Det var flera skrotningstrådar på gång nu, så drar igång en egen.
Jag har ett NC-system som skall på skroten.
Ni kanske kan roa er med att identifiera en del av komponenterna, och säga om de värda att spara.
Dessa är märkta "filter", vad kan det vara?
Sådana här finns det ett antal, men vad är det för något? Potentiometer?`Försedd med låsratt.
Vad kan det här vara för grejer?
Säters skrotningstråd
Säters skrotningstråd
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Mizzarrogh
Re: Säters skrotningstråd
Ja, ta litet mer bilder, finns ju många här som är intresserade av äldre grejer.
Plintar och skit (nåja inte skit men...) skulle jag tagit rätt på och alla metallvred och annat. Möjligen är det ett trådlindat motstånd? Fins nog någon här som behöver det, de brukar vara bra att fintrimma laborations grejer och sådant. Filtrena och säkringarna med hållare, etc skulle jag personligen också sparat.
Även signallampor och hållare samt eventuella mätare om det är bra grejer. Vred knappar och annat tror jag det finnes viss efterfrågan på beroende på grejer här.
Har du en stor vridtrafo billigt är jag eventuellt intresserad till labbagg.
Den stora järnkärnespolen i botten (parramterspole(korrekt ord?)?) kan säkert någon ha nytta av till egna byggen eller reservdelar.
Edit: Såg nu det var flera spolar, tag rätt på allihop, om inte annat kan du ju sälja dem som kopparskrot om ingen här är intresserad men vissa brukar ju gå att linda om.
Även plattan framför med tillhörande komponenter och kylflänsar tror jag.
-
Plintar och skit (nåja inte skit men...) skulle jag tagit rätt på och alla metallvred och annat. Möjligen är det ett trådlindat motstånd? Fins nog någon här som behöver det, de brukar vara bra att fintrimma laborations grejer och sådant. Filtrena och säkringarna med hållare, etc skulle jag personligen också sparat.
Även signallampor och hållare samt eventuella mätare om det är bra grejer. Vred knappar och annat tror jag det finnes viss efterfrågan på beroende på grejer här.
Har du en stor vridtrafo billigt är jag eventuellt intresserad till labbagg.
Den stora järnkärnespolen i botten (parramterspole(korrekt ord?)?) kan säkert någon ha nytta av till egna byggen eller reservdelar.
Edit: Såg nu det var flera spolar, tag rätt på allihop, om inte annat kan du ju sälja dem som kopparskrot om ingen här är intresserad men vissa brukar ju gå att linda om.
Även plattan framför med tillhörande komponenter och kylflänsar tror jag.
-
Re: Säters skrotningstråd
filtrerna är bra, genomföringskondensatorer, aktuella i dagsläget , dom passar bra till filter för switchade aggregat
man sätter dom halvägs igenom väggen i en metallådda så man får dämpning på högfrekventa störningar
nedre bilden verkar vara en trefastrafo med en bunta lindningar , och dioderna på kylfänsarna hör till
man sätter dom halvägs igenom väggen i en metallådda så man får dämpning på högfrekventa störningar
nedre bilden verkar vara en trefastrafo med en bunta lindningar , och dioderna på kylfänsarna hör till