Att byta skärm på en smartphone (HTC Desire HD)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Att byta skärm på en smartphone (HTC Desire HD)

Inlägg av mri »

Alla projekt kan ju inte få lycklig utgång, detta är ett som inte fick det.

För en tid sen tappa jag min telefon i ett cementgolv. Glaset i den kapacitiva touchskärmen gick sönder, tre långa sprickor över glaset. Glaset hölls dock på plats och i övrigt fungerade luren helt okay. När den första besvikelsen lagt sig, och jag konstaterat att det finns nya glas att få på ebay för 20 euro, samt att instruktionsvideor finns på youtube och flera på nätet verkade ha klarat av att byta skärm, tänkte jag att well, det där skall väl inte vara nåt problem, man jobbar ju med elektronik till vardags och är inte rädd att försöka.

Så, när paketet från Kina anlände, städade jag bordet, gjorde iordning antistatunderlägget med armband, samlade ihop nödvändiga verktyg, och tittade igenom instruktionsvideon en gång till:

Skall ju inte va nåt problem det där.... eller hur?

När jag plockat isär luren, värmt skärmpaketet (60 deg.C i 10 minuter), kapat tejpen med en plåtbit, och skulle separera glas+skärm från chassit var det tvärstopp. Kolla videon vid 8:12 och framåt. Ser ju inte så svårt ut eller hur? Men det är det. Sätter man nåt mellan kransen och glaset expanderar kransen och går sönder. Kransen består av en hopsmält tandad metall och plastremsa. Dessutom släpper glas+skärm inte från chassit. Inte en millimeter. Det sitter antagligen en tejpremsa utmed kanterna på hela skärmen som verkar vara ytterst svår att kapa/komma åt med plåtbiten (lite tidigare i videon).

Mycket knäckande när jag får konstatera att detta fixar jag inte! Till på köpet har jag förorsakat några sprickor till i glaset.

Så, sätter ihop luren igen. Svårt att få bakhöljet (som är av metall på denna lur) över skärmen nu pga av att metall-plastremsan expanderat. Sätter på luren och, tadaa:
IMGP3691.jpg
Pga allt bändande böjdes LCD'n i hörnet och pajade där. Kul!!! Toch skärmen fungerar lite ibland om jag klämmer hårt på sidorna samtidigt.

Total besvikelse! Kollar runt på ebay igen och konstaterar att nytt glas+skärm samt chassi finns för en bit över 100 euro. Då skulle jag komma runt det där med att behöva separera från chassit. Men nu får det räcka. Jag kommer inte att pröva igen.

Jag postar det här mest som varning. Det finns massor med reservdelar till moderna telefoner, men, problemet är att telefonerna inte är byggda för att repareras. Tittar man noga på instruktionsvideon är det en telefon som egentligen inte varit hopmonterad tidigare. Nästan allt i min telefonen var tejpad, och när man lösgör metallfolier och dyligt ser de definitivt inte lika fina ut som på videon.
Jag kommer nog att vara mycket mer kritisk till liknande instruktionsvideor i framtiden.

En annan mycket slående observation jag gjorde var avsaknade av komponenter i telefonen! Var sjutton är alla komponenter? Visst gick det lätt att lokalisera SIM och microSD hållarna, kameran, blixtleddarna, mikrofonen, högtalaren, vibratorn, diverse koaxialkablar, men var sjutton sitter RF kretsarna och processorn??? Antagligen satt processorn nånstans bredvid LCD kontakten, men jag såg den inte... allt sitter väl under den där lilla skärmplåten. Imponerande.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tekko

Re: Att byta skärm på en smartphone (HTC Desire HD)

Inlägg av Tekko »

Säkert billigare att köpa en ny lur då smartphones har blitt så billiga numera, man får ju e iphone for 1500-2500 spänn numera, de som brukade kosta uppåt 10-15 lök får nåt år sen.
Skriv svar