RS 485 Mellan två picar och en dator
RS 485 Mellan två picar och en dator
Jag har idag en pic som snackar med en dator via rs 232, problemet är att jag nu behöver två picar.
Jag tänker rs 485 för att det borde vara ganska lik kommunikation på det som det är med uart och 232.
Jag vill helst ändra så lite som möjligt i dem nuvarande programmen.
Jag har förstått att jag ska ha en krets mellan picen och rs485 linan liknande MAX232 dock vet jag inte vilken? Det finns så många som är mer eller mindre lätta att få tag i.
Jag behöver inget speciellt, hastigheten är låg (jag kör idag 9600bps mest för att det är bekvämt, men kan sänka)
avståndet blir totalt < 15m med datorn i mitten (picarna behöver inte kommunicera med varandra)
Sen undrar jag även om det finns någon bra USB>485
Jag vet inte om det funkar så men skulle gärna se att den kom upp som en /dev/Stty i linux precis som serieporten.
Jag tänker rs 485 för att det borde vara ganska lik kommunikation på det som det är med uart och 232.
Jag vill helst ändra så lite som möjligt i dem nuvarande programmen.
Jag har förstått att jag ska ha en krets mellan picen och rs485 linan liknande MAX232 dock vet jag inte vilken? Det finns så många som är mer eller mindre lätta att få tag i.
Jag behöver inget speciellt, hastigheten är låg (jag kör idag 9600bps mest för att det är bekvämt, men kan sänka)
avståndet blir totalt < 15m med datorn i mitten (picarna behöver inte kommunicera med varandra)
Sen undrar jag även om det finns någon bra USB>485
Jag vet inte om det funkar så men skulle gärna se att den kom upp som en /dev/Stty i linux precis som serieporten.
Re: RS 485 Mellan två picar och en dator.
Maxim och elfa har en hel del RS485 transmittrar, dock behöver RS485 en kontrolllina också, dvs TXE.
RS485-USB finns det en hel del till, i alla fall för Windows, För linux kan det kanske vara lite si och så, du får googla efter det.
Dock får du räkna med att de kostar runt tusenlappen.
Har själv två modeller, har för mig att de heter USBCOM eller nått sånt.kan kolla i morgon.
RS485-USB finns det en hel del till, i alla fall för Windows, För linux kan det kanske vara lite si och så, du får googla efter det.
Dock får du räkna med att de kostar runt tusenlappen.
Har själv två modeller, har för mig att de heter USBCOM eller nått sånt.kan kolla i morgon.
Köp en sån här http://www.ebay.com/itm/140462466794 sen en USB-serieport. Har en sån och den funkar utmärkt! Att kostnaden är under en tjuga är ju inte fel 
Köp en USB-serieport du vet fungerar i linux.

Köp en USB-serieport du vet fungerar i linux.
> Jag har idag en pic som snackar med en dator via rs 232, problemet är att jag nu behöver två picar.
Innan man stormar iväg med olika förslag så kan det vara bra att förstå vad du vill uppnå.
Varför byta kommunikationsstandard alls?
Varför inte helt enkelt köra två st RS232 mot datorn precis som du gör med en idag?
*Måste* de sitta på samma fysiska port i datorn och på samma fysiska seriekabel?
Skulle det inte fungera om du fick en "/dev/Stty0" och en "/dev/Stty1"?
Innan man stormar iväg med olika förslag så kan det vara bra att förstå vad du vill uppnå.
Varför byta kommunikationsstandard alls?
Varför inte helt enkelt köra två st RS232 mot datorn precis som du gör med en idag?
*Måste* de sitta på samma fysiska port i datorn och på samma fysiska seriekabel?
Skulle det inte fungera om du fick en "/dev/Stty0" och en "/dev/Stty1"?
En fördel med RS485 är ju att det är mycket mer anpassat för längre avstånd samt flera mottagare, RS232 har ett maxavstånd som är ganska kort. Mitt framtida hem ska kommunicera över 485 iaf!
> avståndet blir totalt < 15m med datorn i mitten...
Alltså inom 7.5 m. Inget problem alls...
Alltså inom 7.5 m. Inget problem alls...
Det var lite för dyrt :/
Då satsar jag hellre på att gör det ordentligt och köra med ethernet.
Jag hittade lite snabbt enc28j60 men vad jag kan set är det väldigt lite till inget som sköts i den (jämfört med en pic med inbyggd ethernet).
Jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter här. Det jag vill ha är iaf en "webserver" (datorn ska anropa den och skicka variabler tex. 192.168.1.42/send?id=50&cmd=2)
och tvärtom så ska picen kunna anropa datorn på samma sätt.
Det skulle även vara trevligt men en minimal sida där man kan konfa ip.
Andra saker som skulle vara trevligt men som jag inte vet om det är möjligt är DHCP och broadcast.
Åter igen vill jag ändra så lite som möjligt hos picen.
EDIT: Oj vad det hände saker medan jag skrev.
@Sodjan "Datorn" är i det här fallet en nas som jag installerat linux på. Den har förutom nätverksporten två usbportar. Visst kan jag ha två serie-usb adaptrar, men jag gillar det inte
. Dessutom är väl 7.5meter lite väl långt för 232?
@V-G Det är ju ett alternativ. Jag antar att det även skulle fungera på picens sida, efter MAX232n?
Ska fundera lite på det.
Då satsar jag hellre på att gör det ordentligt och köra med ethernet.
Jag hittade lite snabbt enc28j60 men vad jag kan set är det väldigt lite till inget som sköts i den (jämfört med en pic med inbyggd ethernet).
Jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter här. Det jag vill ha är iaf en "webserver" (datorn ska anropa den och skicka variabler tex. 192.168.1.42/send?id=50&cmd=2)
och tvärtom så ska picen kunna anropa datorn på samma sätt.
Det skulle även vara trevligt men en minimal sida där man kan konfa ip.
Andra saker som skulle vara trevligt men som jag inte vet om det är möjligt är DHCP och broadcast.
Åter igen vill jag ändra så lite som möjligt hos picen.
EDIT: Oj vad det hände saker medan jag skrev.
@Sodjan "Datorn" är i det här fallet en nas som jag installerat linux på. Den har förutom nätverksporten två usbportar. Visst kan jag ha två serie-usb adaptrar, men jag gillar det inte

@V-G Det är ju ett alternativ. Jag antar att det även skulle fungera på picens sida, efter MAX232n?
Ska fundera lite på det.
Du kör ju ingen max du har tex. en 73-149-66 istället för MAX:en sen i andra änden sitter en likadan eller din dator. Jag har kört in den tidigare länkade adaptern i en usb-->serieportsadapter samt i en vanlig serieport och det fungerar prima. Dock måste man tänka på att RS485 inte är RS232 bla måste man ha en extra pinne på PIC:en som aktiverar sändning OM man inte bara ska ha mottagning.
Reservation för att jag minns fel då det är ett tag sen jag höll på.
Tycker inte 44 kronor för alla delar (utom serieomvandlaren) är jättedyrt jag men men...
Reservation för att jag minns fel då det är ett tag sen jag höll på.
Tycker inte 44 kronor för alla delar (utom serieomvandlaren) är jättedyrt jag men men...

> Dessutom är väl 7.5meter lite väl långt för 232?
Absolut inte, vid 9å6 så kan du köra betydligt längre.
Du kan lätt google fram lite värden men 500ft (över 100 m)
är en uppgift jag hittade vid 9600 baud.
> Visst kan jag ha två serie-usb adaptrar, men jag gillar det inte...
Varför? För att de blir upptagna? USB-hub?
> Åter igen vill jag ändra så lite som möjligt hos picen.
Du behöver inte ändra ett smack med mitt förslag...
Absolut inte, vid 9å6 så kan du köra betydligt längre.
Du kan lätt google fram lite värden men 500ft (över 100 m)
är en uppgift jag hittade vid 9600 baud.
> Visst kan jag ha två serie-usb adaptrar, men jag gillar det inte...
Varför? För att de blir upptagna? USB-hub?
> Åter igen vill jag ändra så lite som möjligt hos picen.
Du behöver inte ändra ett smack med mitt förslag...
Det går ju också ha 5m usb-kabel, då blir det bara 2.5 meter RS232. Annars kan man köra något annat multitdrop-protokoll som inte kräver dyra transceivers, 1wire tex.
> > Åter igen vill jag ändra så lite som möjligt hos picen.
Men sedan börjar du tala om direkt Ethernet mot processorerna!?
Då kommer du att få ändra *allt*, så gott som...
Men sedan börjar du tala om direkt Ethernet mot processorerna!?
Då kommer du att få ändra *allt*, så gott som...
Och byta till en som är betydligt större dvs mer ram och programminne.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Men hur lösa RE/DE med RS485 om man använder en USB/serieomvandlare? På Pic-sidan är det ju lätt, men hur får man ut en extra signal från datorn för att styra om det ska sändas/ta emot?
Det brukar funka med handskakningssignalerna för det mesta.
Lugn lugn, det var bara en idé. Jag tänkte att eftersom det finns externa kretsar som sköter ethernet måste jag kanske inte ändra så mycket.
@v-g 44kr är inte för mycket, men tusenlappen som TomasL pratade om är det
@sodjan har alltid hört att 232 bara kan köras på korta avstånd så brydde mig inte ens att google. Men korta avstånd skiljer ju från person till person.
Anledningen till att jag inte gillar två usb>232 är mest en principsak. Jag gillar inte usb>232 öht. pga. av att många är så dåliga. Dessutom sitter många med en sån i onödan när dem lika gärna hade kunnat sätta i ett PCI (express) kort.
Just nu lutar det väl åt sodjans förslag, mest för att jag slipper pilla med pic koden och för att jag inte ser någon större nackdel med det (förutom två usb>232)
Hur stor skillnad är det mellan 232 och 486 på picen? Skulle jag ganska enkelt bara kunna slänga ut all 232 kod och bara byta ut den mot samma för 485. För att när jag sen skickar/tar emot gör på samma sätt som för 232?
@v-g 44kr är inte för mycket, men tusenlappen som TomasL pratade om är det

@sodjan har alltid hört att 232 bara kan köras på korta avstånd så brydde mig inte ens att google. Men korta avstånd skiljer ju från person till person.
Anledningen till att jag inte gillar två usb>232 är mest en principsak. Jag gillar inte usb>232 öht. pga. av att många är så dåliga. Dessutom sitter många med en sån i onödan när dem lika gärna hade kunnat sätta i ett PCI (express) kort.
Just nu lutar det väl åt sodjans förslag, mest för att jag slipper pilla med pic koden och för att jag inte ser någon större nackdel med det (förutom två usb>232)
Hur stor skillnad är det mellan 232 och 486 på picen? Skulle jag ganska enkelt bara kunna slänga ut all 232 kod och bara byta ut den mot samma för 485. För att när jag sen skickar/tar emot gör på samma sätt som för 232?