Varför symmetrisk och osymmetriks toleransspecifikation?
Varför symmetrisk och osymmetriks toleransspecifikation?
Varför är toleransen för resistorer specad. symmetrisk med t.ex. +/- 5%
medans toleransen för kondensatorer osymmetrisk med t.ex. +20%/-50%
?
medans toleransen för kondensatorer osymmetrisk med t.ex. +20%/-50%
?
Re: Varför symmetrisk och osymmetriks toleransspecifikation?
svårt att tillverka elektrolyter
och dom annvänds mest till nätdelar, där en för låg kapacitans blir fel men en för hög sällan gör något
och dom annvänds mest till nätdelar, där en för låg kapacitans blir fel men en för hög sällan gör något
Toleransen innebär ju inte att utfallet på varje är helt slumpvis inom området. Det är en fördelning runt det värdet. Så det är inte bara att man valt att speca på ett visst sätt.
Normalfördelning är symmetrisk och jag antar att olika resistorer är fördela enligt den. Dock har jag ingen aning om hur det ser ut för t.ex elektrolytkondensatorer. Dessutom specificeras det inte heller vad konfidensgraden är heller, men man antar väl att den är hög iaf.
Kan tänka mig att tillverkningen av kondensatorer ger en normalfördelad spridning, men att de sållas bort eller märks om ifall de har för lågt värde.
Jag har hört att fördelningen tvärtom är mer badkarsformad. Anledningen är att man inte tillverkar resistorerna med olika precision utan man mäter upp dem och de som ligger inom 1% märks med 1%, de av resten som ligger inom 5% märks med 5%. Men då har man ju redan "plockat bort" de bästa så av de som är märkta 5% så kommer väldigt få vara bättre än 2%, så man får en "grop" i fördelningskurvan.psynoise skrev:Normalfördelning är symmetrisk och jag antar att olika resistorer är fördela enligt den. Dock har jag ingen aning om hur det ser ut för t.ex elektrolytkondensatorer. Dessutom specificeras det inte heller vad konfidensgraden är heller, men man antar väl att den är hög iaf.
Kan det vara så fult? Det innebär att om man köper 5%-motstånd så är det alltså nästan omöjligt att få några som ligger inom 1%.
Då hade det ju varit bättre att de delar upp dem i ytterligare värden... så att 100k 1% faller inom 99k-101k, sedan de som faller utanför (95-99k) får märkningen 97k +/- 2% och de som ligger kring 101-105k får värdet 103k +/-2% Fast då skulle det väl vara väldigt svårt att hålla sig till E-serierna...
Eller så gör man massor av motstånd med helt slumpvisa värden och mäter upp och sorterar dem helt enkelt. Vill man ha 1% tolerans så får man ha fler burkar att sortera i än om man vill göra 5-procentare.
angående kondensatorer så beror osymmetrin i toleransen mycket på spännings- och temperaturkurvorna.
1uF +20%/-80% betyder att de för det allra mesta ligger kring just 1uF (+/-10%) , men i extremfall (låga eller höga temperaturer eller hög DC-offset) så kan det dra iväg rejält åt ena hållet. Det vore fel att märka dessa kondensatorer som 0.7 uF +/-70% för det återspeglar inte de normala värdena.
Många av dessa kondensatorer är märkta -30 till +85 grader, och det är i ytterkanterna av kurvan de avviker som mest.
EDIT: kollade just ett typiskt datablad för en Y5V keramisk kondensator. Det är visst lita annorlunda...
Kapacitansen ligger inom +80 och -20% tolerans. Som jag förstår det så är det den "nominella" kapacitansen - den man har vid DC-offset noll och vid 25 grader C. Till detta tillkommer sedan ändring av kapcitansen beroende på temperatur med +22/-82%
Mycket värre blir det om man kollar kapacitans vs DC-bias voltage på sidan 23 (första sidan i PDF-filen). Här går kapacitansen ner till -60% redan vid bara 20% av angiven spänning, och vid 80% av angiven spänning verkar man vara nere på bara 10%
Jag undrar om man ska multiplicera dessa tre toleranser?
Dvs i "worst case" så skulle en 1µF konding få värdet 1µF*0.80*0.18*0.10 = 0.0144µF. Den kondensatorn skulle ju i praktiken vara helt oanvändbar!
Själv köper jag aldrig något sämre än X7R.

Eller så gör man massor av motstånd med helt slumpvisa värden och mäter upp och sorterar dem helt enkelt. Vill man ha 1% tolerans så får man ha fler burkar att sortera i än om man vill göra 5-procentare.
angående kondensatorer så beror osymmetrin i toleransen mycket på spännings- och temperaturkurvorna.
1uF +20%/-80% betyder att de för det allra mesta ligger kring just 1uF (+/-10%) , men i extremfall (låga eller höga temperaturer eller hög DC-offset) så kan det dra iväg rejält åt ena hållet. Det vore fel att märka dessa kondensatorer som 0.7 uF +/-70% för det återspeglar inte de normala värdena.
Många av dessa kondensatorer är märkta -30 till +85 grader, och det är i ytterkanterna av kurvan de avviker som mest.
EDIT: kollade just ett typiskt datablad för en Y5V keramisk kondensator. Det är visst lita annorlunda...
Kapacitansen ligger inom +80 och -20% tolerans. Som jag förstår det så är det den "nominella" kapacitansen - den man har vid DC-offset noll och vid 25 grader C. Till detta tillkommer sedan ändring av kapcitansen beroende på temperatur med +22/-82%
Mycket värre blir det om man kollar kapacitans vs DC-bias voltage på sidan 23 (första sidan i PDF-filen). Här går kapacitansen ner till -60% redan vid bara 20% av angiven spänning, och vid 80% av angiven spänning verkar man vara nere på bara 10%
Jag undrar om man ska multiplicera dessa tre toleranser?
Dvs i "worst case" så skulle en 1µF konding få värdet 1µF*0.80*0.18*0.10 = 0.0144µF. Den kondensatorn skulle ju i praktiken vara helt oanvändbar!

Själv köper jag aldrig något sämre än X7R.
Att elektrolytkondensatorer enligt exemplet är angivna +20%/-50% (större minussida) kan det ha något med att de tappar kapacitans om de lagras en tid?
Fast de där toleransen gäller väl inte så ofta för dagens elektrolytkondensatorer då dessa nuförtiden nästan alltid är specificerad till +/-20%.
På ett företag jag känner till tillverkar produkter i premium segmentet och jobbar på att ha så hög kvalet som möjligt. De konstaterade att man inte vann något på 1% resistorer mot 5% resistorer. De var lika bra oavsett märkning. Där med inte sagt att det är så med alla 5% resistorer.
Det är väl kvalificerat skitsnack att man gör t.ex. motstånd och sedan mäter vad de blev på! Toleransen gäller även över temperaturområdet och där är nog det största problem med denna märkning efter vad motståndet råkar bli...
Helt korrekt. Y5V-kondingar är i praktiken helt oanvändbara.jesse skrev:Jag undrar om man ska multiplicera dessa tre toleranser?

Efter som jag blev nyfiken av resonemanget så googlade jag på ämnet tolerans och resistorer, jag hittade lite information om utsortering av resistorer o s v.
Denna verkade artikel verkade beskriva hur det funkar, borde vara sant tycker man http://www.edn.com/article/509250-7_solution.php
Denna verkade artikel verkade beskriva hur det funkar, borde vara sant tycker man http://www.edn.com/article/509250-7_solution.php
Selektering används ju bara i speciella fall när man behöver högre tolerans än vad som finns tillgängligt.
Normalt så tillverkas ju alla ytskiktsmotatånd med lasertrimning. Bättre tolerans tar lite längre tid vilket höjer priset.
Normalt så tillverkas ju alla ytskiktsmotatånd med lasertrimning. Bättre tolerans tar lite längre tid vilket höjer priset.