Felsöka förstärkaren NAD T760 Surround?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Knappen

Felsöka förstärkaren NAD T760 Surround?

Inlägg av Knappen »

Hej
Jag har en NAD T760 Surrond Sound Reciver, som verkar ha något fel kopplat till AC3/DTS PCB modulen.

Det som funkar:
FM/AM (Radio fungerar)
Alla analoga RCA in fungerar (dock inte om dom leds via DTS, se längre ner)
Analoga Stereo kanaler fungerar både på Per-Out Audio, Video-Out Audio, Hörlursuttag, Högtalar uttag.
Displayer plus hela frontpanelen fungerar.
Ljudet vid Stereo är bra.

Men det jag hittills funnit inte funkar är:
Ljud som leds in via digitala ingångar (Tos-Link + Coax), fungerar inte, även om det omvandlas till Stereo.
Ljud som leds via analoga ingångar (olika RCA samt FM/AM) men som skall processas till DTS eller EARS (virtuell surrond via stereo)

Så min uteslutningsförmåga säger mig att det borde vara på AC3/DTS PCBn som felet sitter.

Om jag testar någon digital funktion så uppkommer även ett brusande ljud istället för skön musik.

Så, alla tips på felsökningsmetodik är uppskattade, vart skall jag börja? Kondingar? ICer?
Senast redigerad av blueint 15 september 2011, 17:47:36, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: Felsöka PCB i Förstärkare
Knappen

Re: Felsöka PCB i Förstärkare

Inlägg av Knappen »

Jag skall tillägga att jag har en Service manual, så jag kan identifiera alla komponenter med beteckning mm. Så detta borde kunna ros i hamn...
Frexwix

Re: Felsöka PCB i Förstärkare

Inlägg av Frexwix »

Låter som en trasig AD/DA-omvandlare, alternativt DSP-processor... Sitter det en lös digitalmodul skulle jag nog byta ut hela den, men jag är lat =)
Knappen

Re: Felsöka förstärkaren NAD T760 Surround?

Inlägg av Knappen »

AD/DA-omvandlare sitter på digitalmodulen.
Vet dock inte hur man kan få tag på en ersättningsmodul, annat än att lämna in, å det känns onådigt dyrt när jag kan skruva själv.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Öppna, fota innanmätet i hög upplösning med bra kontrast.
Färger är av mindre betydelse.

Skriv av typbeteckningarna på dom större chipsen. I synnerhet dom som kan misstänkas vara A/D, D/A, eller DSP osv.

Oscilloskop är essentiellt!
backeliten

Inlägg av backeliten »

Inget direkt svar på din fundering, men har själv en T741 som börjar bli några år på nacken.

Har på senare tid fått liknande beteende fast bara när man byter ljudkanal.
Väljer jag 5.1 ingången så brukar det oftast bara blir brus, låter som om den inbyggda brusgeneratorn.
Klickar jag på en annan kanal och tillbaka brukar det fungera.

Har även fått att Video1 och Video2 mixas ihop, brukar också lösas igenom att man byter lite mellan kanalerna.
Däremot har den alltid fungerat vid digitala signaler in.

Jag skulle tro att det är någon form av bussystem i enheten som börjar bli lite sliten så den missar helt enkelt på data kommunikationen. Kanske är nått liknande i din reciever.
Skriv svar