Boktips, CNC-programmering
Boktips, CNC-programmering
Nu börjar det bli dax för provkörning av min nybyggda CNC-fräs. Kom då på att jag inte kan ett skit om programmering av g-kod m.m. Är det någon som har ett bra nybörjar-boktips?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Boktips, CNC-programmering
Manualerna till Mach3 och EMC2 annars så finns det ju en bibel att köpa ? (hittar inte länken, fanns i min andra dator som åskan tog)
Du kan ju testa att göra några enkla former i t.ex CamBam och sen kolla på koden.
Jag är också nybörjare och har mest kört enkla 2D-former så hittils har jag klarat mig utan större djupdykningar i koden men det kommer väl, om inte annat för felsökning!
Jag är också nybörjare och har mest kört enkla 2D-former så hittils har jag klarat mig utan större djupdykningar i koden men det kommer väl, om inte annat för felsökning!
Har fräst en del småprylar jag men ännu kan jag inte ett smack av vad G-kod betyder, har faktist inte haft behovet heller. 
Det lilla jag testat har jag gjort tex en linje en cirkel mm och sett hur det ser ut i kod precis som dar303 säger. Ha inget tunt frässtål i bara, en blyerts är bättre

Det lilla jag testat har jag gjort tex en linje en cirkel mm och sett hur det ser ut i kod precis som dar303 säger. Ha inget tunt frässtål i bara, en blyerts är bättre

Som nybörjarbok tycker jag att den är bra, den är kurslitteratur i kvalificerad verkstadstekniker kursen.
ISBN 978-91-47-08501-9
CNC-Teknik
Författare: Thomas Aspegren * Bo-Erling Lindén
ISBN 978-91-47-08501-9
CNC-Teknik
Författare: Thomas Aspegren * Bo-Erling Lindén