Ultraljud

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Ultraljud

Inlägg av MNorrgren »

hejsan alla...
jag har en liten nöt till nån smart människa där ute.
Det är så att jag vill bygga en krets som driver en ultraljudshögtalare så att jag genom att lägga t.ex en krona på högtalaren o sen droppar vatten på den att vattnet avdunstar.
Så att vattnet kokar bort helt enkelt. Det finns såna häxkittlar som det ryker om, en sån var det jag tänkte på, fast i mindre skala dock
Micke
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Det är ju inget som helst problem att bygga en krets som kan alstra den högfrekventa signal (i ultraljudsspektrat) som krävs.

Problemet ligger väl snarare att hitta en högtalare eller dylikt som har den dynamik som krävs. Jag har för mig att många ultraljudssändare är piezoelektriska. Jag är inte så inne på ultraljud, men det finns säkert andra här på forumet som har några matnyttiga tips att ge.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Är det de häxkittlar som man ser tex i gallerix butiker runt halloween? Jag var helt övertygad om att det var kolsyreis eller liknande i dem....

Nu är väll alla de ultraljudstransmitters jag kommit i närheten av varit piezoelektriska.... Vi höll på med ett projekt för att mäta vind med ultraljud och då hade vi problem med att det la sig regnvatten på en givare. Teorin var att de skulle gå att "skjuta" bort med... Det gick inte.... Givarna i det projetet liknar elfas UTEC4018F men var från murata istället.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Med ultraljud kan man förånga vatten rent mekanisk men det kräver en alldeles speciell tranducer (det betyder dyr!)

Häxkitlorna har torris (kolsyreis).

Om du till på köpet ska kunne skaka en krona på ett sånt sätt att vattnet avdunstar börjar du blir riktig dyr i drift, tranducern kommer att kosta en smärre förmögenhet.
Rollo

Inlägg av Rollo »

Jag vet att Rusta sålde en sådan "dimmaskin" , en blå skål samt ett skvätt skydd i frostat glas för 179:- en gång i tiden.

Ser rätt hhyffsat ut faktiskt!
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Okay, trodde det var ultraljud i dem... se där, man har väl lte fel ibland.
Tack för rättningen.
Jo jag misstänkte det, det är inte så lätt. Men e d egentligen inte bara en krets som alstrar ultraljud. Vet att skolan jag går på har såna, men visste inte att det var så dyra :S
jaja, men vet ni var de har såna?? elfa eller?
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

men nu e d så att jag inte är så extremt inne på ultraljud ehller, kan mycket inom elektronik men just det är lite värre
nån som har en bra kopplingsschema eller nåt i den stilen på en bra högfrekvenskrets?? eller va de heter :S
Tack för alla svar förresten
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Vad är du ute efter?
En ultraljudssändare eller en ultraljudssändare som kan koka vatten?

Vad ska du använda ultraljudssändaren till?
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

jag ska ha det till att koka vatten är det tänkt, men det som föreslås är ju ruskigt dyrt, ska prova med att koppla en reglerbar krets som skicka ut en högfrekvent signal.
Menar, det kan va värt ett försök.
har såna Ultraljudsändare/mottagare från elfa. http://www.elfa.se/se/index1.html
i typ obegränsad mängd, min käre fader jobbar med elektronik men han e inte hemma o kan inte hjälpa mig nu... kan ni??
Användarvisningsbild
TLovskog
EF Sponsor

Inlägg av TLovskog »

Till dammbyggen i trädgården finns dimmgeneratorer. De arbetar med ultraljud och fungerar rätt bra. Kanske går att använda. Bygger på piezoteknik och kostar mellan 200-1500 kronor.

Drivs oftast med 24V och bara att doppa ner i vatten som sedan "förångas".
Senast redigerad av TLovskog 31 maj 2005, 10:56:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Har du inte läst Icecaps svar? Vad får dig att tro att du skulle kunna använda ELFAs ultraljudssändare för att koka vatten?

Artikelnummer på dina sändare skulle också underlätta.

EDIT:TLovskog hann före.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

jodå, jag har läst hans svar. Men det är inte på tal, pallar inte lägga ner så mycket epngar på det. Jag var snarast ute efter att OM det går att göra det på ett enklare sätt så skulle det vara kul.

Jag har en riktig piezohögtalare för högfrekventa ljud åxå. Sen har jag UTEC4018F, UTT4016, UTT4012 från elfa. Så det löser jag nog.
Men jag skulle behöva kopplongsschema på en reglerbar krets som skickar ut högfrekventa signaler. Det är mest för att ha nåt o göra, har så oerhört tråkigt just nu.
Men nån som har kopplingsschema plus en kopnonentlista???
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Du kan ju alltid använda en 555:a för att få en 40kHz-ton. Vill du ha sinus ut kan du ju lägga på ett lågpassfilter. Om sedan effekten räcker till för att förånga vatten har jag ingen aning om, antagligen gör den inte det.

http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/555/555.html
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

okay, tack... men hur pass högt kan en 555 slå??? kan man komma upp 100kHz ?? ska svepa mellan frekvenserna så se om det händer nåt på nån
speciell frekvens, ska koppla in ocsilloskopet o se
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

TLC556 (CMOS-varianten av 555:an) klarar i alla fall av minst 1.2Mhz kopplad som astabil vippa. Du borde nog använda den vanliga NE555 istället, eftersom den kan sourca mer ström. Jag vet inte vad den har för maxfrekvens, men 100kHz borde inte vara något problem tycker jag.
Skriv svar