Ett enkelt bygge
Ett enkelt bygge
Tjena! Tänkte bygga en enkel sak att ha på jobbet när vi sumrar. Tänkte bygga om två wagos som ska förbindas i impulser om ca: 0,5s för att kunna identifiera signalen i en annan del av byggnaden. Fluken som skickar signalen är på ca: 1,3V. Jag vill helst använda mig av lite komponenter som jag har hemma:
Transistor
2N3906 PNP
2N3904 NPN
ett kondensator kit från 1pF till 1000uF
ett motstånds kit med diverse motstånd.
Hur gör jag?
Transistor
2N3906 PNP
2N3904 NPN
ett kondensator kit från 1pF till 1000uF
ett motstånds kit med diverse motstånd.
Hur gör jag?
Re: Ett enkelt bygge
Hej & välkommen hit. 
Du vill alltså göra om pipsignalen från fluken så att den pulserar istället?
Är det uppfattat korrekt?
/ Tompa

Du vill alltså göra om pipsignalen från fluken så att den pulserar istället?
Är det uppfattat korrekt?
/ Tompa
Tack!
Ja precis så. I vanliga fall står någon i andra ändan och stöter ihop trådarna för att få fram en signal man kan identifiera. Därför hade det vart smidigt att bara knäppa på en wago i andra ändan som gör jobbet. Jag tänkte nåt i stil med en kondensator kopplad till basen och kollektorn på en transistor.
Ja precis så. I vanliga fall står någon i andra ändan och stöter ihop trådarna för att få fram en signal man kan identifiera. Därför hade det vart smidigt att bara knäppa på en wago i andra ändan som gör jobbet. Jag tänkte nåt i stil med en kondensator kopplad till basen och kollektorn på en transistor.
Kolla på denna sidan.
Rulla ner till rubriken "THE SQUARE-WAVE OSCILLATOR". Där finns några olika kopplingar med PNP eller NPN-transistorer som ger en on-off-signal. För att kunna sluta kretsen som ger "pipet" får du först ta reda på spänningens polaritet mellan trådarna, sedan kan du ansluta en tredje transistor till oscillatorn som då kortsluter i takt med pulserna.
Rulla ner till rubriken "THE SQUARE-WAVE OSCILLATOR". Där finns några olika kopplingar med PNP eller NPN-transistorer som ger en on-off-signal. För att kunna sluta kretsen som ger "pipet" får du först ta reda på spänningens polaritet mellan trådarna, sedan kan du ansluta en tredje transistor till oscillatorn som då kortsluter i takt med pulserna.
Senast redigerad av jesse 16 oktober 2011, 08:51:14, redigerad totalt 1 gång.
Vad är en wago???Niclas85 skrev:Tack!
Förlåt, det är jag som är otydlig. När vi skarvar kablar i dosor används nåt som vi kallar wago, fast egentligen är det namnet på hela företaget som tillverkar dom.
http://www.wago.com/cps/rde/xchg/SID-D1 ... e-2631.htm
Där har du det jag specifikt syftar på.
http://www.wago.com/cps/rde/xchg/SID-D1 ... e-2631.htm
Där har du det jag specifikt syftar på.
För att förklara det hela enklare vill jag alltså få t ex. en LED att pulsera eller blinka med en frekvens på ca: 0,5s med hjälp av enkla medel, alltså inget microchip.
Så här enkelt trodde jag det var att skapa en pulserande signal:
Så här enkelt trodde jag det var att skapa en pulserande signal:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nej , det går inte.
Men har du inte läst länken jag postade ovan?
Där ser du hur du på enklaste vis kan göra detta med tre transistorer.
(2 st transistorer som oscillatorn i länken, sedan plockar man ut signalen från ena sidan och ansluter ännu en transistor till lysdioden/summern)
(2 st transistorer som oscillatorn i länken, sedan plockar man ut signalen från ena sidan och ansluter ännu en transistor till lysdioden/summern)
Det enklaste sättet jag har sett som får LED att blinka
Spänningen behöver visst ha ett visst lägsta värde.
Spänningen behöver visst ha ett visst lägsta värde.
Kankki, Om du tänker på LED blinkar kopplingen? Jag läste kommentarerna till videon, vissa påstod att det visst var något liknande en tunneldiod. Vid genombrottet (den backspända bas emittern, genombrott ca 6V) så leder väl transistorn så att spänningen vid emittern sjunker till en bit under 6V när kondensatorn laddas ur, när spänningen vid emittern har sjunkit nog mycket så slutar väl transistorn att leda och kondensatorn måste därefter laddas upp till ca 6V plus spänningen som krävs för att LEDen skall börja leda ström.
Går det att få samma effekt med en Zenerdiod?
Går det att få samma effekt med en Zenerdiod?
Definitivt intressant
Nä, jag tänkte så att man kunde helt enkelt byta ut transistorn mot en zener.
Men nu inser jag att det inte funkar, man ju en spänningsregulator
Kanske det skulle gå med en thyristor som dumpar strömmen ur kondensatorn tills den är tom?
Men Niclas85, vad är det för fel på att använda typ en LM3909 för att blinka. Titta på skemat, vad simpelt det är:

Men nu inser jag att det inte funkar, man ju en spänningsregulator

Kanske det skulle gå med en thyristor som dumpar strömmen ur kondensatorn tills den är tom?

Men Niclas85, vad är det för fel på att använda typ en LM3909 för att blinka. Titta på skemat, vad simpelt det är:

Om jag uppfattar första inlägget rätt så är det inte en lysdiod som ska blinka, utan två trådar från en fluke (med 1.3 volt spänning på med ganska hög impedans) som ska kortslutas pulsvis?
Annars kan du ju utesluta fluken helt och bara köra oscillatorn i ena änden och en lysdiod i andra (eller två lysdioder kopplade parallellt åt var sitt håll, t.ex. en röd och en grön, som indikerat positiv eller negativ spänning.
Jag har ingen erfarenhet av en-transistoroscillatorn, förutom att den vad jag vet aldrig förekommer i någon verklig konstruktion (?) vilket kan bero på att den är lite osäker att få igång? Men det är ju bara att prova. Hur som helst så lär en oscillator behöva en separat spänningskälla på ca 3-10 volt. (1.3 kan vara för lågt, och den kortsluts ju dessutom vid varje puls)
Annars kan du ju utesluta fluken helt och bara köra oscillatorn i ena änden och en lysdiod i andra (eller två lysdioder kopplade parallellt åt var sitt håll, t.ex. en röd och en grön, som indikerat positiv eller negativ spänning.
Jag har ingen erfarenhet av en-transistoroscillatorn, förutom att den vad jag vet aldrig förekommer i någon verklig konstruktion (?) vilket kan bero på att den är lite osäker att få igång? Men det är ju bara att prova. Hur som helst så lär en oscillator behöva en separat spänningskälla på ca 3-10 volt. (1.3 kan vara för lågt, och den kortsluts ju dessutom vid varje puls)
Om det inte är för osäkert så skulle man kanske kunna blinka LEDen i en optokopplare med en sån där LED blinkare?
kankki, kanske går att göra på något annat sätt med Zenerdiod eller tyristor eller något liknande?
kankki, kanske går att göra på något annat sätt med Zenerdiod eller tyristor eller något liknande?

jesse skrev:Nej , det går inte.
Jo jag har gått igenom den och hittade faktiskt ett schema som nästan funkade