Antennkabel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

Antennkabel

Inlägg av EPG »

Var får man tag i sån tråd som används som mottagarantenn på en klockradio?

Om nu någon får för sig att skriva http://www.elfa.se så kan du ju även skriva vad kabeln heter och var under "kablar" man ska leta.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Vilken kabel som helst, är ingen hitech kabel de använder precis.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Vanlig koppartråd som används som elledningar duger finfint, vill du ha lite smidigare antenn kan du använda tunnare tråd.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

Inlägg av EPG »

Jag ska alltså inte ha den till en klockradio utan som antenn på mottagaren till ett modellflygplan eftersom att den gamla antennen gick av när jag smällde sist.

Jag bara skrev klockradio så att de som inte är modellflygare också skulle förstå mig (likadan kabel) men å andra sidan har jag fått tips om att man kan skrota någon gammal skrivarkabel så kan man få ut något som kan passa. Det var ju så smart att jag inte ens tänkte på det själv. :)
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Tänk på att ha samma längd/längre bara. Annars får du givetvis en kortare räckvidd.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Ta vilken tunn kabel som helst, det är ju fördel om den är lätt så planet orkar lyfta.. :)

Vet du inte längden kan du räkna 300/frekvens /2 * 0,95. Är det för långt kan du dela med ytterligare 2 och fortsätta, men för varje delning blir mottagningsförmågan sämre.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

Inlägg av EPG »

Jo jag har den där formeln här någonstans om det skulle behövas, fast det tror jag inte eftersom att jag bara behöver mäta av stumparna från den gamla.

Men jag har fått tag i en kabelstump som jag tror blir bra nu, men tack i alla fall :)
Skriv svar