Dimensionera mjukstart till 24V ställdon
Dimensionera mjukstart till 24V ställdon
Jag har ett litet ställdon från transmotec som går på 24V. Startströmmen till detta ställdon bränner styrkretsen i min motorstyrning (L298N). Vid kontinuerlig drift i min applikation drar ställdonet ca 0,4 A. Jag har läst mig till att en NTC i serie med motorn kan användas som mjukstartare. L298N är specad för max 2A kontinuerligt. Men jag tror det vore lämpligt att begränsa till kanske max 1A vid start om det är möjligt. Hur ska jag tänka med dimensioneringen av denna NTC?
Skulle t.ex denna klara jobbet? https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19530
Skulle t.ex denna klara jobbet? https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19530
Re: Dimensionera mjukstart till 24V ställdon
sådanna funkar, men du kan inte starta igen innom 30 sekunder om du stängt av den
Okay, finns det nått annat sätt att skydda motorstyrningen? Ett sätt som tillåter motorn att startas och stoppa utan alltför stor tidsfördröjning, kanske inom max ca 1 sekund. Ett fast motstånd i serie t.ex, skulle det fungera?
rita hur du har det, man kan exempelvis ha en konstantströmsgenrator på 1A innan drivningen, då blir det bra, ex en lm 317 och motstånd, men det droppar llite spänning med
-
Anders Olsson
Hej!
Är du säker på att det är startströmmen som bränner dina L298N?
Jag har bytt ett flertal sådana i motorstyrningen på ett instrument på jobbet.
Vi noterade att de verkade gå sönder i samband med service av instrumentet, inte under drift.
Efter att vi sa till användarna att slå av motorstyrningen innan de kopplar i/ur motorer så har de hållit, var tre år sedan jag bytte någon L298N nu tror jag.
Så jag har dragit slutsatsen att dom är känsliga för i/urkoppling med last. Om du har gjort något sådant så kanske det är det som dödat dom.
Är du säker på att det är startströmmen som bränner dina L298N?
Jag har bytt ett flertal sådana i motorstyrningen på ett instrument på jobbet.
Vi noterade att de verkade gå sönder i samband med service av instrumentet, inte under drift.
Efter att vi sa till användarna att slå av motorstyrningen innan de kopplar i/ur motorer så har de hållit, var tre år sedan jag bytte någon L298N nu tror jag.
Så jag har dragit slutsatsen att dom är känsliga för i/urkoppling med last. Om du har gjort något sådant så kanske det är det som dödat dom.
Du kan absolut ha helt rätt i att det inte är startströmmen som dödar dom. Jag har googlat runt lite nu och hittat en annan med ett liknande problem och där verkar problemet vara när man byter rotationsriktning på motorn under gång. Alltså att man kör motorn åt ena hållet och direkt byter håll utan att stanna motorn helt. I min applikation så byts också rotationsriktningen frekvent då jag reglerar ställdonen med en mikroprocessor för att följa ett analogt invärde. Detta borde iofs gå att lösa i mjukvaran men samtidigt så känns det bra att kunna bygga bort problemet elektroniskt också på nått vis.
Motorstyrningen jag använder är denna http://www.canakit.com/dual-motor-l298- ... k1122.html
Grym: Om problemet skulle vara nått som uppstår när man tvärvänder rotationsriktningen och inte just startströmmen skulle det isåfall också lösas med en konstantströmsgenerator på matningen?
Motorstyrningen jag använder är denna http://www.canakit.com/dual-motor-l298- ... k1122.html
Grym: Om problemet skulle vara nått som uppstår när man tvärvänder rotationsriktningen och inte just startströmmen skulle det isåfall också lösas med en konstantströmsgenerator på matningen?
nej
det tar bara startströmmar, inte bromsströmmar
fanns inget schema på den, misstänker att det är enklast att bygga någon ny modell där man har justerbar strömbegränsning i drivsteget
annars , en resistor i serie med motorn, inget kul
det tar bara startströmmar, inte bromsströmmar
fanns inget schema på den, misstänker att det är enklast att bygga någon ny modell där man har justerbar strömbegränsning i drivsteget
annars , en resistor i serie med motorn, inget kul
Kör du PWM styrning eller bara av/på?
Om du kör med PWM så har du möjlighet att rampa ner och upp när du ska byta håll vilket kanske skulle göra att det fungerar bättre.
Om du kör med PWM så har du möjlighet att rampa ner och upp när du ska byta håll vilket kanske skulle göra att det fungerar bättre.
Jag har möjlighet att köra PWM-styrning men gör det inte i dagsläget. Ska byta ut styrkretsen och prova med att PWM:a. Men samtidigt vill man ju vara säker på att tillförlitligheten blir hög, för som det är nu så har ju inte kretsarna brunnit direkt utan efter ett tag när man har testkört ett tag. I den applikation det ska sitta i så är det väldigt viktigt att tillförligheten är så hög som bara är möjligt. Det ska vara driftsäkert
Jag funderar på det här med ett fast motstånd i serie med motorn. Är det rätt tänkt om jag dimensionerar det som att motorn är helt kortsluten och att alla 24v ska falla över motståndet. Om jag då vill ha en maximal ström i kretsen på 3A så väljer jag ett motstånd på 24V/3A=8ohm. När sedan motorn går kontinuerligt och drar i runda slängar 0,5A så innebär det att spänningsfallet över motståndet då blir 0,5*8 = 4 V och motorn då får endast 20V att jobba med. Effektförlusten i motståndet blir då 0,5A*4V = 2W
Initialt när motorn är kortsluten så blir effektutvecklingen i motståndet 24V*3A = 72W men eftersom det antagligen är under en mycket kort tidsrymd som effekten är så hög så tänker jag att jag inte behöver ett motstånd som är rate:ad för 72W. Kan ca 10-20W räcka?
Är detta rätt tänkt eller gör jag en tankevurpa någonstans?
Jag funderar på det här med ett fast motstånd i serie med motorn. Är det rätt tänkt om jag dimensionerar det som att motorn är helt kortsluten och att alla 24v ska falla över motståndet. Om jag då vill ha en maximal ström i kretsen på 3A så väljer jag ett motstånd på 24V/3A=8ohm. När sedan motorn går kontinuerligt och drar i runda slängar 0,5A så innebär det att spänningsfallet över motståndet då blir 0,5*8 = 4 V och motorn då får endast 20V att jobba med. Effektförlusten i motståndet blir då 0,5A*4V = 2W
Initialt när motorn är kortsluten så blir effektutvecklingen i motståndet 24V*3A = 72W men eftersom det antagligen är under en mycket kort tidsrymd som effekten är så hög så tänker jag att jag inte behöver ett motstånd som är rate:ad för 72W. Kan ca 10-20W räcka?
Är detta rätt tänkt eller gör jag en tankevurpa någonstans?
Nu har jag inte kollat in din drivkrets, men hur vore det att sätta ett motstånd parallellt med motorn som bromsar den och kanske på så vis skyddar drivsteget? (220 ohm använder vi på våra 24V motorer)..
- prototypen
Om man bara sådär slår back så är det inte bara startströmmen utan motorn går ju som generator och ger 15-20 volt + drivspänningen till kretsen som kretsen då ska ta hand om. Det går att få att fungera men det krävs då tåligare drivare.
Protte
Protte