ELFA nere

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
BallInPlay
Kontakt:

ELFA nere

Inlägg av BallInPlay »

Får bara svaret '503 Service Unavailable' på http://www.elfa.se, bara jag?
Senast redigerad av blueint 26 september 2011, 01:24:37, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: versaler
v-g
EF Sponsor

Re: elfa nere

Inlägg av v-g »

Samma här, säkert underhåll eller dylikt. Dåligt hursom.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Underhållet varade nog då inte allt för länge då jag kommer in nu :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Men sidan är fortfarande samma sk*t som tidigare... :evil: :evil: :evil:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Fungerar nu.

Fast det är väl SAP som ställer till det..
Användarvisningsbild
BallInPlay
Kontakt:

Inlägg av BallInPlay »

funkade nu lyckades beställa en pickit-2 iaf. och avyttra ett surt mail till dem, hoppas de hör av sig ;) . tack för feedbacken på om de var uppe/nere iaf.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Undrar hur länge de tänker sig att behålla kunder med sin nästan användarfientlig sida. Var länge sedan jag var in på den nu!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, två grejer:

* Man bör vara medveten om saken då det påpekats härfrån ett flertal gånger direkt och via mail och sidan har fått motta massiv kritik av yrkesfolk och inköpsansvariga här och annorstädes.

* Nu gäller saken ju inte bara hobbyfolk utan även yrkesmän och inköpsansvariga för produktions serier på företag.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Men en inköpsansvarig sitter väll inte och surfar priser på Elfas hemsida? Stafflingspriserna är ju bara på småkvantiteter..

Och att sälja enstaka småkomponenter till hobbyfolk kan det inte vara mycket marginal på, massor av snack i butiken osv..

Så jag misstänker att elfa satsar på att sälja storvolym till de större legotillverkarna, och där får de sannolikt in en förfrågan i bomform som de får räkna på.
Dessa kräver sannolikt inte heller en massa bundna pengar i lager utan det går att leverera med längre ledtider direkt från leverantören...

Och ingen verkar villig att betala för deras butik och webutveckling... (och sap installation..)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, det är ju sant, men såsom jag ser det så torde utvecklingen sannolikt bli den att fler större order hamnar direkt hos tillverkare eller kommer att gå från asien. Åtminstone ser det ju ut så i nuläget (jag menar, det blir ju allt vanligare att även tillverkare vänder sig direkt till företag och liknande med diverse lockbeten såsom utprovning, förmånliga samarbeten mm för att locka större kunder eller många medelstora kunder till just dem och inte minst är ju utbudet av återförsäljare med betydligt mer attraktiva priser enormt mycket större där och de blir mer och mer internationella).
Om det blir så kommer företag som Elfa förmodligen att tvingas bli nichföretag som kan snabbt ordna fram mindre kvantiteter ihop med stor lagerhållning av brett sortiment såsom det var från början.

Men, hursomhaver så kan jag inte se att det på något vis skulle underlätta för den kundkategorin heller med nuvarande system mot förut, eller har jag missat något? :humm:
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Å andra sidan så lär den nya layouten inte ha gjort sig själv, och den gamla borde inte ha varit dyrare att underhålla, eller?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Den gamla sidan fungerade inte längre.
Iom att Elfa numera ingår i en stor koncern med ett flertal grossister runt om i Europa, med samordnad lagerhållning, så fungerade inte det gamla systemet längre.

Fördelar, tja, om en pryl är slut här i Sverige, så skickas den från nått av de andra lagren i Europa.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Mizzarrogh skrev:fått motta massiv kritik av yrkesfolk och inköpsansvariga här och annorstädes.
Var är annorstädes?

En fundering, hur länge kan detta misskötas innan det blir uppköp, konkurs, kursändring eller annan drastisk åtgärd?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Snälla nån, de är redan uppköpta för flera år sedan
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Blueint: du antar alltså att elfas websida är den väg de gör mest vinst? Att butikerna inte ger någon större vinst ser vi ju mtp att de läggs ner en efter en..
Om websidan går back läggs den säkert ner också om den inte ses som en bra reklampelare, se på acte tex, de har ingen webshop men säljer ju komponenter endå.
Skriv svar