kortslutningsskydd (LÖST)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
el34
Inlägg: 1335
Blev medlem: 6 juni 2011, 22:14:39
Ort: Stockholm

kortslutningsskydd (LÖST)

Inlägg av el34 »

Har två labbaggregat. Det ena har ett inbyggt kortslutningsskydd så skulle matningen kortslutas så bryter den strömmen. Mitt andra har det inte,skulle olyckan vara framme som brinner en effekttransistor :( . Hur fungerar ett kortslutningsskydd? Är det nått som går att bygga/köpa och montera in i agget som saknar denna funktion? Kan tillägga att agget som saknar funktionen är en byggsats som jag fick när jag gick i plugget och läste elektroniklära. Har schemat på byggsatsen här:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av el34 23 oktober 2011, 00:18:13, redigerad totalt 1 gång.
vaxfan
Inlägg: 855
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: kortslutningsskydd

Inlägg av vaxfan »

Enklast möjliga är en säkring.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: kortslutningsskydd

Inlägg av SM7CZR »

Det sitter en sekundärsäkring på 5 Amp enligt schemat.
Du kan ju minska den om du är orolig.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26221
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: kortslutningsskydd

Inlägg av Icecap »

Kortslutningsskydd är oftast byggt som en strömbegränsare. En säkring ger inget skydd om transistorn får en smäll så den dör, då reagerar säkringen alldeles för långsamt. Säkringar skyddar mot brand, inte mot fel i elektronik.

I det schema du har lagt in finns det med en strömbegränsare varför det inte kan vara schemat på den nätdel som behöver att skyddas.
Kägglan
Inlägg: 82
Blev medlem: 4 juli 2011, 20:48:05
Ort: Västerås

Re: kortslutningsskydd

Inlägg av Kägglan »

Vet inte om det är en bra idé men kan man inte lägga en zenerdiod och ett relä så att om strömmen blir för hög så går den igenom zenerdioden och till ett relä som klipper av matningen?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: kortslutningsskydd

Inlägg av Illuwatar »

Den lösningen är nog inte tillräckligt snabb för att förhindra att reglertransistorn brinner. För att skydda transistorn behövs en transistor (plus lite andra delar förstås)... Enklaste lösningen är ett shuntmotstånd som får styra en transistor som i sin tur "nyper av" styrningen av reglertransistorn när strömmen blir för hög. Exakt hur detta kan implementeras (med shunten på high- eller lowside) beror på hur labbagget är byggt. Och där saknas schemat... (som tidigare nämndes så är schemat du visar försett med reglerbar strömbegränsare, så där är skyddet redan inbyggt).

Här är ett enkelt exempel på överströmsskydd i en serieregulator (0,47 ohms-motståndet är strömshunten, BC107'an är transistorn som stänger av vid för hög ström):

Bild
Användarvisningsbild
el34
Inlägg: 1335
Blev medlem: 6 juni 2011, 22:14:39
Ort: Stockholm

Re: kortslutningsskydd

Inlägg av el34 »

Vet att det finns strömbegränsare men den verkar inte skydda TIP32c. Har råkat ut för minst två byten av den vid en kortslutning. kanske är det något annat fel då. Ska införskaffa en ny TIP32c för den har brunnit igen. Voltmätaren går i botten och det går inte att reglera spänningen. Får kortsluta agget medvetet med den nya och se om strömbegrensaren fungerar :humm:
Användarvisningsbild
el34
Inlägg: 1335
Blev medlem: 6 juni 2011, 22:14:39
Ort: Stockholm

Re: kortslutningsskydd

Inlägg av el34 »

Har nu varit på¨Elfa och skaffat en ny TIP32c. Har lödigt dit den nya och nu fungerar agget (nästan). Strömbegränsaren jobbar men TIP32c blir tokvarm,kan tänka mig att det är normalt då jag kortslutit utgången rent ut sagt. En annan grej är att det verkar inte finnas tillräckligt med krut (ström) i apparaten? Den är specad till 30V 2A,testade att koppla in en vanlig halogenlampa (12V) och för att belasta och lampan lyste knappt :humm: Mätte och spänningen var runt 4V och den visade ca 1A på mätaren. Drog upp spänningen till fullt men den orkade ändå inte "trycka" på? Kopplade in samma lampa till mitt andra nätagg och med 12V utspänning drog lampan 1.67A. Vad gör att det inte finns pulver i byggsatsen? Är det trafon som är för klen eller kan det ha att göra med själva kretskortet? Det sitter två pottar på kortet men jag kommer inte ihåg vad dom har för funktion.,tror det är någon fininställning.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 976
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: kortslutningsskydd

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Varför TIP32C när det står 32A i schemat?
Du kan eventuellt ha ett fel i serietransistorn TIP35 så att TIP32 får göra jobbet ensam.Löd loss 35an och mät.
Användarvisningsbild
el34
Inlägg: 1335
Blev medlem: 6 juni 2011, 22:14:39
Ort: Stockholm

Re: kortslutningsskydd

Inlägg av el34 »

När du säger det så har jag inte tänkt på det att det är en TIP32c som sitter och inte en Tip32a :humm: Kan någon tala om vad som skiljer dom åt på ren svenska :oops:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 976
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: kortslutningsskydd

Inlägg av Rolf Zetterberg »

I det här fallet är det bara bra då C tål högre spänningar än A.Men oftast är det bäst att hålla sig till schemat.
Användarvisningsbild
el34
Inlägg: 1335
Blev medlem: 6 juni 2011, 22:14:39
Ort: Stockholm

Re: kortslutningsskydd

Inlägg av el34 »

Ok,tack! Ska löda bort TIP35c och mäta upp den.
ghu
Inlägg: 608
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: kortslutningsskydd

Inlägg av ghu »

Skälet till att din TIP35 brinner upp vid kortslutning är att den är underdimensionerad.
I ditt schema ser det ut som om inspänningen till regulatorn är 48 V. Vid kortslutning är utspänningen 0 V så vi kan anta att spänningen över transistorn vid kortslutning är ca 45 V.
Om du tittar på den bifogade figuren från databladet så ser du i den understa kurvan att transistorn tål max 1.5 A då spänningen över den är 45 V.

OBS Kurvan gäller vid temperaturen 25 grader Celsius på kapseln, vid högre temperaturen tål transistorn mindre ström.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
el34
Inlägg: 1335
Blev medlem: 6 juni 2011, 22:14:39
Ort: Stockholm

Re: kortslutningsskydd

Inlägg av el34 »

Kan jag byta ut TIP35 mot någon kralligare eller är detta inget att lägga någon energi på tror ni? Tycker ändå att det borde gå att få ut lite mer pulver i apparaten än 1A. Klart kan ju driva någon klocka eller nått liknande med skiten annars :lol: Ska som sagt kolla upp 35:an vid tillfälle.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 976
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: kortslutningsskydd

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Under förutsättning att trafo och likriktare räcker till,så visst går det att få ut 2A.T.ex två st TIP 35 i parallell klarar det.
Nu vet vi ju inget om hur bygget ser ut,förstås,men kopplingen som sådan borde fungera.
Skriv svar