Behöver kvalificerade gissningar om LCD-fel på en TV

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Kontakt:

Behöver kvalificerade gissningar om LCD-fel på en TV

Inlägg av bos »

Det har uppstått en smärre krystad situation på jobbet, så jag behöver lite hjälp i form av objektiva åsikter.

Bakgrund: Jag jobbar som servicetekniker och har hand om så gott som all reparation. Kunder kommer in med trasiga grejer / jag åker ut till kunder och hämtar trasiga grejer, gör en första bedömning i verkstan och lagar om jag bedömer mig kunna göra det eller så skickar jag iväg sakerna till auktoriserade verkstäder.

I fredags hämtade jag och en kollega en 46" LCD-TV ute hos en kund. Kunden sa "TV:n är trögstartad". Denna typ av fel har jag reparerat förr, så jag gissade att jag kunde göra det igen. På lördag morgon var det dags att greja med TV:n. Jag kopplade in nätkabeln för att bekräfta kundens fel. TV:n startar inte alls, lysdioden lyser inte ens, så kundens felbeskrivning stämde inte in med verkligheten. Allt tydde ändå på nätdelsfel.

Jag tog TV:n och lade den på mitt arbetsbord (som har en gummimatta). Jag greppade den bakifrån vid sidorna, lade den med toppen mot gummimattan, tog nytt grepp och flyttade sakta in hela TV:n så att allt stod på gummimattan. Öppnade TV:n, konstaterade att det är något med nätdelen. Vissa lödningar på primärsidan hade släppt, så jag lödde om dessa och en hel del andra punkter. Inget var bränt så det här var lite av en chansning att löda om här och var. Kopplade ihop allt och testade igen, och nu startade TV:n direkt, utan att vara trögstartad eller något alls (som kunden påstod den skulle vara).

Men, här börjar nu det som är krystat: I nedre högra hörnet av TV:n (se bild) har LCD-vätska flytit ut. Det ser ut som om någon har sparkat rakt på skärmen så att det spruckit. Jag underskte skärmen men hittade inga sprickor alls, varken på fram- eller baksidan.

Jag vet också att varken jag eller min kollega är orsaken, för vid transporten hit var det min kollega och kunden som ställde in TV:n i bilen, min kollega höll i TV:n hela vägen in till verkstan, och i verkstan hamnade TV:n på en gummimatta utan att slå i något på vägen dit. Så från det att TV:n kom från kunden och hamnade på mitt bord har det inte hänt något.

Det ska nämnas att när jag var klar med TV:n och testade så var det "myrornas krig" och bara några få "LCD-streck". TV:n har stått orörd på golvet sen dess, och när jag fotade denna bilden så syntes inte "myrornas krig" och så gott som i hela TV:n hade LCD-vätska flytit ut (som på bilden).

Tyvärr är både min chef och kunden av annan åsikt - "TV:n har blivit sabbad i verkstan" lyder orden. Detta är fel, men jag kan inte motbevisa dem, och jag kan inte heller bevisa att felet uppstått hemma hos kunden. Ord står mot ord mellan mig och kunden, och jag är inte så förtjust i att bli anklagad för något jag inte orsakat.

Därför behöver jag er hjälp.

Jag vet att det är skitsvårt att bara titta på en bild och bedöma, men går det med hjälp av bilden att ge en yrkesmässig gissning på vad som kan ha orsakat detta fel? Det finns inga syn-/kännbara repor i plastskivan framför TV-skärmen, och plastskivan har ungefär 0.5cm fritt utrymme att röra sig på, dvs om jag försiktigt trycker fingret mot den så åker den in 0.5cm).

Hilfe?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
labmaster

Re: Behöver kvalificerade gissningar om LCD-fel på en TV

Inlägg av labmaster »

LDC-skärmen har fått ett hårt slag nere i högra hörnet som skadat den. Var TV:n svart när ni hämtade den är det troligt att ni inte kunde se detta. Sannolikt är TV:s skadad hos kunden och vill kunden hävda annat så kanske det är dags att koppla in ditt företags försäkringsbolag eller så får företages ägare avgöra om det har ett värde för imagen att företaget tar på sig ansvaret för skadan trotts att den inte är orsakad av er.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Ser ut som ett typisk fel orsakat av att TV:n lagts på något (eller att det slagits mot rutan), något litet och spetsigt med tanke på sprickbildningen... Ser inte ut som sprickor från spänningar i ramen eller dylikt, då kommer sprickorna från kanten och inte mitt på en ruta.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Peter: Min chef var inne på det spåret också: "Kan du ha glömt en skruv på bordet som har tryckts in?".

Tanken slog mig också, så jag undersökte saken närmare. Det är 7mm mellanrum mellan TV:ns främre plasthölje och bildytan. Det i kombination med att det är 5mm "frispel" till LCD-panelen innebär att skruven / objektet måste ha varit över 12mm tjockt, och ett så stort objekt liggandes på bordet hade jag utan tvekan sett innan jag lade TV:n där.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Svårt att veta, men det ser ut som om TV:n fått ett slag.
Sprickan är ju ovanför knapparna. "Starta då TV-jävel." Bank. :roll:

Hur som helst så inser man att nya TV ställer nya krav vid inspektion innan reparationer. På en glas-TV såg man ganska klart om bildröret var spräckt. På en LCD-TV är det inte lika enkelt. Och det hjälper ju inte att starta TV:n hos kunden om t.ex. nätdelen är trasig. En sån här spricka ser man ju först när LCD:n lyser upp. Kanske måste ytan kontrolleras med en stark ficklampa eller nåt innan leverans från kund?
Mauritz

Inlägg av Mauritz »

Brickskruvarna som håller korten gillar att ställa sig på skallen och då blir dom otäckt spetsiga.

Fråga inte hur jag vet :oops:

Du har dock säkert en betydligt prydligare arbetsyta än mig.

Modern hemelektronik suger hur f-n ska man kunna felsöka och ge ett kostnadsförslag på 30min om man inte har alla kort i reserv?
svanted

Inlägg av svanted »

ett trist fall, man kan ju misstänka att OM det nu var kallödningar så kan man få igång tvn med ett slag.....
har kunden fått slå hårdare och hårdare?

sånt är ju bara spekualtioner, men visst finns det de som utan samvete kan lämna in den hos reparatören och hävda att det är han som skadat tvn.
eller så kanske han inte VET att han spräckt den med sista slaget, den kanske aldrig startade så att han såg det.

men....
tyvärr har ju kunden alltid rätt!
det blir nog ni som måste köpa honom en ny tv iom att ni inte kan bevisa att skadan fanns innan ni tog med den.

sådant är ju mycket besvärligt!!!!!!!
även då kunder kommer in med platttvn själva, KAN ju vara ovarsamma och spräcka panelen i transporten, och detta syns inte förrän reparatören fått igång den!
och vips hävdar ju kunden att reparatören gjort det :(
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

"Det ska nämnas att när jag var klar med TV:n och testade så var det "myrornas krig" och bara några få "LCD-streck". TV:n har stått orörd på golvet sen dess, och när jag fotade denna bilden så syntes inte "myrornas krig" och så gott som i hela TV:n hade LCD-vätska flytit ut (som på bilden)."

Vad gör kundens tv på golvet? Är du själv i lokalen?
Även om du inte själv har orsakat skadan så kanske de är någon annan på företaget som håller tyst?
Hade jag själv bedrivit verksamheten så skulle jag sett till att ett skydd framför bildytan åkte på hemma hos kund innan tvn flyttas minsta cm.
En vadderad mdf/plywood skiva i lämpliga storlekar som spänns fast framför.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

> Vad gör kundens tv på golvet?

Den står på sin fot i "påbörjade, ej leveransklara serviceordrar"-hörnet.

> Är du själv i lokalen?

Ja. Kollegor och kunder kommer in hit då och då, men inte så ofta. Folk kan komma in hit när jag är ute på fältjobb.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Folk kan komma in hit när jag är ute på fältjobb.

Har de hänt under den tiden du har haft denna tv inne? Och var tvn på bänk eller stod den på golvet?
Som sagt de går nog aldrig avgöra när och hur skadan kom till, hoppas bara på att din chef inte pekar dig som skyldig kan bli väldigt dålig stämning på arbetsplatsen då.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

bit96 skrev:Svårt att veta, men det ser ut som om TV:n fått ett slag.
Sprickan är ju ovanför knapparna. "Starta då TV-jävel." Bank. :roll:
Jag brukar starta min tv med fjärren, hur gör du? Men visst kan någon ha slagit på TV:n när denne lackade ur... Försök fråga kunden om hur länge detta problem varit, och om det blivit oftare och oftare. Fråga också om kunden eller någon annnan brukar "knacka lite lätt" på TV:n för att få igång den (som alla i pricip gjorde förr med gamla CRT-TV). Det kan behövar lite psykologisk förmåga för att suga ur viss information från en kund, man kan ställa olika frågor som bör ge samma svar, ger dom olika kan man anta att dom försöker dölja något...
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Finns det en möjlighet att detta fel uppstått "av sig självt", dvs utan att någon rört/slagit TV:n?

Jag kan inget om LCD, men jag tänker t.ex om det blivit överspänning och någon LCD-cell fått krupp och spridit sig vidare till andra ju längre skadan fortgått. Är en sån situation över huvud taget möjlig, eller har skadan med 100% säkerhet uppkommmit via yttre påverkan?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Såsom det ser ut skulle jag säga 100% chans att det beror på yttre åverkan.
MEN att du inte kan se något som helst spår i plasten framför är ju ett problem mot "yttre åverkan teorin".
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ingen skruv som har skruvats åt för hårt från baksidan mot panelen?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Tyvärr är både min chef [...] av annan åsikt...

Ja men då så. Är det inte han som bestämmer ? :-)
Chefen (firmaägaren?) är ju den som står för good-will.

Och firman har väl vanliga försäkringar, dock brukar nog
självrisken vara så pass hög så att det inte täcker detta
i alla fall. Jag vet ju inte heller vad TV'n är värd.

Hur som helst, det kostar mer att tjafsa om det. Ta smällen
och se eventuellt över rutinerna vid kundbesök/hämtning.

De är tyvärr ett vanligt "fel" att ta på sig allt som händer
i ett företag personligt. Shit happens, bara att gå vidare.
I det här fallet är det ju inte ens ditt företag (?). Dessutom
var ni ju två vid kundbesöket så du behöver inte ta på hela
ansvaret/skulden ensam heller.
Skriv svar