Hej.
Håller på med ett RGB LED bord:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 5&start=45
Och jag skulle gärna vilja kunna använda bordet som en stor VU-meter.
Men hur skulle jag gå tillväga?
Jag vill att det ska finnas en mikrofon (typ electret), sen antar jag att man måste ha en förstärkare, och kanske några filter, om man vill ha en 8-kanalig VU-meter så behöver man filter som ordnar det?
Signalen tas emot av min Arduino som sen tänder de olika pixlarna för att motsvara en VU-meter.
Men jag har begränsat med pinnar lediga på arduinon så jag vill försöka använda så få som möjligt.
Ramlade över konceptet FFT, skulle det kunna vara något för mig?
Mina önskemål:
mikrofon
8 kanaler
få pinnar som möjligt ska användas på Arduinon
Tacksam för alla tips!
VU-meter / spectrum analyzer komponenter
Re: VU-meter / spectrum analyzer komponenter
Jag har tänkt liknande med min trapp (VU-meter) och tänkte då bara köra in signalen i A/D omvandlaren (efter viss nivåjustering kanske) 
Borde ju gå att göra något liknande fast man har filter för de frekvenser man önskar visa upp.

Borde ju gå att göra något liknande fast man har filter för de frekvenser man önskar visa upp.
Men är inte signalen väldigt låg från 3,5mm stereo kontakt?
Typ under 1V, därav användningen av förstärkare?
Det vore ju absolut lättast, men om man seperera signalen i 8 kanaler, hur gör jag då?
Och måste jag ha 8 pinnar lediga för det så går det åt skogen
Tänkte man kunde ha nån smart signal via en pinne, och sen nån über-mjukvara som pillar till det till 8 kanaler.
Typ med FFT ?
Typ under 1V, därav användningen av förstärkare?
Det vore ju absolut lättast, men om man seperera signalen i 8 kanaler, hur gör jag då?

Och måste jag ha 8 pinnar lediga för det så går det åt skogen

Tänkte man kunde ha nån smart signal via en pinne, och sen nån über-mjukvara som pillar till det till 8 kanaler.
Typ med FFT ?

Vad signalen har för amplitud, sålänge den är under vad maxspecen för kretsen säger (tror det är vdd+X (där jag inte vet x
), kvittar egentligen, man sätter bara den övre referensen till maxsspänningen +lite till så är man ju på banan.
Däremot frekvenserna är jag megausel på, går ju iofs att göra med diskreta komponenter men det känns ju lite onödigt när man har en µc. Så här får någon annan fylla i med kunskaper!

Däremot frekvenserna är jag megausel på, går ju iofs att göra med diskreta komponenter men det känns ju lite onödigt när man har en µc. Så här får någon annan fylla i med kunskaper!
Kolla om det här kan hjälpa: http://www.electronics-lab.com/blog/?p=8799
v-g, precis frekvenserna har jag inte heller koll på.
För spänningen använder man ju för att bestämma vilken höjd det ska vara på VU-metern.
Sen för att dela upp dom i 8 st pelare det är ju det som är det kniviga.
Kan en microprocessor analysera hz ?
i såna fall borde man ju kunna ha en signal in och sen dra nån form av medelvärde under en kort period.
ingen aning, tänker mest högt
För spänningen använder man ju för att bestämma vilken höjd det ska vara på VU-metern.
Sen för att dela upp dom i 8 st pelare det är ju det som är det kniviga.
Kan en microprocessor analysera hz ?
i såna fall borde man ju kunna ha en signal in och sen dra nån form av medelvärde under en kort period.
ingen aning, tänker mest högt