Seriekopplade batterier

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
markusp
Inlägg: 78
Blev medlem: 3 februari 2004, 12:09:07
Ort: Kristianstad, Skåne

Seriekopplade batterier

Inlägg av markusp »

Jag har seriekopplat 14 stycken 9-volts batterier och får ut cirka 120 volt från dessa, nu undrar jag om det på något sätt går att göra utgångsspänningen konstant och variabel? Jag skulle vilja kunna ställa utgången från 0-120 volt istället för som jag gör nu att flytta på minuskabeln för att minska/höja spänningen.
Camel
Inlägg: 33
Blev medlem: 14 september 2011, 22:33:15

Re: Seriekopplade batterier

Inlägg av Camel »

Du behöver justerbar justerbar DC-DC spänningsregulator för ganska hög spänning. De är ganska dyra och svåra att hitta. Går nog att bygga själv men komponentvalet bir viktigt i och med spänningsnivån. Tänk på att spänningen du får ut genom att seriekoppla batterierna är farligt hög och kan orsaka skadlig/farlig strömgenomgång i kroppen.
Här finns fler som seriekopplar batterier: http://www.youtube.com/watch?v=I2fD-hYVLxE
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16837
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Seriekopplade batterier

Inlägg av grym »

personligen hadde jag gjort en hybrid

gjort variabelt med ett eller två batterier, 0-9 eller 0-18 och sedan kunnat lägga på batteier efterhand

men att jobba med 9v batterier känns udda, någon speciell annledning?
markusp
Inlägg: 78
Blev medlem: 3 februari 2004, 12:09:07
Ort: Kristianstad, Skåne

Re: Seriekopplade batterier

Inlägg av markusp »

Jo jag har redan fått en eller två "kyssar" som kittlar i fingrarna. Jag håller på med titanfärgning och har haft en tråd om att bygga ett variabelt 0-120 volt nätaggregat här innan, men jag tyckte att det var bättre att starta en ny tråd istället för att använda den gamla. Aneledningen till 9 volts batterierna är väl att de är lätta att få tag i och att jag hittat batterier för 15 kronor stycket, alltså billigt nog att experimentera med. Dock är det inte opitmalt att färga titan med 9 volts skillnad mellan färgerna, oftast skall det vara cirka 5 volt och därför vill jag kunna ställa från 0-120 volt samt att batterierna lämnar konstant spänning, spänningsbortfallet när jag är uppe i 120 volt är från 10-40% och det är inte bra! Detta gäller när jag oxiderar alltså, titan är ju en dålig ledare.
Jag har funderat på att bygga fasta nätaggregat av 7805 och seriekoppla dessa till 120 volt men jag vet inte om det är genomförbart?
Nerre
Inlägg: 26750
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Seriekopplade batterier

Inlägg av Nerre »

Nej, att seriekoppla flera på det viset kommer inte fungera bra.

Vad behöver du kunna ta ut för strömmar? Behöver du kunna reglera i hela området?

Att bygga en stabiliserad lösning med batterierna blir i princip inte enklare än att bygga ett nätaggregat. Själva regleringskretsen blir likadan, skillnaden är att i ena fallet kommer ingångsspänningen från batterier och i det andra fallet från en likriktad sekundärlindning på en transformator.


Sen bör det förtydligas: Den spänning du får är LIVSFARLIG. Den kan döda dig. Att du redan fått några "kyssar" tyder på att du inte kopplar särskilt säkert. Det räcker med en ström på några mA genom kroppen för att du ska få kammarflimmer. En jordfelsbrytare bryter vid 30 mA och väldigt fort. Man brukar räkna med att kroppen har en resistans på mellan 1000 och 2000 ohm. Med 140 V får du alltså 70 mA genom kroppen. Får du den strömmen mellan händerna (så den passerar hjärtat) så kommer vi inte att få se fler frågor från dig här.

(Jag kan säkert berätta mer detaljer om nån vecka, jag ska skriva en artikel om professor Biegelmeier. Han anses vara den som uppfunnit jordfelsbrytaren och gjorde experiment på sig själv (under överseende av läkare med återupplivningsutrustning) för att komma fram till vilka strömmar som är farliga. Innan hans arbete påbörjades så hade man bara testat på djur och lik. Hans team testade på vanliga människor, men vid en viss gräns vågade han inte riskera andras liv utan ställde upp själv.)
markusp
Inlägg: 78
Blev medlem: 3 februari 2004, 12:09:07
Ort: Kristianstad, Skåne

Re: Seriekopplade batterier

Inlägg av markusp »

Jag vet att 140 volt 70mA är livsfarlig, jag har dock inte fått någon stöt i mig i så hög spänning/ström dessutom var det när jag doppade titanet så att det blev kontakt, så rent säkerhetsmässigt är batteripacket långt ifrån själva badet där man doppar titanet i! Jag har även gummihandskar på mig som extra säkerhet när jag oxiderar. Men jag vill ha något bättre alternativ än bara batteripacket så jag kan börja med att oxidera titanet på ett mer kontrollerat sätt, jag använder just nu bakpulver i vatten när jag oxiderar, normalt skall man först etsa med flourvätesyra och sedan använda sulfaminsyra vid oxideringen, men jag är inte speciellt glad i just flourvätesyra då den är riktigt otrevlig att använda! Angående sulfaminsyran så tror jag att bakpulver funkar nästan lika bra så jag fortsätter med den.
Så som det är just nu blir det olika resultat varje gång trots att jag har samma spänning när batterierna är obelastade men så fort jag sänker ner titanet och oxiderar så sjunker spänningen med 10-40% och det är inte bra.
Skulle det fungera att serikoppla spänningsregulatorer 7805 och använda en trafo på 24 volt som ingång? Jag har de flesta vanliga komponenter hemma så även ett antal spänningsregulatorer bland annat 78XX, 317 och 350.
Själva strömmen har jag fått för mig inte behöver vara speciellt stor, det viktiga är att spänningen är det, från cirka 5 volt till 120 är vad som behövs kanske uppemot 140 men det är inte så ofta.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16837
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Seriekopplade batterier

Inlägg av grym »

helt klart funkar det med några 24v trafos

du kan göra samma sak där
en som är variabel 0-30v ungefär vad man kan få ut från 24v ac
några som är fast 30v på

det jobbiga är när man kommer över spänningen på vanliga komponenter

kolla ex på lm 317 så kan du göra det enkelt för dig



idiotallternativet är , merklintrafo, ger 8-16v eller så, koppla det på en lagom liten trafo med 12v 115+115v lindningar
likrikta 115v och konding, och mät spänningen med en multimeter och justera efterhand

så länge det inte är stora strömmar funkar det
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: Seriekopplade batterier

Inlägg av Illuwatar »

Elfa har annars toroid-trafos som ger 2 x 55VAC i olika effektklasser. När det gäller likriktning och stabilisering är problematiken den samma som när man bygger rörgrejer. Samma teorier som vid låga spänningar men med prylar som håller för dessa högre spänningar - med marginal. Jag hade nog byggt regulatorn helt från grunden, med diskreta komponenter. LM317 kan användas för att reglera högre spänningar än vad som är specat om man trixar till det med 0-referensen. Men då kan man inte reglera ner utspänningen till noll. En sådan lösning är bättre för en fixerad spänning.
markusp
Inlägg: 78
Blev medlem: 3 februari 2004, 12:09:07
Ort: Kristianstad, Skåne

Re: Seriekopplade batterier

Inlägg av markusp »

Att det går att reglera ner till 0 volt är inte så viktigt, färgerna börjar bildas vid cirka 10 volt
Dock bildas den rosa färg jag är ute efter först vid 50-60 volt så går det att bygga en fast utspänning med Lm317 eller 350 så vore det bra, jag har en transformator på 2x12 volt med tillhörande likriktarbrygga som jag tänkt använda, sen har jag diverse standardkomponenter liggandes så är det någon som har en ide om hur jag skall kunna få ihop det så vore det kanon!
Nerre
Inlägg: 26750
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Seriekopplade batterier

Inlägg av Nerre »

Det var väl inte 0 V till skillnad från 2-3 V som avsågs utan om det skulle räcka med kanske 100-140 V.

Det är väl snarare enklare att reglera 0-140 V än att reglera 5-140 V.
Soljutin
Inlägg: 9
Blev medlem: 20 oktober 2011, 12:49:17

Re: Seriekopplade batterier

Inlägg av Soljutin »

Passa dig riktigt jävla noga mot fluorvätesyra så att du inte får det på kroppen!!!!!

Från wikipedia.... I kroppen angriper den kalcium och magnesium och kan därmed helt slå ut vissa organ som hjärta, lever, njurar, eller nerver. Eftersom den inte är särskilt stark som syra så är det inte säkert att man känner av att man får den på kroppen förrän den trängt in till skelettet.

Och syran slutar INTE att bryta ner kalciumet i skelettet, detta pågår i många år.
Skriv svar