Intresset för att bygga och experimentera med elektronik och mekanik har vaknat till liv igen, men är lite vilsen i djungeln.
Läste några kurser inom området på gymnasiet, (Automation, Ellära, lite Mät och styrteknik), men hade väl inget riktigt intresse av det då, utan läste annat istället.
Nu har man ju dock hittat en massa olika projekt på internet om allt från automatiska fönsteröppnare, till hexakoptrar och liknande, och idéerna om mad man kan hitta på själv flödar ju.
2 exempel på idéer som jag funderar på nu:
Vattentunna med automatisk nivå och temperatur-reglering. Temeraturen löser man ju lätt med en vanlig temp-givare.
Nivå kan ju avläsas med avståndsgivare kanske? Annars finns ju vanliga nivå-givare
Sen behöver man ju nån sorts magnetventil för att slå på/av vattenflödet. Antar att det finns nån magetventil för vatten?
En annan idé är att ha en fristående liten låda som blinkar mordekod till den som tittar. Egentligen så blir väl funktionen ungefär som en LED-slinga/reklamskylt.
Kanske man har en lös minnes-PROM som kan bytas för att ändra meddelandet?
Just detta har jag för mig att vi byggde på gymnasiet. Var dock inte med och programmerade själv, och har glömt allting annat...
Kanske även lägga till en ljussensor så att man kan "svara", och få andra meddelanden tillbaka?
Har ävnen nån idé om att visa enklare textmeddelanden på en enklare skärm, men det får nog komma senare...
Är väl ingen höjdare på programmering. Men man har väl läst lite C/C++, och är väl hyffsad på Bash-scripting i Linux.
Antar dock att mycket kod blir i stil med "While (översta nivågivaren öppen), DO fyll på vatten ELSE stäng av kranen", och då är det ju inga problem.
Så frågan är väl om man bör satsa på PIC eller AVR?
Är ju inte i behov av något snabbt, och billigt är ju trevligt, och så lätt som möjligt att programmera. Antar att PIC är ett givet val?
Och hur är det med tillgång till kretskort för olika microcontrollers? Elfa har ju massor av kort i stil med detta:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20548
Antar att det är för att löda fast sockeln till controllern på det? Eller bör man kanske överväga att tillverka sina egna kort?
Känner ju dock att egna kort börjar bli lite väl mycket överkurs för tillfället. Eller det kanske går att göra hyffsat enkelt?
I Skolan så hade vi ju oftast färdiga kort för labbarna man gjorde...
Sen en fråga till:
Hur bygger man en XOR gate själv? Vet att jag gjort det med en massa tranistorer nån gång. Var nåt relä med i smeten också, men det kan ha vart för att reglera en större ström.
Och nu han man ju skrivit aldeles för mycket som vanligt...
Några synpunkter och förslag?