inkoppling av 3-fas kontakt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rayman

inkoppling av 3-fas kontakt

Inlägg av Rayman »

jag fick precis hem min plasmaskärare jag köpt från kina men den levererades utan kontakt på 3-fasen. den har dessutom bara 4 ledare i kabeln. blå, brun, svart och grön/gul.
på chassit finns det visserligen en jord-skruv.

är det då att blå, brun och svart är de 3 faserna, gul/grön är nollan och jag får ta en kabel från jord-skruven till jord i kontakten?
http://www.ryderman.se/plasma.jpg
Användarvisningsbild
konig7070

Re: inkoppling av 3-fas kontakt

Inlägg av konig7070 »

Gul/grön är inte nollan!
Brun, svart och blå är TROLIGTVIS faserna och gul/grön är jord. Men jag skulle inte koppla in den utan att veta exakt hur den ska kopplas.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nej, gulgrön skall vara skyddsjord.

Troligen har maskinen en stor fet D-kopplad trafo i sig och behöver alltså ingen nolla. Bara att ansluta de tre faserna. (Du har ju 400 V mellan varje par av faser, så man kan göra en trafo med tre stycken 400 V-lindingar på primärsidan så behöver man ingen nolla.)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, det verkar troligast, en motor tex behöver heller ingen nolla (men däremot tex en rad lysrör) normalt sett.
Det är korrekt att man inte skall använda skyddsjordlinan (eller dess färgkodning) till något annat än den är avsedd för även om det kan vara lätt att förväxla funktionen av nolla och jord om man är ovan, men så ligger det till. :)
Användarvisningsbild
marr125

Inlägg av marr125 »

gul/grön är jord och monteras i hanskens shasie
blå är nollan svart och brun faser :wink: :)
så om den fungerar fel så brukar jag byta plats på svart och blå brun ska hela tiden va i mitten om de inte är nån konstig maskin:)

Edid: Eller har jag fel?? :humm: :)

marr125
Rayman

Inlägg av Rayman »

jag fimpade skalet och såhär ser insidan ut iaf:

Bild
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Brun, blå och svart är som du ser avsäkrade och de är alltså faserna, nollan får inte avsäkras. Så brun kopplas till L1 i handsken, svart till L2, blå till L3, gul/grön till jord, nollan ska ej kopplas in. Fasföljden spelar ingen roll .
Rayman

Inlägg av Rayman »

ok det låter bra. tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

marr125 skrev:gul/grön är jord och monteras i hanskens shasie
blå är nollan svart och brun faser :wink: :)
så om den fungerar fel så brukar jag byta plats på svart och blå brun ska hela tiden va i mitten om de inte är nån konstig maskin:)

Edid: Eller har jag fel?? :humm: :)

marr125

Det enda som är rätt är att gul/grön är skyddsjord.
Dagen stickproppar (CEE) har 5 isolerade stift varav ett lite grövre som då är skyddsjord.
Handskens chassie måste vara gammelsorten SEMKO 17, numera halvt förbjuden stickpropp.
Blå behöver inte vara nolla, i infällda/rör installationer så ska den vara nolla men i kabel så kan den vara fas.
En plasma skärare är ganska säkert en trefasmaskin och den klara sig utan nolla så då tar man en 4 ledare och använder den blå till fas.

Om det vore som du skriver med blå som nolla så skulle du snabbt bränna utrustning med ditt sätt att byta fasföljd, men jag förstår att det är rena trefas utan nolla som du vänder rotationen på.
Brun alltid i mitten?? Har du fortfarande kvar de plattovala SEMKO 17 donen? Byt ut dessa.

Protte
Rayman

Inlägg av Rayman »

ok då blir vi övertydliga och kopplar blå, brun och svart till T3, S2 och R1 och ordningen är skit samma?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

I detta fall, hade det varit en motor hade den således gått spegelvänt om man lagt om faserna.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Sen är det ju så att för att byta fasföljd behöver man inte kasta om de två yttersta, det räcker med att skifta två av faserna (vilka som helst). (Fasföljden är ju cyklisk.)

Om faserna sitter i följden ABC (jag använder de bokstäverna nu för att inte blanda ihop med fasernas namn) så blir ju ordningsföljden

ABCABCABC

Kastar man om B och C blir det ACBACBACB

Som du ser om du läser det baklänges så blir det ABC. Vi har alltså vänt fasföljden baklänges.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Personligen tycker jag att TS skall låta en kunnig individ, dvs elektriker koppla in stickproppen, så han inte tar livet av någon.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, i detta fall blå och svart, men blå kan i vissa fall vara nollan och någon gång bägge faser svarta. Röd och eller grön tamp förekommer också. Röd brukar/kan vara nollan i en del äldre grejer (logiskt är den ju annars normalt + i lågvoltsinstallationer) och grön fas men sådant måste man alltid kontrollera om man är osäker. Det finns handskar där man kan skifta om de två "mittersta" fasparet med en insats. Att blå är nollan är däremot mycket vanligt. (Edit: Inte nödvändigtvis rätt men sagt sådär rent erfarenhetsmässigt... ___ )
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

I gamla "svenska" kablar har jag bara sett röd som skyddsjord. I fasta installationer har jag faktiskt sett röda faser, men det var nog bara en enda gång. Däremot kan röd i fast installation även vara tändfas.

I t.ex. USA använder de svart och röd som faser , vit nolla och grön skyddsjord när de drar fram en "tvåfasgrupp" eller snarast balanserat 2*120V-par.

Om man hittar en svensk kabel som inte är fast installerad och har röd ledare så släng den, eller lägg den i bra-att-ha-men-inte-för-starkström-lådan. Om inte gummit spruckit så lär det göra det "imorrn"...
Skriv svar