HJälp mig hitta denna kontakt!! (DC-kontakt till e.HDD)

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
xenod

HJälp mig hitta denna kontakt!! (DC-kontakt till e.HDD)

Inlägg av xenod »

Hej,

en kompis till mig har lyckats ha sönder kontakten på strömadaptern till sin externa Western Digital hårddisk. Det är alltså två pinnar i kontakten som är avbrutna, det skall totalt vara 5 styck på en hel kontakt.

Har letat på ELFA men kan inte hitta en sådan. Någon som har ett tips?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: HJälp mig hitta denna kontakt!! (DC-kontakt till e.HDD)

Inlägg av hcb »

Det är inte någon form av mini-DIN? Eventuellt är det enklaste att byta ut mot någon annan fempolig kontakt.
Användarvisningsbild
SkunkFunk

Inlägg av SkunkFunk »

Säger också mini-din, pinuppsättningen är förmodligen tagen från någon flerpolig variant, fast med de flesta pins borttagna.
xenod

Inlägg av xenod »

Tack så mycket! Ni hade helt rätt. Hittade direlt när jag sökte på mini-din på electrokit. Stort tack för hjälpen, problemet är löst.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Nu ska jag inte vara en glädjedödare, men sitter inte det fast plaststiftet längre ner på en standard minidin?
Det finns en uppsjö olika varianter, så kolla den fysiska placeringen av de olika pinnarna..
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

VARNING! Det finns massor av olika kraftaggregat för extern hårddisk som använda liknande kontakter. Dom har polerna på olika stift, mycket lätt att få den blåa röken att komma ut från hårddisken om är på besök hos en kompis eller på jobbet.

Jag skulle rekommendera att byta kontakten i hårddisken till något som är mer standard, tex PC-kontakten för ström.

Klipp en sådan här kabel och löd mot hårddisken:

Bild
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Du tänkte att man alltså skulle byta din kontakten på lådan till en sådan?

Då måste man ju också veta vilken pinne som är vad, och listar man ut det kan man ju lika bra kolla det powersupply man bytt kontakten på (orginalpowersupplyet finns ju kvar om än lite trasigt)

Men visst hade det varit trevligt med en standard...
xenod

Inlägg av xenod »

Hehe tack för tipsen. Ni behöver inte vara oroliga, jag ska inte släppa ut den magiska röken :)

Har kollat så att kontakten jag köpt ser helt identisk ut med den trasiga den skall ersätta. Har också ett schema på pin-outen samt har mätt upp spänningen på alla pinnar bara för att dubbelkolla. Ska mäta så det stämmer innan jag kopplar in den hemmalödda kontakten också.
Skriv svar