Fjärrstyrning till jobbets linjärmotorer

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Fjärrstyrning till jobbets linjärmotorer

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vi bygger brandluckor på jobbet. De flesta öppnas med en gastryckfjäder men en del öppnas med en linjärmotor och somliga andra har så kallad komfortventilation, dvs de öppnas i krissituationer av fjädern men kan öppnas lite på glänt med en motor.
Motorerna är vanliga 24V med en speciell styrning som känner strömökningen när motorn nått ändlägena och stryper därmed strömmen (relä).
I början fick man pilla med lösa trådar som man fipplade ihop, vilket inte är så lätt när man står med skyddshandskar på sig och det är trångt och alla sladdar för korta, så jag snodde ihop en liten låda med två tryckknappar som a) gav ström till motorn och b) polvände motorn så man kunde köra upp och ner. Sladden ut från min lilla plastbox slutade i två krokodiler.
Alltså en stor plastlåda (motorstyrning) inpluggad i vägguttag med nätsladd - sladd från styrningen till min lilla plastbox - sladd till motorn monterad i brandluckan.

Problemet är att om det här arrangemanget känns otryggt. Sladdar belastas vilket gör testandet av luckorna lite besvärligt ibland. Alltså skulle jag må bra av att ha en liten dosa med fjärrstyrning av den stora motorkontrollern, dvs det byggs in ett relästyre i motorstyrningen och man sköter det hela med en liten pult med två knappar - UPP och NER.
Enklaste enkla vore att sno ihop något med en CMOS 555 några IR-dioder och en 4046 i mottagardelen, men jag har sett en del byggsatser eller moduler från Velleman och Kjell.
Det får inte kosta något heller ....

Idéer någon?
blueint
Kontakt:

Re: Fjärrstyrning till jobbets linjärmotorer

Inlägg av blueint »

Färdig radiomodul?, dom är inte så blodigt dyra.

Annars IR styrning mha MCU?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Fjärrstyrning till jobbets linjärmotorer

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lösningen närmar sig. Från engelska Quasar beställde jag ett kit med fjärrkontroll och förprogrammerad MCU med tillbehör:

Bild

Det här hamnar på ett litet experimentkort jämte två reläer och en regulator. Matningen är 24V.

En liten undran; utgångarna är aktivt låga, men jag tolkar det som att bara en utgång i taget kan aktiveras. Hur gör jag en "elegant" lösning? Jag styr med endast TVÅ knappar, säg "1" och "3". Två reläer med dubbla (växlande) kontakter lägger spänning på motorn så att den antingen går åt ena eller andra hållet (polvändning). Hela apparaten är bara spänningssatt den tid vi justerar in ställdonen, alltså skulle jag kunna arrangera så att reläerna är normalt dragna vid spänningstillslag (aktiv nolla), npn-trissa som buffert., en att så fort en utgång aktiveras släpper den utgången ... äsch ett ord säger mer än tusen fotnötter som man ska knäcka eller vad man säger ... återkommer med TVÅ skisser.
Fundera på, om någon orkar - hur skulle ni gjort det hela?

Bilder på befintlig motorstyrning:
Bild

Bild

Här är min gamla styrpult.
Bild

Tror det går att montera allt i locket. Måste fixa ett "fönster" till IR-mottagaren så den inte knäcks.
Skriv svar