PIC | AVR | ARM | o. motsv.
- Repaterion
PIC | AVR | ARM | o. motsv.
Jag har läst flera trådar om just pic för min del, men det finns ju en drös olika processorer med sina egensakper etc,
ta gärna med eprom, och andra processorer med.
Om det redan finns en tråd i detta så får någon mod. ta bort denna,
annars kanske man kunde samla info i denna och slänga upp i faq/wiki delen.
Denna tråd är verkligen inte tanken att starta en pajkastning utan att dela upp dom,
och visa för och nackdelar.
Varför inte rada upp dem i en tråd fördelar/nackdelar nybörjarvänliga/avancerade dess programspråk som att vad spelar det för roll om jag använder assambler eller C när samma sak endå blir gjort.
Fick förklarat för mig på ett annat forum att C får jobbet gjort i mer eller mindre, medans asm är mer militärisk diciplin av processorn.
ta gärna med eprom, och andra processorer med.
Om det redan finns en tråd i detta så får någon mod. ta bort denna,
annars kanske man kunde samla info i denna och slänga upp i faq/wiki delen.
Denna tråd är verkligen inte tanken att starta en pajkastning utan att dela upp dom,
och visa för och nackdelar.
Varför inte rada upp dem i en tråd fördelar/nackdelar nybörjarvänliga/avancerade dess programspråk som att vad spelar det för roll om jag använder assambler eller C när samma sak endå blir gjort.
Fick förklarat för mig på ett annat forum att C får jobbet gjort i mer eller mindre, medans asm är mer militärisk diciplin av processorn.
Senast redigerad av Repaterion 30 oktober 2011, 21:08:18, redigerad totalt 1 gång.
Re: PIC | AVR | ARM | STAMP | uCPU | X86 | 68K | m. flera.
Varje projekt med en (eller fler) mikroprocessor(er) har vissa grundkrav. Då man oftast vill lösa uppgiften så billigt som möjligt tar man "den minste" processor som klarar jobbet. Ibland är ekonomin i att ta en som man känner och vet man kan starta upp med snabbt.
Men att börja med att jämföra allt från PIC/AVR till 68k/x86 är som att jämföra bananer och äpplen. Vilka för- och nackdelar de har är egentligen totalt likgiltigt, frågan är istället vad projektet kräver, inget annat! Vad som är en fördel vid en specifik processor i ett projekt kan vara en nackdel i ett annat så svar kan helt enkelt inte ges!
Men att börja med att jämföra allt från PIC/AVR till 68k/x86 är som att jämföra bananer och äpplen. Vilka för- och nackdelar de har är egentligen totalt likgiltigt, frågan är istället vad projektet kräver, inget annat! Vad som är en fördel vid en specifik processor i ett projekt kan vara en nackdel i ett annat så svar kan helt enkelt inte ges!
- Repaterion
Attans missade nog den, vad blir straffet? megger i nacken...

Jag vet inte var en "megger" är så jag kan inte svara på det... 
Men annars så håller jag med Icecap, kraven från det som man ska göra
betyder mer än de skillnaderna "på pappret" mellan olika processorfamiljer.
Det du kallar "för och nackdelar" är snarare skillnader i egenskaper. Det finns
inget förutbestämt att den ena eller den andra egenskapen alltid är en fördel
eller en nackdel. Samma egenskap kan vara både och beroende på kontexten.

Men annars så håller jag med Icecap, kraven från det som man ska göra
betyder mer än de skillnaderna "på pappret" mellan olika processorfamiljer.
Det du kallar "för och nackdelar" är snarare skillnader i egenskaper. Det finns
inget förutbestämt att den ena eller den andra egenskapen alltid är en fördel
eller en nackdel. Samma egenskap kan vara både och beroende på kontexten.
- Repaterion
En "megger" är en sådan där otrevlig sak man kollar överslag i elinstallationer med, vissa av dom kan nå X00Kv ingen ström men det smäller säger det som blivit utsatta
Det var framför allt de med vev som kunde nå dessa spänningar.

Det var framför allt de med vev som kunde nå dessa spänningar.
Bra GCC Unix stöd: AVR, ARM, x86, 68k
Lätt att programmera pga rak arkitektur: AVR, 68k
STAMP är en PIC med BASIC program.
Lätt att programmera pga rak arkitektur: AVR, 68k
STAMP är en PIC med BASIC program.
Jag kan bara uttala mig om Motorolas 68k, 68HC11 och 6809.
Väldigt begripliga att förstå sig på. Sedan så om man håller på med Texas-räknare
så är de tex deras grafräknare uppbyggda med ARM och 68000. Så då är det kanske
en liten fördel om man kodat i assembler för just de processorerna.
http://www.ticalc.org/basics/calculators/
http://www.flite.co.uk/flite-flt-68k-68 ... system.htm
Väldigt begripliga att förstå sig på. Sedan så om man håller på med Texas-räknare
så är de tex deras grafräknare uppbyggda med ARM och 68000. Så då är det kanske
en liten fördel om man kodat i assembler för just de processorerna.
http://www.ticalc.org/basics/calculators/
http://www.flite.co.uk/flite-flt-68k-68 ... system.htm
En sak som man lägga till är att de flesta projekt
jag sett i olika tidskrifter, Elektor, Everyday Practical Electronics,
Tyska Funk, osv. baserar sig på PIC, AVR och 8031. Emellanåt har de dock
något projekt med tex STAMP, 68HC11 men aldrig 68000, Alpha osv.
Det är alltså ur det perspektivet gynnsamt att välja de microcontrollerna
om man letar efter kul applikationer.
jag sett i olika tidskrifter, Elektor, Everyday Practical Electronics,
Tyska Funk, osv. baserar sig på PIC, AVR och 8031. Emellanåt har de dock
något projekt med tex STAMP, 68HC11 men aldrig 68000, Alpha osv.
Det är alltså ur det perspektivet gynnsamt att välja de microcontrollerna
om man letar efter kul applikationer.
PIC16/18 med MPLABXblueint skrev:Bra GCC Unix stöd: AVR, ARM, x86, 68k
PIC32 använder GCC
Samt även PIC18 och en del nyare low-range.blueint skrev: Lätt att programmera pga rak arkitektur: AVR, 68k.
68k är knappast en "mikroprocessor" i betydelse "mikrokontroller"! Spannet i de µC som nämns i headern är så stort att det handlar om att jämföra allt mellan trehjulig cykel (STAMP) och Ferrari TestaRossa, alltså ganska ogörligt och i mina ögon är det ganska okunnigt att vilja jämföra dessa rakt av.
- Repaterion
Re: PIC | AVR | ARM | o. motsv.
Det var väll ganska hypotetiskt, min idé med denna tråd var mer av nybörjarnivå.
Vi kan ju ta bort de sista.
Det skrevs ju i stil med "beror på vad man skall göra" jo det är säkert så, om man kan de olika typerna.
Men de vet man inte innan man jobbat med dom.
För mig är de lite sak samma än så slänge.
Vi kan ju ta bort de sista.
Det skrevs ju i stil med "beror på vad man skall göra" jo det är säkert så, om man kan de olika typerna.
Men de vet man inte innan man jobbat med dom.
För mig är de lite sak samma än så slänge.
Gillar man m68k kanske ColdFire är något att kika på. PIC32 är en MIPS, och MIPS har haft stöd länge. T.om NetBSD finns för MIPS med lite minne och MMU.
8051 är också en arkitektur som är utbredd, men rätt inneffektiv. Kanske 6502 finns i mikrokontroller version, dvs cpu + ram + eeprom + i/o i samma chipskapsel.
8051 är också en arkitektur som är utbredd, men rätt inneffektiv. Kanske 6502 finns i mikrokontroller version, dvs cpu + ram + eeprom + i/o i samma chipskapsel.
jag håller med om att projektet oftast avgör vilken processor man ska pillra med. Men det har hänt en hel del på marknaden sedan jag började med MCUs (mestadels PIC). Om man ska jämföra t.ex PIC med ARM7 (t.ex STM32) så verkar det som att ARM vinner i de flesta lägen.
Om man tittar på priset så skiljer det inte så mycket, när jag sökte på digikey kostade stm32 processorerna runt 2.7$ och uppåt medan pic 18-familjen började på ca 2.3$ (J-serien som är deras budjetvariant och klararmax ca 1000 omprogrammeringar av flash). Tittar man på microchips 24-serie så är de i ung samma prisklass som ARM. en ARM är i de flesta projekt overkill men om man sitter hemma och pular så är tiden den viktigaste faktorn för mig än att sätta sig in i en ny familj om man behöver mer "kräm". ARM är oftast snabbare, tillgång till mer minne men kräver lite skill för att handlödas. Kan man hålla sig till en processorfamilj där man slipper buggiga utvecklingsverktyg (MPLAB 8.x, har ej så stor erfarenhet av mplab-x) som dessutom finns gratis så går mitt val helt klart åt ARM.
Ser man det ur större sammanhang där man producerar riktiga produkter så kommer man oftast ner i pris genom att välja samma processor till alla produkter än att välja den billigaste / snålaste lösningen för var produkt och då får 3-4 olika familjer att underhålla och utveckla kod till.
Den enda fördelen jag ser med microchip är att de alltid (än så länge) har kvar sina produkter i lager.
Om man tittar på priset så skiljer det inte så mycket, när jag sökte på digikey kostade stm32 processorerna runt 2.7$ och uppåt medan pic 18-familjen började på ca 2.3$ (J-serien som är deras budjetvariant och klararmax ca 1000 omprogrammeringar av flash). Tittar man på microchips 24-serie så är de i ung samma prisklass som ARM. en ARM är i de flesta projekt overkill men om man sitter hemma och pular så är tiden den viktigaste faktorn för mig än att sätta sig in i en ny familj om man behöver mer "kräm". ARM är oftast snabbare, tillgång till mer minne men kräver lite skill för att handlödas. Kan man hålla sig till en processorfamilj där man slipper buggiga utvecklingsverktyg (MPLAB 8.x, har ej så stor erfarenhet av mplab-x) som dessutom finns gratis så går mitt val helt klart åt ARM.
Ser man det ur större sammanhang där man producerar riktiga produkter så kommer man oftast ner i pris genom att välja samma processor till alla produkter än att välja den billigaste / snålaste lösningen för var produkt och då får 3-4 olika familjer att underhålla och utveckla kod till.
Den enda fördelen jag ser med microchip är att de alltid (än så länge) har kvar sina produkter i lager.
Du kan inte jämföra en ARM baserad processor med en PIC16/18 eller 24.
Möjligtvis kan du jämföra den med en PIC32, vilken är en MIPS, och sannolikt världens mest använda IP-Core.
Möjligtvis kan du jämföra den med en PIC32, vilken är en MIPS, och sannolikt världens mest använda IP-Core.