Koppla in en trefasmotor (kompressor) till en handske

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
diman
EF Sponsor

Koppla in en trefasmotor (kompressor) till en handske

Inlägg av diman »

Hej
Jag har sökt men hittar inte relevant info...
Har köpt en kompressor som jag skulle gärna vilja få igång nu under helgen.
Elmotorn är 400V (står på den)
Tyvärr så var både tryckströmbrytaren och handsken borta (fick den billigt)
Så nu vill jag koppla in den. Jag har 3-fas i garaget och en lös handske (med en 400v kabelstump - fem ledare).

Här är bilden, jag blir inte riktigt klok på detta, bör det inte vara fem ledare?

Bild

Först så vill jag testa motorn, och koppla den direkt till handsken och se att den fungerar som den ska.
Därefter så ska jag naturligtvis bygga upp tryckströmbrytare och då är frågan vad exakt ska den bryta ?

En sådan hade jag tänkt
http://www.jula.se/tryckstrombrytare-400-v-200016

Hade behövt lite hjälp med detta
Tack!
Ragnar Lodbroke

Re: Koppla in en trefasmotor (kompressor) till en handske

Inlägg av Ragnar Lodbroke »

Du skall bryta de 3-faserna , dvs alla utom den Gulgröna som är skyddsjord.
Ragnar Lodbroke

Inlägg av Ragnar Lodbroke »

Vid närmare eftertanke rekommenderar jag dig att be någon elektriker att göra jobbet åt dig eftersom du inte verkar vara hemma på sådant här.Detta är en fråga om säkerhet.Är det värt att riskera liv & hem för några hundralappar.Det är mycket som kan gå fel.
pyamastomaten

Inlägg av pyamastomaten »

Hansken du har vad är den avsäkrad med, vad är motorns märkström, ska motorn vara delta eller Y kopplad, ska man gå enligt regelboken ska du ha en säkerhetsbrytare innan den matande handsken, frågorna är många..
diman
EF Sponsor

Inlägg av diman »

Lite jobb med photoshop so kan man tyda något av brickan. Den har nästan helt bleknat bort.

Jag uppskattar varningen, varje säkerhetsåtgärd är i åtanke.

Bild

just det...

16A avsäkring på elcentralens 400V uttag
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Skippa nollan Den är märkt N i hansken.
Men som sakt. Om du är det minsta tveksam så kontakta en yrkesman. Kopplar du fel KAN hela motorn bli strömförande men ändå funka.
pyamastomaten

Inlägg av pyamastomaten »

Känner mig lite trevligare såhär efter middagen..

3ggr 16 A räcker gott och väl, den handsken med sladd du har, plocka bort kabelstumpen och koppla in den sladden som finns på motorn brun, blå och svart till L1, L2 och L3 i handsken, ordningen är skit samma, snurrar motorn åt fel håll byt plats på två av kablarna (Absolut inte den gulgröna!). Den gulgröna ska kopplas till Hmm vad säger man där jorden ska vara...

Rekommenderar fortfarande elektriker och brytarn du länkade till kan jag inte svara på.

:)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Eftersom du behöver fråga om hur du skall ansluta elmotorn till ditt elnät i garaget så bör du inte ge dig in på detta själv. Blir det fel kan du äventyra både elmotorn och människoliv. Det är därför det finns bestämmelser för vad man får och inte för göra när det gäller elektriska apparater.

Följ de råd som ges att kontakta en elektriker. Det kostar säkert inte mer än någon hundralappar att få hjälp om du har någon i grannskapet som kan göra en insats på fritiden. En elfirma gör säkert jobbet för några hundralappar.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Skala om kabeln, den gul/gröna skall vara ett par centimeter längre än dom andra så att den lossnar sista om någon skulle rycka i kabeln, lägg detta på minnet då allt man kopplar in ska följa denna oskrivna regel, detta gäller även för fast anslutna apparater.
Enligt motorskylten är denna motor 400V när blecken är D-kopplade(som dom liggen på din första bild) och drar 7.9A vid 4KW. Anslut den gul/grön till jord i handsken, den bruna till L1, den svarta till L2 och den blåa till L3. Om den snurrar åt fel håll, byt plats på två av ledarna(INTE DEN GUL/GRÖNA!). Kom ihåg att om du gör något fel kan någon dö/ditt hus brinna ned, så fråga om hjälp eller kontakta elektriker om du är minsta tveksam. Är uttaget avsäkrat 16A så SKALL du använda en 2.5mm2 kabel. När du gör en permanent installation så använd ett motorskydd och en låsbar säkerhetsbrytare som bryter alla tre faser. Skulle även gissa på att denna installation kräver nollspänningsutlösning, detta innebär att om det blir t.ex. strömavbrott när motorn går så startar inte motorn igen när strömmen kommer tillbaka. Om du vill ha hjälp med detta så kan jag rita ett enkelt kopplingsschema.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Se till att tryckströmbrytaren har inbyggt motorskydd så slipper du någon extra låda och ev. kontaktor, Jula verkar inte ha sådana men ex. Biltema har lämplig modell för runt 600:-.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Min åsikt, kontakta elektriker, detta kommer att sluta illa, med dödsfall som följd.
diman
EF Sponsor

Inlägg av diman »

Tack för alla era tips :-) ! Jag följer era råd och kontaktar elektriker som får utföra en permanent installation med motorskydd och huvudbrytare!

Biltemas tryckströmbrytare med inbyggd motorskydd verkar vara rätt vettigt, även om jag inte hade något emot att ha en extra låda på väggen. Den gör ju att man kan flytta på kompressorn rätt kvickt så det är bara positivt!

Jag känner en som är elektriker och driver en elfirma och installerar el i villor, men är det så att kunskaperna om hur man kopplar elmotorer är alla elektriker förunnade, eller måste jag kontakta någon med specialutbildning?
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Annat tips är att köpa (om den inte finns kvar på tanken) en backventil med avlastningsuttag, då blir det väldigt smidigt och flyttbart.

Vilken elektriker som helst borde kunna koppla upp en motor och tryckströmbrytare, ska det byggas automatik kanske inte alla klarar det men ser ingen anledning att komplicera till en garagekompressor.

Så här byggde jag min kompressor av lösa delar, du kanske kan få något tips:

T-stycke på tanken med mätare och tryckströmbrytare, backventil/luftinlopp på tanken kopplad mot tryckströmbrytarens avlastning. Ska nog montera ett motoruttag istället för kabeln med handske.
Bild Bild

T-stycke på tanken med säkerhetsventil och luftsuttag som går till reducerare med förgrening/snabbkopplingar:
Bild
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

konig7070 skrev:Skala om kabeln, den gul/gröna skall vara ett par centimeter längre än dom andra så att den lossnar sista om någon skulle rycka i kabeln, lägg detta på minnet då allt man kopplar in ska följa denna oskrivna regel, detta gäller även för fast anslutna apparater.
Enligt motorskylten är denna motor 400V när blecken är D-kopplade(som dom liggen på din första bild) och drar 7.9A vid 4KW. Anslut den gul/grön till jord i handsken, den bruna till L1, den svarta till L2 och den blåa till L3. Om den snurrar åt fel håll, byt plats på två av ledarna(INTE DEN GUL/GRÖNA!). Kom ihåg att om du gör något fel kan någon dö/ditt hus brinna ned, så fråga om hjälp eller kontakta elektriker om du är minsta tveksam. Är uttaget avsäkrat 16A så SKALL du använda en 2.5mm2 kabel. När du gör en permanent installation så använd ett motorskydd och en låsbar säkerhetsbrytare som bryter alla tre faser. Skulle även gissa på att denna installation kräver nollspänningsutlösning, detta innebär att om det blir t.ex. strömavbrott när motorn går så startar inte motorn igen när strömmen kommer tillbaka. Om du vill ha hjälp med detta så kan jag rita ett enkelt kopplingsschema.
Den blå är nollan i en femledare!
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Andy: Men kabeln som sitter på kompressorn är en fyrledare.
Skriv svar