inkoppling av 3-fas kontakt
inkoppling av 3-fas kontakt
jag fick precis hem min plasmaskärare jag köpt från kina men den levererades utan kontakt på 3-fasen. den har dessutom bara 4 ledare i kabeln. blå, brun, svart och grön/gul.
på chassit finns det visserligen en jord-skruv.
är det då att blå, brun och svart är de 3 faserna, gul/grön är nollan och jag får ta en kabel från jord-skruven till jord i kontakten?
http://www.ryderman.se/plasma.jpg
på chassit finns det visserligen en jord-skruv.
är det då att blå, brun och svart är de 3 faserna, gul/grön är nollan och jag får ta en kabel från jord-skruven till jord i kontakten?
http://www.ryderman.se/plasma.jpg
Re: inkoppling av 3-fas kontakt
Gul/grön är inte nollan!
Brun, svart och blå är TROLIGTVIS faserna och gul/grön är jord. Men jag skulle inte koppla in den utan att veta exakt hur den ska kopplas.
Brun, svart och blå är TROLIGTVIS faserna och gul/grön är jord. Men jag skulle inte koppla in den utan att veta exakt hur den ska kopplas.
Nej, gulgrön skall vara skyddsjord.
Troligen har maskinen en stor fet D-kopplad trafo i sig och behöver alltså ingen nolla. Bara att ansluta de tre faserna. (Du har ju 400 V mellan varje par av faser, så man kan göra en trafo med tre stycken 400 V-lindingar på primärsidan så behöver man ingen nolla.)
Troligen har maskinen en stor fet D-kopplad trafo i sig och behöver alltså ingen nolla. Bara att ansluta de tre faserna. (Du har ju 400 V mellan varje par av faser, så man kan göra en trafo med tre stycken 400 V-lindingar på primärsidan så behöver man ingen nolla.)
- Mizzarrogh
Ja, det verkar troligast, en motor tex behöver heller ingen nolla (men däremot tex en rad lysrör) normalt sett.
Det är korrekt att man inte skall använda skyddsjordlinan (eller dess färgkodning) till något annat än den är avsedd för även om det kan vara lätt att förväxla funktionen av nolla och jord om man är ovan, men så ligger det till.
Det är korrekt att man inte skall använda skyddsjordlinan (eller dess färgkodning) till något annat än den är avsedd för även om det kan vara lätt att förväxla funktionen av nolla och jord om man är ovan, men så ligger det till.
gul/grön är jord och monteras i hanskens shasie
blå är nollan svart och brun faser
så om den fungerar fel så brukar jag byta plats på svart och blå brun ska hela tiden va i mitten om de inte är nån konstig maskin:)
Edid: Eller har jag fel??
marr125
blå är nollan svart och brun faser
så om den fungerar fel så brukar jag byta plats på svart och blå brun ska hela tiden va i mitten om de inte är nån konstig maskin:)
Edid: Eller har jag fel??
marr125
Brun, blå och svart är som du ser avsäkrade och de är alltså faserna, nollan får inte avsäkras. Så brun kopplas till L1 i handsken, svart till L2, blå till L3, gul/grön till jord, nollan ska ej kopplas in. Fasföljden spelar ingen roll .
- prototypen
marr125 skrev:gul/grön är jord och monteras i hanskens shasie
blå är nollan svart och brun faser![]()
![]()
Edid: Eller har jag fel??![]()
![]()
marr125
Det enda som är rätt är att gul/grön är skyddsjord.
Dagen stickproppar (CEE) har 5 isolerade stift varav ett lite grövre som då är skyddsjord.
Handskens chassie måste vara gammelsorten SEMKO 17, numera halvt förbjuden stickpropp.
Blå behöver inte vara nolla, i infällda/rör installationer så ska den vara nolla men i kabel så kan den vara fas.
En plasma skärare är ganska säkert en trefasmaskin och den klara sig utan nolla så då tar man en 4 ledare och använder den blå till fas.
Om det vore som du skriver med blå som nolla så skulle du snabbt bränna utrustning med ditt sätt att byta fasföljd, men jag förstår att det är rena trefas utan nolla som du vänder rotationen på.
Brun alltid i mitten?? Har du fortfarande kvar de plattovala SEMKO 17 donen? Byt ut dessa.
Protte
ok då blir vi övertydliga och kopplar blå, brun och svart till T3, S2 och R1 och ordningen är skit samma?
- Mizzarrogh
I detta fall, hade det varit en motor hade den således gått spegelvänt om man lagt om faserna.
Sen är det ju så att för att byta fasföljd behöver man inte kasta om de två yttersta, det räcker med att skifta två av faserna (vilka som helst). (Fasföljden är ju cyklisk.)
Om faserna sitter i följden ABC (jag använder de bokstäverna nu för att inte blanda ihop med fasernas namn) så blir ju ordningsföljden
ABCABCABC
Kastar man om B och C blir det ACBACBACB
Som du ser om du läser det baklänges så blir det ABC. Vi har alltså vänt fasföljden baklänges.
Om faserna sitter i följden ABC (jag använder de bokstäverna nu för att inte blanda ihop med fasernas namn) så blir ju ordningsföljden
ABCABCABC
Kastar man om B och C blir det ACBACBACB
Som du ser om du läser det baklänges så blir det ABC. Vi har alltså vänt fasföljden baklänges.
Personligen tycker jag att TS skall låta en kunnig individ, dvs elektriker koppla in stickproppen, så han inte tar livet av någon.
- Mizzarrogh
Jo, i detta fall blå och svart, men blå kan i vissa fall vara nollan och någon gång bägge faser svarta. Röd och eller grön tamp förekommer också. Röd brukar/kan vara nollan i en del äldre grejer (logiskt är den ju annars normalt + i lågvoltsinstallationer) och grön fas men sådant måste man alltid kontrollera om man är osäker. Det finns handskar där man kan skifta om de två "mittersta" fasparet med en insats. Att blå är nollan är däremot mycket vanligt. (Edit: Inte nödvändigtvis rätt men sagt sådär rent erfarenhetsmässigt... ___ )
I gamla "svenska" kablar har jag bara sett röd som skyddsjord. I fasta installationer har jag faktiskt sett röda faser, men det var nog bara en enda gång. Däremot kan röd i fast installation även vara tändfas.
I t.ex. USA använder de svart och röd som faser , vit nolla och grön skyddsjord när de drar fram en "tvåfasgrupp" eller snarast balanserat 2*120V-par.
Om man hittar en svensk kabel som inte är fast installerad och har röd ledare så släng den, eller lägg den i bra-att-ha-men-inte-för-starkström-lådan. Om inte gummit spruckit så lär det göra det "imorrn"...
I t.ex. USA använder de svart och röd som faser , vit nolla och grön skyddsjord när de drar fram en "tvåfasgrupp" eller snarast balanserat 2*120V-par.
Om man hittar en svensk kabel som inte är fast installerad och har röd ledare så släng den, eller lägg den i bra-att-ha-men-inte-för-starkström-lådan. Om inte gummit spruckit så lär det göra det "imorrn"...