Skruvdragarmotorer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ragge83

Skruvdragarmotorer

Inlägg av Ragge83 »

Hej alla!

Jag har rätt länge velat bygga ett radiostyrt terränggående fordon på cirka 5 - 20kg som ska drivas med larvfötter för bra framkomlighet. Som senare ska styras med kamera från en dator eller liknande. Jag har en fundering om jag kan köpa 2st billigare skruvdragare för att driva banden med och eventuellt fixa en utväxling så den blir stark och inte så snabb. Kan då 12v skruvdragar motorer funka till detta eller motorer från bil vindrutatorkare ?

Blir glad om någon har tips eller ideér (: för nu ska detta projekt bli av hoppas jag.
blueint
Kontakt:

Re: Skruvdragarmotorer

Inlägg av blueint »

Har haft liknande funderingar. Att få tag på larvband i lagom storlek verkar knepigt dock. Skruvdragarmotorer kanske är väl långsamma?
Tänk också på hur du ska fixa energin, t.ex 2x bilbatterier eller annat.
Ragge83

Inlägg av Ragge83 »

Hej jag har tänkt att eventuellt använda mindre industriella plast transportband då de verkar vara både tåliga i och med att de lastar dem rätt tungt med gods men roligast hade varit att göra egna i aluminium så man får den metalliska känslan som det är på större pansarvagnar osv. Har även en idé att använda mig av gångjärn för att tillverka larvbanden i metall får se senare... Som batteri hade jag tänkte kanske 1 eller 2 st mindre hobby batterier som är till tex motorcyklar. Vill sedan använda mig av solceller att ladda batterierna med men mycket är bara tankar och ideér just nu.. men motor frågan funderar jag på först och då som jag skrev skruvdragarmotorer.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag byggde en radiostyrd båt för länge sedan. Motorn tog jag från en slaktad batteridriven grästrimmer. På så vis fick jag ju både batteri laddare och motor som hörde ihop. Det var rätt bra drag i den båten.
Ragge83

Inlägg av Ragge83 »

det låter bra men undra om inte det blir mycket varvtal ? jag är mest sugen på ren styrka så att även om det kommer in smuts och sådant i banden att den ska orka att driva osv.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om du kan stansa och boka tjockare metallbitar går det att foga samman en längre kedja med sprintar. Stridsvagnar använder gummipuklar för att greppa har jag för mig, iaf för att inte slå sönder motorvägar.
einar

Inlägg av einar »

Vi satte en propeller från ett modellplan på en grästrimmermotor när vi gick i skolan när vi skulle bygga en helikopter och jag har ärr i handleden än sen den tippade :vissla:

Viss nerdrevning kan nog behövas om du inte vill att den ska göra 50km/t
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Låter bra med skruvdragarmotorer, kanske du t o m kan få tag i två skruvdragare som slängts pga utslitna batterier.
Ser man på Julas billigaste (149:- ibland) så har den 550 rpm och 8 Nm, om du har 80 mm drivhjul till bandet så blir det ca 8 km/h och nästan 40 kg dragkraft med två motorer (dock är nog 10 kg närmare verkligheten), det kan väl vara lagom.
Ragge83

Inlägg av Ragge83 »

Tackar för den nyttiga informationen JohnGalt jag fortsätter nu denna tråden i "Projekt" delen. --> RC Terränggående fordon.
Skriv svar