Sticksåg-till-bordssågstillsats?

Användarvisningsbild
arvidb

Sticksåg-till-bordssågstillsats?

Inlägg av arvidb »

Jag vill (hyfsat enkelt) kunna göra raka snitt, på rätt plats, i trä. (Nu senast behöver jag såga till 4 st distansbitar i trä som ska vara ca 10 mm tjocka och där alla måste sågas i samma uppsättning för att bli exakt lika tjocka.) Jag har en lägenhet att hålla till i och en Bosch GST 85 PE.

Kan detta vara nåt? Någon som har testat (nåt liknande)? Eller finns det bättre verktyg att köpa för samma pengar?

Nåt sånt här vore förstås bättre, men är svårt att få plats med i lägenheten.
Användarvisningsbild
zeus

Re: Sticksåg-till-bordssågstillsats?

Inlägg av zeus »

Cirkelsåg+skena är mitt tips.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Går det att såga ut små delar med en sån? Om jag som nu har en 150x68x16 mm³ träkloss och vill såga ut 10 mm breda bitar ur den på längden (150x10x16)?

Kan du rekommendera ngn särskild cirkelsåg + skena i samma prisklass som sågbordet (~€80)?

Fördelar med cirkelsågen jmf med sticksåg + sågbord?

Edit: Jag vill iofs kunna såga ut större bitar ur MDF och liknande, och där har ju cirkelsågen sina fördelar (ffa kanske 90 graders skär - inget "bladwobbel").
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Inte för en tusing, men kolla på byggahus. De brukar ha bra tips.
Fördelen är att bladet böjer sig, men som sagt svårare med små bitar.

Låter lite som en bandsåg skulle vara något annars, men de är stora de med...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har sågat upp 1" plank till 5mm ribbor med cirkelsåg. Det finns inget smidigare verktyg. De sista 3cm blev kvar, med resten av plankan blev bra ribbor.
swirve

Inlägg av swirve »

Eller så kan man ha ett liknande bordsfäste till en cirkelsåg och på så vis få en bordssåg. Så gjorde vi för några år sen när vi renoverade båt, det blev mycket teaklister och skivor kapade i den. Vi monterade bordsfästen i en gammal dörr (eller valfri träskiva) och la den sen på 2 bockar. En rätskiva och 2 tvingar blev styrningen. När det inte använder kan man ställa skivan på högkant och lägga undan bockarna. Vi hade också en sån skiva för sticksåg, det funkade till mindre saker rätt ok, men skulle långa lister kapas var det cirkelsåg som gällde. Ajuste vi hade en sån till överhandsfräsen också, skitbra när man skulle göra lister eller glidlister till skåp.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Bandsåg är himla trevligt att ha i en lägenhet såklart :D
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Ok, cirkelsåg verkar vara grejen.

Makita 5604R verkar ha fått bra omdömen lite här och var.

Vad jag bl.a. vill kunna göra är att köpa en skiva MDF och såga flera exakt lika breda "remsor" ur den (~200 mm) för att bygga nåt i stil med en torsionsbox. Det är alltså viktigt att alla remsor blir exakt lika breda och parallella.

Kommer jag att klara det med en sån cirkelsåg?
swirve skrev:Eller så kan man ha ett liknande bordsfäste till en cirkelsåg
Hur får man tag på ett bordsfäste till cirkelsågen? Man kanske helt enkelt kan borra hål i bottenplattan som sågen kommer med och skruva fast det hela i en skiva?
Skriv svar