Nybörjare behöver hjälp att bygga variabel signalomvandlare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
cedervall87

Nybörjare behöver hjälp att bygga variabel signalomvandlare

Inlägg av cedervall87 »

Hej, jag är väldigt färsk på elektronik och har ett problem.

Jag behöver ett sätt att göra om en 0-5V signal till en 0-1V signal och även kunna variera steglöst vid vilken inspänning som utspänningen skall nå 1V.

Detta ska användas för att modifiera en lambdasonds signal i ett insprutningssystem.

Jag såg tråden om signal omvandlare för detta ändamål men där saknades möjligheten att ändra inspänning kontra utspänning så vitt jag förstod.

Jag är tacksam om någon vänlig själ kan förklara hur jag ska gå tillväga.

"edit: kanske ska tillägga att utspänningen inte behöver vara linjär, den kan även vara växlande.
//Tobbe
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Nybörjare behöver hjälp att bygga variabel signalomvandl

Inlägg av Icecap »

Nu kanske du har missuppfattat en del men den sista meningen ger ingen mening alls!

Att skala 0-5V till 0-1V är enkelt och linjärt. I essens är det en förstärkarkoppling med en förstärkning på 0,2x.
Att skala så att 0V blir 0V men att allt mellan 1V och 5V blir 1V är inget svårt heller men dessa enkla kopplingar är linjära!

Vilka strömmar rör det sig om?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

>även kunna variera steglöst vid vilken inspänning som utspänningen skall nå 1V.

Det är alltså förstärkningen som ska kunna varieras. Frågan är hur den ska kunna varieras? Räcker det med att ha en liten skruv på kretskortet (trimpot) eller ska du ha en ratt vid instrumentbrädan där du ändrar förstärkningen? Eller ska det ändras på något annst vis (styras av annan signal eller dator t.ex?)

Jag skulle ha använt en dubbel OP-förstärkare som kan matas med upp till 20 volt DC och har utgång som kan gå ner till 0 volt. (förslag?)

Båda OP:na skulle jag kopplat som spänningsföljare och satt en trimpot och ett motstånd i mellan som spänningsdelare.

Wiki: spänningsföljare

Wiki: trimpot

Om det krävs en högre ström på utgången hade jag först letat efter en annan OP som klarar högre strömmar, annars får man göra något slags "slutsteg" med en transistor.
Senast redigerad av jesse 19 oktober 2011, 09:51:45, redigerad totalt 1 gång.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag tror han menar kontinuerlig vs diskret. Men det är ju antagligen enklast med en vanlig linjär förstärkare med variabel förstärkning.

Är det en lambdasond så är det väl inga stora strömmar.

En OP (eventuell effekt-OP), några motstånd och en trimpot?
Camel

Inlägg av Camel »

Jag antar att TS vill ansluta en lamdasond med 0-5V signal till en ingång på ECU som har 0-1 V?
Tänk på följande: en del ECU kör med flytande jord så du ska undvika en krets som innebör att signaljorden förbinds med chassiejord (matningsjord till ECU). Lambdasonder för 0-5V ger inte så hög ström ut (endast ett par mA) så din omvandlare måste vara högohmig. Utan att fundera närmare på det skulle kanske en vanlig spänningsdelare med ett endast två motstånd och en potentiometer i serie fungera. Men det förutsätter att din ECU-ingång är högohmig. Resistansmät ingången på ECU och om den ligger i Mohm-området bör det kunna fungera med en vanlig spänningsdelare förutsatt att lambdan orkar driva den. Med t.ex. motstånd 47K och 8,2K samt en pot på 4,7K skulle 5V från lambdan bli justerbart till ca mellan 0,68V - 1,07V. Annars återstår bara att bygga en spänningsföljare/förstärkare (se tidigare tips från andra), men den flytande signaljorden krånglar till det lite. Jag har sett kommersiella produkter för omvandling av lambda 0-5V för ECU 0-1V och även simulatorer för lambdasignal. Används vid motortrimmning/optimeringar. Kanske att alternativ? Men de kostar en slant.

Här är ett tips på en kul mätare som kan vara bra att ha om du ska göra det jag tror:
http://faq.thasaint.com/Lambda/
Där ser du också förslag på en spänningsdelare för lambdasignal.
cedervall87

Inlägg av cedervall87 »

Hej.

@icecap: Det jag menar på sista raden med att utspänningen inte behöver/bör vara linjär är att jag behöver en utsignal som inte ökar linjärt tex 0,1-0,2-0.3 etc.
utan snarare går från 0-1V i ett steg vid ett inställt inspännings värde. detta pga att styrenheten som skall ha 0-1V inte ser(läs ignorerar) värden mellan 0V och 1V.

Det handlar bara om signalspänning, ett par mA.

@jesse: Det är räcker bra om justeringen kan göras via trimpot på pcb:n.

@Camel: Denna ECU använder ej "flytande jord".
Alla signal-ingångar på ecu:n är av högohms typ.

Mätare finns redan monterat :)
http://www.aemelectronics.com/wideband- ... -gauge-25/

finns även smalbands simulering 0-1V men där har jag ingen möjlighet att manipulera vid vilket lambdavärde signalen ska visa lambda 1.

Mvh Tobbe
labmaster

Inlägg av labmaster »

Aha, det är en digital utsignal som kan anta värdet noll eller ett vid en given nivå på insignalen. Det skulle du ha berättat från början ty nu har det suttit en massa personer hemma på kammaren och funderat på en lösning där utsignalen varierar kontinuerligt mellan noll (0) och en (1) volt. Det vill säga 0-1V som du skrev.

Det du behöver är en komparator som jämför en inställbar referensspänning med insignalen och sätter utgången till 1V när signalen når referensspänningen och 0V då signalen är lägre än referensspänningen.

Är det ett hobbyprojekt eller ett kommersiellt projekt?
Camel

Inlägg av Camel »

cedervall87 skrev:@Camel: Denna ECU använder ej "flytande jord".
Alla signal-ingångar på ecu:n är av högohms typ.
Om det inte är flytande jord så kan man ganska enkelt använda spänningsföljare/förstärkare. Men eftersom ECU:n är högohmig så kan du prova först med en enkel spänningsdelare med motstånd och en trimpot. Det är sannolikt att det fungerar. Men om du bara vill ha 0V eller 1V vid en viss gränsspänning så är det enklast med komparator enligt inlägget före.

Trevlig mätare du har förresten!
Skriv svar