Behöver kvalificerade gissningar om LCD-fel på en TV

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Kontakt:

Behöver kvalificerade gissningar om LCD-fel på en TV

Inlägg av bos »

Det har uppstått en smärre krystad situation på jobbet, så jag behöver lite hjälp i form av objektiva åsikter.

Bakgrund: Jag jobbar som servicetekniker och har hand om så gott som all reparation. Kunder kommer in med trasiga grejer / jag åker ut till kunder och hämtar trasiga grejer, gör en första bedömning i verkstan och lagar om jag bedömer mig kunna göra det eller så skickar jag iväg sakerna till auktoriserade verkstäder.

I fredags hämtade jag och en kollega en 46" LCD-TV ute hos en kund. Kunden sa "TV:n är trögstartad". Denna typ av fel har jag reparerat förr, så jag gissade att jag kunde göra det igen. På lördag morgon var det dags att greja med TV:n. Jag kopplade in nätkabeln för att bekräfta kundens fel. TV:n startar inte alls, lysdioden lyser inte ens, så kundens felbeskrivning stämde inte in med verkligheten. Allt tydde ändå på nätdelsfel.

Jag tog TV:n och lade den på mitt arbetsbord (som har en gummimatta). Jag greppade den bakifrån vid sidorna, lade den med toppen mot gummimattan, tog nytt grepp och flyttade sakta in hela TV:n så att allt stod på gummimattan. Öppnade TV:n, konstaterade att det är något med nätdelen. Vissa lödningar på primärsidan hade släppt, så jag lödde om dessa och en hel del andra punkter. Inget var bränt så det här var lite av en chansning att löda om här och var. Kopplade ihop allt och testade igen, och nu startade TV:n direkt, utan att vara trögstartad eller något alls (som kunden påstod den skulle vara).

Men, här börjar nu det som är krystat: I nedre högra hörnet av TV:n (se bild) har LCD-vätska flytit ut. Det ser ut som om någon har sparkat rakt på skärmen så att det spruckit. Jag underskte skärmen men hittade inga sprickor alls, varken på fram- eller baksidan.