Projekt: Styrd plasmaskärare (Bilder !)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Wackt

Projekt: Styrd plasmaskärare (Bilder !)

Inlägg av Wackt »

Har under en längre tid samlat delar till att bygga en cnc-styrd plasmaskärare. Nu börjar jag få ihop det mesta av delarna så bygget kan börja.
Tanken är att bygga ett skärbord med arbetsytan ca 2x1,3 m. Tanken är att även förse z-axeln med en graveringfunktion, för att kunna markera könslag för hål som är för små att skära med plasman samt märka ut tex linjer att bocka efter.

Delar jag har:

Två monteringsmaskiner till häftapparater byggda i aluprofiler. Ska bli basen för bordet. På maskinerna fanns också en remdriven linjärenhet som får bli y-axel samt en hel del mindre styrningar till z-axel.
Lager/stegmotorfäste z-axel.
En 60 amp plasmaskärare, ett gammalt lik som jag tror ska funka till börja med.
Div material till elbiten. Skåp, kylfläktar, kabel, m.m
Tryckluftsdriven slip till graveraren
Div tryckluftcylindrar/ventiler.
PC för att styra härligheten.
Industri datorskåp.
Lite kabelkedjor.

Delar som saknas:

Linjärstyrning och drift till x-axeln.
Kulskruv eller trapetsskruv till z-axeln.
Stegmotorer
Stegmotorstyrning
Nätaggregat.
Linjärskenor till den flytande z-axeln för plasman samt till gravyr funktionen.
Ev THC ( Torch heigt control)

En fråga:

Hur är det billigaste sättet att få till x-axeln? Min tanke är att ha någon typ av linjärstyrning på båda sidor om bordet och driva var sida för sig med slavade stegmotorer. Planen är att ha antigen remdrift eller kuggstångsdrift. X-axel måste var ca 2300-2500 mm för att få till ett arbetsområde på 2 m. Kom gärna med förslag på billiga/smidiga lösningar...
Senast redigerad av Wackt 8 januari 2012, 20:11:37, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Projekt: Styrd plasmaskärare

Inlägg av Meduza »

En sån X-axel vore rätt cool om du fick till, har en massa bra egenskaper också :)
Wackt

Inlägg av Wackt »

Den var inte dum ! Smart att använda två remmar. Limma fast den ena och låta drivremen vila i den. :tumupp:

Jag blir inte klok på hur han fått till linjär styrningen, verkar som om remen får styra upp i sida i pofilen den ligger i på något sätt.

Jag har funderat på många olika lösningar.
V-spårslager verkar vara populära på plasmamaskiner, tål mycket skit och är självrensande. :tumupp:
Bygga någon egen styrning av vanliga kullager som får rulla mot ett plattjärn. Vet inte hur bra det funkar när man får massa skärdamm på dom bara.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Jag vet egentligen inte va du menar med att remmen får styra upp i sidled men CNC-maskinen som visas i filmen som Meduza länkar till använder linjärskenor med vagnar. Dessa vagnar som löper längs med skenan är centrerade med kulor i såväl sidled som höjdled med mycket stor noggrannhet. Remmens enda uppgift är att förflytta vagnen längs med linjärskenan.

Linjärskenor av den här typen brukar kosta cirka 700 kronor per meter exklusive moms beroende på typ av skena. Vagnarna brukar kosta cirka 500 kronor plus moms blad Svenska leverantörer. Ett annat alternativ är att använda öppna kulbustningar som blir betydligt billigare men med något lägre precision i form av stabilitet. För en plasma-CNC är det tock fullt tillräckligt eftersom det inte är några skärkrafter att tala om i en sådan.

Sök på SBR20 så hittar du massor av information om sådana skenor. Det finns även dokumentation om fräsar som använder SBR-skenor i forumet där du kan se dem.
Wackt

Inlägg av Wackt »

Det är bara jag som är blind, nu ser jag skenan med vagnarna.

Tycker att dom är lite för dyra. Känns inte som jag behöver den styvheten, robustheten i en plasmaskärare.

Får undersöka runda axlar lite mer. Har inte hittat någon som har vettiga fraktpriser på längder över 2 m . Tar man Ebay(kina) så går frakten på lika mycket som skenorna på dom jag har hittat. Någon som har något tips på bra leverantör på lite längre längder ?
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Meduza: Vilka är de bra egenskaperna? Att man slipper skruvar och...?

Wackt: Har du kollat här: http://www.cnc-plus.de/index.php/cat/c1 ... Rails.html ?
-2st 2 metare kostar 101€ st och frakten går tillsammans på 20€.
Senast redigerad av Thorped 5 oktober 2011, 18:43:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ja du slipper skruvar som har problem med wobbling och är känsliga för skit, du får en lättare kontrollerat glapp än i en kuggstång, går spänna bort enklare alltså, och du får en styvare koppling än med en remdrift då du inte har så mycket rem i luften samtidigt som kan svikta.
Wackt

Inlägg av Wackt »

Nu har jag plockat ner monteringsmaskinerna så jag har lösa profiler och kan börja bygga med. Blir nog en bra bas.

Jag har kollat runt lite på linjär skenor för x-axeln. har kollat priser på rullskenesystem (GV2) men det var dyrt. Lutar nog åt runda skenor med styrningar, om jag inte kan hitta något annat begagnat.

Någon som har erfarenheter av den här firman ?

http://www.cnc4you.co.uk/

Har även kollat lite på drivsystem och det lutar åt remdrift verkar bli klart billigare än kuggstång.

Ska försöka få till lite bilder i helgen.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Tänk på att du i princip måste ha supported rails vid så stora arbetsytor som du vill ha. Du vill väl knappast att den sviktar kan jag tänka mig?

Edit: Varför vill du köpa från den engelska sidan? Cnc-plus är ju mycket billigare, för att inte prata om ebay!
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Thorped>>> Tänk på att det är en skärmaskin ingen fräs. Troligtvis vill man inte ha så mycket svikt ändå, men du kommer inte att ha samma tyngd att flytta runt på och klarar dig därför med betydligt klenare grejer. Du får ju heller inga motriktade krafter som man får med fräsning.
Wackt

Inlägg av Wackt »

Lite bilder:

Här är de 80x80 profiler som ska bli bordet.
Plasma1 006.JPG
Fina maskinfötter så skärbordet står stadigt.
Plasma1 019.JPG
Y-axeln
Plasma1 007.JPG
Plasma1 010.JPG
Plasma1 021.JPG
Ett datorskåp för att styrdatorn ska stå lite skyddat.
Plasma1 020.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Fina delar, det tar sig!
Wackt

Inlägg av Wackt »

Det går framåt, bordet ihopskruvat. Blev väldigt stabilt !

Kulskruv inropad på tradera. Ska användas till z-axeln tänkte jag. Hade tänkt att använda trapetsskruv men den här hade rätt mått så då fick det bli den. Lite smågrejer kvar att beställa till z-axeln sen kan den sättas ihop.

Sitter lite i kväll och räknar på utväxling på axlarna. Kollade först upp min y-axel. Ett varv på kuggremhjulet i änden ger en förflyttning på 280 mm. Jag behöver därför en nedväxling till stegmotorn. Har tänkt använda kuggrem även där. Kollat lite på storlek på remskivor och en nedväxling med 4 skulle funka storleksmässigt (48/12 kuggar AT5 remskivor). Kvar har jag då 70 mm per varv. Ger 0,35 mm per helsteg på stegmotorn. Har läst någonstans att ner 1/4 steg kan man använda för att öka upplösningen. Finare delsteg än så är mest för att få en jämn gång. Skulle alltså ge 0,0875 mm per delsteg. Borde väl räcka till en plasma tycker jag. Vad tror ni ?

Går jag vidare i resonemanget för x-axeln så blir det 70/3,14=22,3 mm effektiv diameter på en direktdriven kuggrem. Motsvarar i AT5 14 eller 15 kuggar.

Räknar vi lite på matningshastigheter så blir det:

Matningshastighet Varvtal på stegmotorn
1000 mm/min 14,3 varv/min
5000 71,4
10000 142

Vad tror ni om detta är det på tok för dålig utväxling ? Känns så men kollar man på tex cnczone så är det ju många som kör med direktdrift.

Vad tror ni att man kan räkna med att tex Jb:s 3 nm Nema 23 motorer tillsammans med Gecko G540 skulle klara att få upp för matningshastigheter med den här konfigurationen ?
Wackt

Inlägg av Wackt »

Då har jag beställt 16 mm understödda axlar från linearmotionbearings på Ebay. Blev visst lite mer grejer när man ändå beställde. Lite kabelkedjor, motoraxelkopplingar samt axelstöd till y-axeln.

Har varit och plockat upp en kulskruv till z-axel.
plasma3 001.JPG
Nu behöver jag bara ha tag på en svarv och svarva ner axeln från 8 mm till 6,35 mm. Tyvärr äger jag ingen själv. (Står högt på önskelistan.. )

Ingen som har några funderingar kring mitt resonemang med utväxling ?

Hur tror ni att kuggremshjulet är lagrat i mina drivblock (se bild) ? Hjulet har ingen lagring i centrum utan är öppet. Min tanke är att bulta på ett 60 kuggars AT5 eller T5 kugghjul direkt genom att borra 4 hål i drivblockshjulet. Om ni förstår vad jag menar... Frågan är om drivblocket klarar det belastning på en sida från en nedväxlingsrem.
plasma3 003.JPG
Så här ser bygget ut idag.
plasma3 002.JPG
Lite bilder på min gamla plasmaskärare.
plasma3 006.JPG
plasma3 007.JPG
Sitter ett Migatronic Zeta 60 slangpaket på, uppgraderat av förra ägaren.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Wackt

Inlägg av Wackt »

Det rör på sig...

Kuggremmar till drivning av x-axeln beställd hos http://www.zappautomation.co.uk.
Lägger en order på THC hos Candcnc imorgon. Är det någon som vill hänga på så skicka PM. Ligger en samköpstråd under köp och sälj här på forumet.
Skriv svar