altenativ lösning för strulande radiostyrning (hbc, datek m)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rawsezx
EF Sponsor
Kontakt:

altenativ lösning för strulande radiostyrning (hbc, datek m)

Inlägg av rawsezx »

Hej!

Tänkte höra med er kära forumister om ni har några tips eller ideer på ett problem som några av mina kunder (och deras slutanvändare).

Båda produkterna använder sig av radiostyrning, problemet är dessa radiostyrningar tappar kontakten ibland med ofrivilliga stopp som följd! Problemet är igentligen inte radiosystemen i sig, utan att användaren befinner sig uppe i lägenheter, källarutrymmen mm, och signalerna bromas upp av betongväggar o dyl.

Följden är förstås en arg kund som är missnöjd.

Den gemensamma nämnaren mellan dessa applikationer är att dom båda driver en högtryckspump och användaren har sådeles en slang med sig upp, slangen är ju stålförstärkt, finns det någon bra lösning att använda 40 meter slang som "antenn" ?

Problemet gick så långt hos en kund där vi gjorde en specialslang hos trelleborg med inbakat kablage i själva hydraulslangen för att styra (i det fallet tre st) funktioner. Funkade sådär halvbra, problem med släpringsdon samt att kabeln lätt gick av i slangen.

På ett riktigt "måndagsexemplar" gick jag in och lödde om sändaren så att jag fick 20% mer i uteeffekt, tyvärr så är ju inte det en något sånär bra lösning (ajjabaja) visst blev det bättre men känns som att man bara flyttar problemet "längre in" i byggnaden så att säga!

Relästationer? Finns det sådana till typ hbc, datek mm? 433.xx mhz bandet?
Använda slangen som "antenn" med befintliga radiosystem eller utveckla nya?

Har ni några ideer?

På en annan typ av
Kägglan

Re: altenativ lösning för strulande radiostyrning (hbc, date

Inlägg av Kägglan »

Rent spontant skulle jag säga portabla relästationer. Borde inte vara så svårt att bygga, behöver ju bara ha en repetetiv funktion.
rawsezx
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av rawsezx »

Kägglan, tack för din input, diskussionen kring en enkel "puck" som man kan lägga i exempelvis trapphuset och som förstärker signalen vore en helt okej lösning i dom flesta fallen!
Frågan är dock om det finns sådana lösningar färdiga.

Hur fungerar relästationer rent allmänt? Måste enheterna ha olika frekvenser?

Typ:
Sändare - 433.1 MHz - Relästation, Relästation - 433.2 MHz - Mottagare
Kägglan

Inlägg av Kägglan »

Rent allmänt så är det (oftast) repeterare som jag förstår det. För att kunna vidarebefodra det direkt man får det så är det nog bäst att relästatione(rna) inte har samma frekvenser. Annars blri det till att buffra och vänta på klarsignal innan man kan sända det vidare.

Edit: Jag skulle bli väldigt förvånad om det inte finns färdiga produkter att köpa. Antar att du inte hr tid att bygga något eget?
Skriv svar