Mikrogapströmställare med impulsutgång?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Mikrogapströmställare med impulsutgång?

Inlägg av Walle »

Finns det mikrogapströmställare med impulsutgång?

Håller på med en simpel grej med en dubbelverkande pneumatisk kolv. När en mikrogapströmställare aktiveras ska kolven röra sig till ena ändläget, och sedan direkt tillbaka. Först när kolven har återgått till ursprungsläget är deaktivering av mikrogapströmställaren möjlig, och för att slippa bygga en monostabil krets med en 555'a (KISS-regeln) skulle jag allra helst ha två stycken mikrogapströmställare som ger en kort impuls när de aktiveras, och sedan inte ge någon mer impuls förrän ytterligare aktivering.

Eller finns det någon annan simpel lösning som jag inte har tänkt på?
monstrum

Re: Mikrogapströmställare med impulsutgång?

Inlägg av monstrum »

Det borde gå med en konding i serie och en pull-down. När strömställaren sluts så höjs nivån till matningsspänning och laddar ur mot jord under en tid. När strömställaren öppnas så får du förvisso en negativ likadan puls men den kan man eliminera med en diod.
Du kan även behöva ett seriemotstånd framför kondingen för att avstudsa brytaren.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Mikrogapströmställare med impulsutgång?

Inlägg av Walle »

Ajdå, jag glömde bort tråden! Sorry för det, och tack för svaret!

Efter en stunds funderande kom jag dock fram till en lösning:

NC-pinnen på mikrogapströmställare ett är kopplad till ena spolen på ett bistabilt relä med dubbla spolar. NO-pinnen är kopplad till spolen på en monostabil 5/2 magnetventil (alltså fjädrande återgång). Sedan sitter det en andra mikrogapströmställare som aktiveras av cylindern vid ändläget, och på den är NO-pinnen kopplad till den andra spolen i det bistabila relät. Funktionen blir alltså:

Mikrogapströmställare ett aktiveras, således blir spolen på relät strömlös, och spolen på magnetventilen spänningssätts så magnetventilen drar. När cylindern nått ändläget aktiveras mikrogapströmställare två, varpå relät dras till andra läget och bryter spänningen på magnetventilen som då återgår till ursprungsläget. Cylindern går tillbaka, och när mikrogapströmställare ett avaktiveras dras relät tillbaka till ursprungsläget vilket medger återaktivering av magnetventilen. Får se om det kommer behövas avstudsning, men eftersom lasterna är induktiva så tror jag inte det behövs.
Skriv svar