Söker temperatursensor lämplig för anslutning till MCU (PIC) för temperaturer up till ca 1000C. Den måste vara fysiskt lämpad för montering på en katalysator/partikelfilter under en bil med allt vad det innebär miljömässigt. Anslutningen måste vara flexibel för överföring till chassi och tåla vibrationer och rörelser.
Typ-K finns i många kapslingar. Kan enkelt interfaces till µC, antingen medelst en op-amp + temperaturkompensation eller en färdig krets med allt i. Klarar av temperaturerna.
Typ -K som jag hittat klarar 400 C. Jag hittade däremot PT-100 givare upp till 850 C, jag behöver 1000 C.
Sedan är den fysiska formen, miljötåligheten och anslutningens ("kabeln") beskaffenhet som är viktig, det är det jag behöver hjälp att hitta. Det bör fungera med resistans, spänning eller ström så länge den passar fysiskt och dynamiskt i miljön i fråga.
Den på kjell är inte direkt den bästa för att mäta avgas.... jag kör den i pannan och har mätt upp till 700 grader ca, har gjort av med 2 st. Den första satt precis i eldflödet hehe