Jag har ett litet bekymmer som jag hoppas att nån här kan lösa. Jag har en Emco cnc-svarv där en komponent har brunnit upp. Jag har lyckats ta reda på att det skall stå 595 ph 250V på den. Jag trodde att det var en kondesator men efter lite googlande börjar jag luta åt att det är en Varistor...va nu det är för nåt? ...variabel resistor kanske...hur som... kan nån identifiera denna grej och berätta för mig vart jag skaffar en ny.
Sen kan man ju undra varför den brann upp men det kanske får bli en senare fråga...
/Arne
Senast redigerad av blueint 19 oktober 2011, 22:54:14, redigerad totalt 1 gång.
Anledning:svaret funnet
Hmm, klart att wikipedia hade svaret...att jag inte tänkte på det
När man läser om denna varistor ser man oxå att anledningen till att dom går sönder är för hög ström att shunta, dvs överbelastning...hmm, då undrar man ju vad som händer om jag byter ut den till en ny. Den lär väl brinna upp den oxå, dvs felet ligger nån annanstans
Det ser inte ut som högspänning på kortet så jag tror att det är en sån här VDRS14......E/2381 595 ....
Står det 595 och 250 på den och den är ca 17 mm i diameter så kan det nog vara antingen 25V rms eller 250V rms arbetsspänning
Datablad http://www.vishay.com/docs/29081/23815925.pdf
Varistorer är rätt så standardiserade. Storlek S14 250V så borde 60-299-53 på Elfa fungera.
Enligt databladen så är dom lika på dom flesta parametrarna.
Energitålighet i Joule skiljer men dom är uppmätta under olika tid så det säger inte något.
Kapacitansen skiljer lite men det ska inte göra något i den här kopplingen.