nu är den hemma!
En DAHLIH 510 MCV på 4.5ton har efter nästan ett år på varmlager har den kommit till min nya verkstadsdel.

Kortet är taget genom ett fönster från ga: verkstadsdelen. Kommer bättre bilder framöver.
CrawfordPorten består av enbart fönsterpartier för jag ville inte förstöra taket med skenor och skräp som stör ljuset,
så därför har jag valt att montera den fast mot ett ramverk.
I framtiden så skall jag låta 3 sektioner kunna öppnas framåt eller att jag monterar hela kitet som vikport genom
att ställa sektioner upp, typisk sommarjobb.

Sista bilden är från broschyren. Förresten någon som har/kör Fanuc OM. på översta bilden sitter en svart lucka med vad jag
tror kan vara ett uttag för 110v för remsläsare (finns inte på maskinen) och ett 25-polig serielport hona och
en nätverkskabel hänger på sidan likt ett snöre.
Jag gissar att man har kört en PC i mellan i detta fall men vad tror ni som har sett motsvarande svarta låda.
Brukar det inte sitta denna typ av låda för kommunikation?
Svaret finns väl om jag öppnar skåpet :lol: men inte säkert.

Vad tycks :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Swemill

Re: MCV DAHLIH

Inlägg av Swemill »

Härligt och ha den hemma! Bara och koppla på strömmen nu då?

Sitter det inte både RS-232 utag och det 25-poliga under luckan?
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Jag var iväg för att köpa 3-faskontakter men väl vid kassan så hade jag ingen leg med och den tjusiga damen kände inte
igen mej. Osynlig efter att ha konto på verktygsboden sen 10-15 år eller när de startade......:badgrin:
Så det får bli en justering på "Consolidated Launch Schedule"

-får ta ett kort i morrgon på lådan . 110v kontakten ser ut så här  °■° den andra är säkert en Rs232 menden av äldre modell
som ser ut som en vanlig paralellport. På min Sinumerik sitter två stycken. Kommer inte ihåg vad standarden hette men
tecno har koll om han ser detta. Som kabel lödare så har man ju några kit liggande, så här ser de ut.

RS232 9-pol är schemat så här:

det fanns även en port som hade 15-stift/pol. Kan varit på min ABC 800 -på krita tiden :humm:
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Då vart det provstart i dag. Jag har en kompis som jobbar på ringhals i kontrollrummet, så han fixade så faserna kom rätt.
Så min maskin går perfekt men resten av Sverige går åt andra hållet 8)
Någon gång skall man väl ha tur, allt funkade direkt. Trafon med sin oböjliga kabel (4 x 22mm²) kom till rätta efter våld.
Trafon kan leverera 200 volt och 42 ampere därav denna hemska kabel.
I all hast så såg jag inte att maskinens start/stopp vred var på ON då själva plastvredet var sönder men när jag kopplade på strömmen.
Men oavsett detta så startade allt lugnt och husets 20 amp tröga räcker tydligen till både maskin o annat.
Dock skall en mjukstartare kopplas in på min bergvärmepump som enligt en artikel från något elforsk eller vad det var, påstår
att en sådan pump på 5-6kw drar minst 5ggr men upp till 10ggr mer ström i sitt startögonblick. Min startar på 0,17 sek.
Lagar chefen mat, värmepumpen startar och kompressorn drar igång med sina 7-8 hp så behövsnog mer än 20 amp tröga
om man laddar på med fleropen.
DSC08793.JPG
Så nu blir det frågor om Fanuc framöver. På dagordningen blir rengöring framöver. Skönt när allt funkar.

Swemill,
jag hittade rätt sida i en av manualerna om kommunikationen så det löser sej nog. Jag han inte läsa om detaljerna.
men utgår ifrån att detta är enkelt.
Skriv svar