Mata DC motor med ström x antal sekunder vid knapptryckning?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Artesuave

Mata DC motor med ström x antal sekunder vid knapptryckning?

Inlägg av Artesuave »

Hejsan!

Har länge funderat på att motorisera mina persienner. Jag kan inte mycket om PIC men det verkar som det är lösningen jag söker.

Jag kommer alltså att koppla en liten DC-motor med en växellåda till persiennerna, och kolla hur många sekunder det behövs för att hissa upp/ner dem.

Om man trycker på en knapp så vill jag att motorn skall snurra x antal sekunder som behövs och nästa gång man trycker på knappen så skall motorn rotera åt motsatt håll.

Detta borde jag väll kunna läsa med en PIC eller?
Användarvisningsbild
Variosboy

Re: Mata dc motor med ström x antal sekunder vid knapptryckn

Inlägg av Variosboy »

Visst går det att lösa med en PIC, inga problem i grunden!

Har ett liknande projekt i tankarna själv.

Tanken är att använda ändlägesbrytare i mitt fall då det är max uppe eller max nere som gäller, sen kommer jag även att begränsa det med tid är tanken, då jag inte vill att den ska stå å snurra i tid och evighet om det tex blir något fel på en ändlägesbrytare, eller ifall det går tungt av någon anledning..

Köp en PICkitt2 så är du snart igång med programmeringen..
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Ja absolut, du behöver någon form av extern bryggkoppling eller drivare för att styra motorn men börja med att göra en timer i din pic som styr en lysdiod med en knapp och en intern timer så är du halvvägs.
Artesuave

Inlägg av Artesuave »

Tack för svaren! :)

Hur kan jag lära mig programmera, finns det några bra sidor där man kan läsa lite om koderna?

swesysmgr: "någon form av extern bryggkoppling eller drivare för att styra motorn" kan du förklara vad du menar? och varför behöver jag två olika timmers? Kanske jag som missuppfattade vad du skrev.

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få här av er efter ha funderat på detta ett bra tag nu.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Köper du en PicKit2 följer det med en bra startguide, den finns även på nätet, Här.

...Gjordes ju nyss en tråd här i forumet om ett erbjudande på PicKit2 starter kit, passa på :wink:

Vad han menar med bryggkoppling är en sk. H-brygga, denne används för att kunna styra en DC-motor åt två håll, med andra ord polvända den.
Finns färdiga att köpa, men är inte särskilt svåra att konstruera med lite kunskaper kring transistorer.
Artesuave

Inlägg av Artesuave »

Tack för tipset ska kolla på det då lönen kommer snart :D

Ja jag läste lite om en H-brygga innan men var inte säker på om det var det han menade men tack för förklaringen :)
Skriv svar