Hej,
Ber redan till att börja med om ursäkta för mitt begränsande kunnande inom området. har nyligen bränt mitt billiga kinaelverk på grund av överbelastning och tänkte nu säkra upp mig för att undvika liknande problem i framtiden. Som tur var lyckades jag fått ett nytt och nu vill jag vara säker innan jag lyckas överbelasta detta också. Verket ger ifrån sig 400v alternativt 3 gånger 230 men är bara säkrat med en gemensamt 16 ampere säkring. Eftersom mitt tidigare elverk bara var 1 fas gjorde jag som vanligt och kopplade in mig på en av faserna. När jag sedan belastade den med närmre 3 kw löste inte säkringen ut men generatorn gav upp. För att undvika detta skulle jag vilja säkra ner mig med 10 ampere eller kanske rentav 6 för att vara på den säkra sidan. Har tittat på de enklare byggcentralerna men där är alla säkrade med 16 ampere. Hur svårt är det att modifiera, räcker det med att byta ut automatsäkringen till en svagare eller kan man någonstans specialbeställa eller skräddarsy en byggcentral enligt egen specifikation? Hittade inget färdigt på elfa
Jula har en som verkar lagom i sin utformning och liknande finns även på clas ohlsson och biltema. Vad bör man kolla efter? Vart handlar ni som är proffs så man får ordentliga grejor man kan lita på? Räcker det med s-märkning? Vad betyder CEE som står på en del ställen? Finns det någon som redan säljer det jag söker?
http://www.jula.se/byggcentral-med-jord ... 6-a-402235
byggcentral enligt egen specifikation?
Re: byggcentral enligt egen specifikation?
3kW är bara 13A på 230V, inget en 10A automat kommer bryta direkt fort på.
Det ska inte vara några problem att byta till en 10A/6A säkring i den, en elektriker kan säkert fixa det åt dig om du vill vara säker.
Det ska inte vara några problem att byta till en 10A/6A säkring i den, en elektriker kan säkert fixa det åt dig om du vill vara säker.
Då kanske en sexa är tillräckligt för att uppnå önskad effekt? När en fas belastas med ca 1500w känns det som tillräckligt, kommer man upp mot två 2000 bör den säga ifrån. Finns det nåt smartare alternativ som ger önskad effekt? Jag har ett 220 - grenuttag (runt, 4 uttag, återställning i mitten, ca 25? meter sladd) som verkar säga ifrån vid 1000w, vet inte riktigt hur det är konstruerat.
Kan någon förklara varför effektuttaget verkar bli annorlunda om jag tar ut 2800w via ett av de fast monterade enfasuttagen mot när jag går på trefasen och därigenom plockar ut samma effekt på en av faserna? Med ett element på 2000 w på fullt plus en slagborrmaskin varvar den upp fullt via 3-fasuttaget och sen en fördelare till 3 faser där all belastning ligger på det ena. Om jag däremot lägger samma belastning direkt ut från en av enfaserna på elverket orkar borrmaskinen bara runt på halvfart.
Motorn jobbar väldigt tungt på båda sätten men då belastningen inte kommer upp i 16 ampere förstår jag att säkringen inte gör någon större nytta. Trodde på något sätt att man skulle dela dessa 16 ampere på 3 om man ville få ut max på varje fas men så verkar det inte vara.
Kan någon förklara varför effektuttaget verkar bli annorlunda om jag tar ut 2800w via ett av de fast monterade enfasuttagen mot när jag går på trefasen och därigenom plockar ut samma effekt på en av faserna? Med ett element på 2000 w på fullt plus en slagborrmaskin varvar den upp fullt via 3-fasuttaget och sen en fördelare till 3 faser där all belastning ligger på det ena. Om jag däremot lägger samma belastning direkt ut från en av enfaserna på elverket orkar borrmaskinen bara runt på halvfart.
Motorn jobbar väldigt tungt på båda sätten men då belastningen inte kommer upp i 16 ampere förstår jag att säkringen inte gör någon större nytta. Trodde på något sätt att man skulle dela dessa 16 ampere på 3 om man ville få ut max på varje fas men så verkar det inte vara.
Har du länk till något datablad/manual på elverket? Bilder på kopplingsplintar/elschema? Då går det nog förklara dom skillnaderna.
Givetvis är det felkonstruerat om du kan ta sönder det genom överlast utan att säkringen löser, men det verkar du acceptera för priset. En lösning kanske skulle vara att komplettera säkringarna med ett motorskydd, det bryter ganska snabbt vid måttlig överlast och är ju inställningsbart.
Givetvis är det felkonstruerat om du kan ta sönder det genom överlast utan att säkringen löser, men det verkar du acceptera för priset. En lösning kanske skulle vara att komplettera säkringarna med ett motorskydd, det bryter ganska snabbt vid måttlig överlast och är ju inställningsbart.
Med facit i hand hade det varit smartare att lägga några tusen till och köpt ett kipor men just nu sitter jag med det jag sitter och några extra säkringar är ju aldrig fel oavsett varifrån strömmen kommer ifrån. Var precis ute och läste igenom manualen. Tyvärr var den väldigt tunn och hade inga detaljer som kopplingsschema.
Motorn är på 6,5 hk, vilket mitt gamla enfas också är. Effekten står 2500w och tillfällig max 3000w. Då det bara finns en automatsäkring så blir jag lite osäker på kopplingen. Antar att modellen kallas 3-polig när det ser ut som att det är tre säkringar som sitter ihop med en gemensam brytare tvärsöver. Att den fungerar på trefas känns ju naturligt, men klarar den även av att lösa ut på en av faserna? Känns mer logiskt att det i så fall vore en säkring per fas, som huvudsäkringen till huset fungerar...?
Motorn är på 6,5 hk, vilket mitt gamla enfas också är. Effekten står 2500w och tillfällig max 3000w. Då det bara finns en automatsäkring så blir jag lite osäker på kopplingen. Antar att modellen kallas 3-polig när det ser ut som att det är tre säkringar som sitter ihop med en gemensam brytare tvärsöver. Att den fungerar på trefas känns ju naturligt, men klarar den även av att lösa ut på en av faserna? Känns mer logiskt att det i så fall vore en säkring per fas, som huvudsäkringen till huset fungerar...?
Ja, det är därför de sitter ihop, de bryter alla faser, även om en eller två faser är obelastad.
Verket borde inte brunnit upp, snarare dålig kvalitet eller nått fel på det.
Verket borde inte brunnit upp, snarare dålig kvalitet eller nått fel på det.