Avkännare för bilar i mark
Avkännare för bilar i mark
Hej.
Nu när strömförsörjningen är löst till min elektriska grind är det dags för styrningen.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=53874
Grinden ska öppnas när man kör fram med bilen över någon form av avkännare gärna nedgrävd i mark.
Finns det någon bra lösning som man typ har till trafikljus som är överkomligt?
Någon som har något bra förslag?
Nu när strömförsörjningen är löst till min elektriska grind är det dags för styrningen.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=53874
Grinden ska öppnas när man kör fram med bilen över någon form av avkännare gärna nedgrävd i mark.
Finns det någon bra lösning som man typ har till trafikljus som är överkomligt?
Någon som har något bra förslag?
Re: Avkännare för bilar i mark.
Ska grinden öppnas för vilken bil som helst som kör fram eller bara för din(a)?
/johan
/johan
- Klas-Kenny
Induktiv avkänning av något slag brukar man väl använda till trafikljus i alla fall.
induktivt för alla
fotoceller funkar med, men då ovan jord
jaghadde föredragit radiostyrt, ev med markslinga under "öppentider"
fotoceller funkar med, men då ovan jord
jaghadde föredragit radiostyrt, ev med markslinga under "öppentider"
Ja, under dagtid ska grinden öppna för vilken bil som helst som kommer utifrån, gångtrafikanter får trycka en knapp.
Grinden är i första hand till för att hålla ungar inne på gården som inte ska kuta ut på vägen där det finns ett trevligt skymt krön, samt hålla otrevliga gäster på natten eller när vi nu väljer att ha den inaktiverad.
Induktiv avkänning... går det att fixa skälv på nått sett?
Tyvärr är fotocell lite svår placerad i mitt fall.
Radiostyrt orkar jag nog inte med, jobbigt med dessa fjärrkontroller
.
Grinden är i första hand till för att hålla ungar inne på gården som inte ska kuta ut på vägen där det finns ett trevligt skymt krön, samt hålla otrevliga gäster på natten eller när vi nu väljer att ha den inaktiverad.
Induktiv avkänning... går det att fixa skälv på nått sett?
Tyvärr är fotocell lite svår placerad i mitt fall.
Radiostyrt orkar jag nog inte med, jobbigt med dessa fjärrkontroller

Re: Avkännare för bilar i mark
Skicka en radiofrekvens "ping", om det reflekteras så är det metalliskt eller innehåller "mycket vatten" 
Eller RFID?

Eller RFID?
Finns lite att läsa om fordonsdetektor här http://www.faac.se/uploads/media/Bruksa ... 2_utg6.pdf
även om just den modellen ingår i ett större styrskåp...
även om just den modellen ingår i ett större styrskåp...
i princip en stor metalldetektor av ganska okänslig sort , en slinga nergrävd i backen
går helt klart att bygga själv
går helt klart att bygga själv
ATC fungerar som en gigantisk RFID i stort sett. Något att dra erfarenhet av.
Jag råkar ha schema på en slingförstärkare, jobbade med sånt i mitt förr-förra jobb.
I essens är det en LC-oscillator där slingan i backen är hela eller en del av spolen, med lite olika kondensatorer kan man välja frekvens för att slingorna inte ska störa ut varandra om det finns fler och sedan sitter det en µC till att avkoda frekvensen och ge lämpligt signal ut.
Antal varv på spolen beror på storleken men i omnejden av 6-8 varv vid en spolen på 2*4m.
I essens är det en LC-oscillator där slingan i backen är hela eller en del av spolen, med lite olika kondensatorer kan man välja frekvens för att slingorna inte ska störa ut varandra om det finns fler och sedan sitter det en µC till att avkoda frekvensen och ge lämpligt signal ut.
Antal varv på spolen beror på storleken men i omnejden av 6-8 varv vid en spolen på 2*4m.
Köp en magnetometer och gräv ned den i backen. Sök på FGM-3 så får du träff på en bra produkt som passar som hand i handsken för detta ändamål.
CAT5 där man "snedkopplar" för varje varv borde kunna funka alltså?Icecap skrev: Antal varv på spolen beror på storleken men i omnejden av 6-8 varv vid en spolen på 2*4m.
Det ska nog kunde fungera. Dock är miljön elak mot nergrävda kablar så ha det i åtanken.
Ja, man får väl dra kabeln i en slang. Tänkte mest just att CAT5 är ett billigt och enkelt sätt att fixa 8 varv.
Fast slang+CAT5 blir kanske dyrare än att köpa kabel färdig för markförläggning?
Fast slang+CAT5 blir kanske dyrare än att köpa kabel färdig för markförläggning?