ESAB svets poppar kondensatorer!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
TM Racing

ESAB svets poppar kondensatorer!

Inlägg av TM Racing »

Fick en svets av svärfar som stått i hans lada ett par år, enligt honom hade den lagt av och gav dålig effekt. Jag plockade loss plåtarna för att se om det behövdes en rengöring, eller om jag kunde se någon trasig säkring. Allt så ok ut förutom ett par kondensatorer som såg svullna ut. När jag kopplade in svetsen för provkörning började det genast poppa kondningar en efter en, mycket effektfullt i kombination med att kylfläkten blåste ut röken...
Nu till min fråga, varför går en kondning sönder på detta sätt?
Jag skulle kunna köpa alla kondningar nya och löda dit men misstänker att det ligger något annat fel bakom, svetsen är en fin modell av ESAB som fungerande kostar ca 10000:- att köpa begagnad så det skulle vara intressant att få igång den även om det är en del jobb.
danielr112

Re: ESAB svets poppar kondensatorer!

Inlägg av danielr112 »

Har den stått ett par år så är Kondingarna slut... Att de poppar är normalt om de är kassa. Gör en överblick och börja med att byta alla kondingar som har börjat bula eller poppat...
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Är det växelspännings kondingar ..... inte väl?
I om inte kolla om likriktaren är hel och fungerar som den ska innan du kopplar in de nya.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Kolla att det inte har varit möss i som gnagt av isolering på (o)lämpliga ställen.
Har haft ett par sådana fall som också skicka ut röksignaler.
Skriv svar