Söker larmknapp i sprintformat.
Söker larmknapp i sprintformat.
Enklare överfallslarm brukar ju aktiveras med att man drar ut en sprint. Känner någon av er om det finns sånna mindre "sprintbrytare" lösa. Visst hade mann kunna modifiera ett överfallslarm, men önskar en snyggare lösning med en robust mekanism, med ryckutlösning.
Tips?
Tips?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Söker larmknapp i sprintformat.
Ett hörlursuttag med kortsluten propp? Finns ju i olika storlekar.
Finns ju "telejack" som har inbyggd brytning. Jag tror faktiskt att nåt av de larm jag slaktat just hade en 2,5 mm jack med brytning. Man utnyttjar alltså inte proppen som kortslutning.
Ikea använder 3.5mm pluggar som nyckel i sina höj/sänkbara skrivbord. Nyckeln är en metallpinne svarvad som en vanlig hona som kortsluter stiften.
Fast där fungerar det ju som dödmansgrepp, den ska bryta när pluggen dras ut. För ett larm vill man väl att det sluter när pluggen dras ut? Visserligen kan man göra elektronik med inverterande funktion, men då ökar man ju antalet möjliga felkällor.
Jag har sett en konstruktion där man har en ihålig mässingshylsa, ca 5cm lång med en järnbit i ena änden. Pinnen är förseglad i ändarna och har en nyckelringshållare i ena änden. "Nyckelhålet" har två kontakter med magneter som dras till järnbiten, där bara den ena, den inre, skall slutas för att det hela skall fungera. Om man använder en järnspik i stället så fungerar det inte. Nyckelhålskonstruktionen är relativt okänslig för smuts på pinnarna och är utfräst i ett stycke plastrundstav, vilket är en stor fördel jämfört med tex ett phono-jack.
Alla larmgivare utom branddetektorer bryter när det aktiveras, tex PIR, magnetkontakt, överfallslarm etc.Nerre skrev:Fast där fungerar det ju som dödmansgrepp, den ska bryta när pluggen dras ut. För ett larm vill man väl att det sluter när pluggen dras ut? Visserligen kan man göra elektronik med inverterande funktion, men då ökar man ju antalet möjliga felkällor.
Den slutna kontakten är kopplad i serie med ett moststånd på tex 5k och parallellt med ett lika stort
Larmcentralen mäter resistansen och har följande lägen:
Oändlig resistans: avbrott i kretsen = fel, genererar larm om det sker när systemet är armerat.
5 kOhm: kontakten är sluten och zonen är opåverkad
10 kOhm: kontakten är öppen och zonen larmar
0 Ohm: Kortslutning - sabotage
mrfrenzy, jag syftade på den typ av larm som visades på bild, alltså överfallslarm. Där vill man ju med största sannolikhet att när sprinten sitter i så skall all spänning vara bryten, drar man ur sprinten sluts brytaren och aktiverar larmet.
Ska det vara en tålig lösning hade jag använd en mikrogapbrytare och gjort en kanal till ryck-pinnen så att den aktiverade armen när pinnen var i läge.
Den lösning kan göras mekanisk mycket stryktålig, fungera i 3 evigheter och med en förseglad mikrogapbrytare tål den nog nästa allt.
Den lösning kan göras mekanisk mycket stryktålig, fungera i 3 evigheter och med en förseglad mikrogapbrytare tål den nog nästa allt.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Man vill med all säkerhet ha NC som blir öppen då larmet skall gå, detta för att eliminera felkällor.För ett larm vill man väl att det sluter när pluggen dras ut?