1600 Watt Missouri Raider Wind Turbine

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
JB

1600 Watt Missouri Raider Wind Turbine

Inlägg av JB »

Går med lite funderingar på att köpa ett litet vindkraftverk och har hittat detta http://www.mwands.com/index.php?main_pa ... cts_id=447
Bild

Det verkar vara mycket effekt för pengarna, simpel konstruktion och fungera vid relativt låga vindhastigheter.

Någon som har erfarenhet av dessa?

Verkar inte vara någon säkerhetsfunktion på dem som stoppar vid för hög hastighet, så frågan är hur man löser det?
Har för mig att jag såg nånstans att maxvinden var ganska hög men kan inte hitta infon nu.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: 1600 Watt Missouri Raider Wind Turbine

Inlägg av TomasL »

Makes a 62" swept area.
Får det till 1,5 m vilket ger en maxeffekt på nått hundratal watt vid 8m/s typ.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Då krävs ju nästan en tornado för att komma i närheten av +1600W! :)
nicklasl

Inlägg av nicklasl »

Denna sidan kan va bra att kolla innan köp... särskilt den sista videon...

http://mapawatt.com/2011/04/13/buyer-be ... -turbines/
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Uppenbarligen ytterligare en skojjare.
JB

Inlägg av JB »

Hoppsan, tur jag frågade :?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag såg någon gång ett test där de ställ upp ett tiotal olika kraftverk i den här storleks klassen. Gemensamt var att ingen var lönsam.
JB

Inlägg av JB »

Tillbaka till att bygga egen generator då tror jag.
JB

Inlägg av JB »

Undrar om deras "wire tension system" också är båg, att inte ha någon svivel utan bara ha en kabel rätt ned i röret och lita på att denna inte tvinnas sönder?
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

Om man ska generalisera lite så är det så att kraftverk med fler än tre blad är dåliga. De har mer vridmoment så de kan starta i lägre vindhastigheter, men så fort det börjar blåsa lite mer så tappar de effekt relativt den optimala effektkurvan.

Att köra med en enkel kabel ner i röret kan bli ett problem. Enklaste sättet att komma runt det problemet är ett 3,5 mm hörlursjack. Det kostar nada och kan rotera relativt fritt.
Användarvisningsbild
Hesabon

Inlägg av Hesabon »

Nejdu, ett hörlursjack klarar inte någon ström alls.
Användarvisningsbild
Hesabon

Inlägg av Hesabon »

JB: Med en stuga ute i skärgården (utan el) har jag själv funderat mycket på vindkraft.

Har gått litet och sneglat på att göra generatorn av denna: http://www.granitedevices.fi/index.php? ... ive-motors
Fördelen med en sådan är, att den ger max effekt vid ett rätt lågt varvtal (enligt Granite vid ca 250 rpm).

Jag har på nätet hittat flere DIY vindkraftverk med helt självkonstruerade "pannkaks"-generatorer.
För att vara säker på att få balans och därmed minska oljud, slitage och servicebehov hade jag tänkt använda färdiga komponenter och inte göra generatordelarna själv.

Det problem jag fortfarande funderar över är propellern, d.v.s vilken typ, vilket material och hur tillverka den.
Användarvisningsbild
twse

Inlägg av twse »

Att såga propellerblad av PVC-rör är kanske inte aerodynamiskt optimalt, men det fungerar och är billigt, enkelt och hållfast. Enda problemet är att jag inte hittar avloppsrör med större diameter än 160 mm i bygghandeln. Läste någonstans att diametern på röret bör vara minst en tiondel av diametern på propellern. Då jag vill bygga en 300 cm propeller söker jag rör med ca. 300 mm diameter.

Jag har tänkt bygga en pannkaksgenerator baserad på ett Volvo-hjulnav och bromsskiva. Den ska vara enkelsidig med magneter limmade på ena sidan av bromsskivan, och bladen bultade på andra sidan. Helst vill jag använda navbultarna för att hålla bladen, men då blir verket fembladigt. (Finns det lika praktiska hjulnav med sex bultar?) Den vertikala axeln ska nog också byggas runt ett Volvo-nav. De har ju skruvhål på bägge sidorna. Då navet är ihåligt borde man kunna bygga en släpringskontakt inuti den. Undrar om man kan använda navet själv som ledare för ena polen?

Edit: Vad kostar en Granite / Axco?
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

Hesabon skrev:Nejdu, ett hörlursjack klarar inte någon ström alls.
Med tanke på att de här verken inte genererar någon ström alls så passar det ju perfekt. :D

Nä, men skämt åsido så har jag iaf sett mindre DIY-verk som använt hörlursjack. Fast det kanske var den större varianten.
Roger_Soderblom

Inlägg av Roger_Soderblom »

Om du vill ha ett avloppsrör med ca: 300 mm i diameter, så skulle jag försöka köpa ifrån dahl artikelnummer: 2350247

/Roger
twse skrev:Att såga propellerblad av PVC-rör är kanske inte aerodynamiskt optimalt, men det fungerar och är billigt, enkelt och hållfast. Enda problemet är att jag inte hittar avloppsrör med större diameter än 160 mm i bygghandeln. Läste någonstans att diametern på röret bör vara minst en tiondel av diametern på propellern. Då jag vill bygga en 300 cm propeller söker jag rör med ca. 300 mm diameter.
Skriv svar